speling op achterwiel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Crusio

speling op achterwiel

Berichtdoor Dennis Crusio » 09 Apr 2014, 12:05

ik heb het volgende aan de hand. mijn 200 tdi 110 van 86 is voor gekeurd voor de apk. de garage die hem in onderhoud heeft ( elke maand) heeft hem afgekeurd. lagers van drie wielen aan vervanging toe! voor beide ( in maart 2013 vervangen, geen britt part maar oem) rechter achterwiel wat goed kan. linker achterwiel zijn de lagers twee weken geleden van vervangen door de garagehouder, om dit wiel draait de vraag.

nu ben ik bij de voorkeur erbij geweest en heb ik de spelling gecontroleerd op het wiel waarvan de lagers vervangen waren. dit wiel blijkt nog steeds te bewegen ( ik weet dat het moet draaien voor de bijdehandjes onder ons) van links naar rechts als je het wiel vast hebt toch redelijk wat spelling. ik heb te horen gekregen dat dat zo hoort, aan dit antwoord twijfel ik omdat het bij het andere wiel niet het geval is en daar is nog niets aan gedaan!

kan iemand mij hier antwoord op geven.

vrijdag laat ik door een ander bedrijf een second opion doen, deze gaan hem ook in onderhoud krijgen.

het bijna pasen dus hij moet in orde zijn voor het weekend ;)

arjan_de_jong

Re: speling op achterwiel

Berichtdoor arjan_de_jong » 09 Apr 2014, 12:48

Waarom moeten ze vervangen worden?
Speling of geluid?

Je kunt de lagers stellen.

Ik heb Mijn lagers ook vervangen en merkte ook dat ik een aantal maanden daarna weer wat speling had en ze moest bij stellen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 09 Apr 2014, 12:56

geluid! en bij het andere wiel wat vervangen is zit naar mijn idee best veel spelling waarvan hij zegt dat het zo hoort. er hoort naar mijn idee helemaal geen spelling op een wiel te zitten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2014, 13:30

Dennis Crusio schreef:geluid! en bij het andere wiel wat vervangen is zit naar mijn idee best veel spelling waarvan hij zegt dat het zo hoort. er hoort naar mijn idee helemaal geen spelling op een wiel te zitten.

Vlgs mij hoor je te voelen dat ze net niet vast zitten, maar speling in de gebruikelijke zin hoort niet.

Bij de oudere Defenders (en eerder) zijn de lagers stelbaar - daar zijn diverse fans van - bij de moderne Defenders zit er een bus tussen (en hoor je die bus passend erbij te zoeken) - met de juiste bus worden de lagers netter/beter belast en zouden ze het "eeuwige" leven kunnen hebben (binnendringend vocht en vuil doen de lagers voortijdig hemelen).

De stelbare oplossing heeft als "voordeel" dat je ze kan (en moet) stellen, en als nadeel dat je dat stellen niet moet uitstellen, en vooral als nadeel dat de lagers op een oneigenlijke manier belast worden. Een bus heeft als nadeel dat je lagers die beginnende slijtage tonen niet kán stellen, maar dat uiteindelijke stellen is slechts een beperkt uitstel (no pun intended) - een bus heeft als voordeel dat een hemelend lager toch op z'n plek gehouden wordt en dus het tweede lager beter z'n werk kan blijven doen.

O ja, misschien zijn er na het lezen van bovenstaande wat blauwe schenen ... ik zou zeggen, kijk eens naar de werking van een gewoon recht kogellager! Een stelbaar lager is [url]niet[/url] als een gewoon recht kogellager geconstrueerd. Zelfs op een fiets zie je dat al: schuine konen, dan is er werkelijk wat te stellen -- en bij de beste moderne fietsen kiezen ze toch weer rechte lagers (met een bus), en die lagers gooi je dan zo nu en dan weg (waar je voorheen zo nu en dan moest stellen en/of kogeltjes vervangen).
En moet het beter en zwaarder als op de fiets: dan zijn er schuine lagers met tonvormige "kogels", stelbaar en bovendien bestand tegen een zekere scheefstand, dan heb je alles in een.

Groeten MarcS

PS Als je de regels streng toepast is "Bijdehant" en "Bijdehantje" met een "t", zo zegt het "Bijdehante jongetje".
Maar dat is een spellingkwestie en geen spelingskwestie.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 09 Apr 2014, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 09 Apr 2014, 14:46

Ik vind dit een merkwaardig verhaal: afkeur op geluid.
Zorg er voor dat er geen merkbare speling in de wielen zit en breng de auto elders voor de keur.
Ook Britpart lagers gaan best lang mee.
Iemand van een zeer gerenomeerde lager fabrikant heeft me een keer verteld dat er ook in China vandaag de dag zeer behoorlijke standaard lagers gemaakt worden. Dat er tegenwoordig niet zoveel verschil meer zit tussen de verschillende fabrikanten.

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 09 Apr 2014, 20:26

Een wiel lager mag afgekeurd worden bij overmatig geluid ja.

Ik vraag me af of ze wel goed gemonteerd zijn en gesteld zijn geweest.

Ik heb er zelf brittpart lagers in zitten. Die houden het perfect. Laats een opnieuw vervangen maar dat eigenlijk omdat de keering achter de hub lekte en had daarom een complete lager set besteld.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 09 Apr 2014, 21:07

JoostKenya schreef:Ik vind dit een merkwaardig verhaal: afkeur op geluid.
Zorg er voor dat er geen merkbare speling in de wielen zit en breng de auto elders voor de keur.
Ook Britpart lagers gaan best lang mee.
Iemand van een zeer gerenomeerde lager fabrikant heeft me een keer verteld dat er ook in China vandaag de dag zeer behoorlijke standaard lagers gemaakt worden. Dat er tegenwoordig niet zoveel verschil meer zit tussen de verschillende fabrikanten.

vandaar ook mijn vraag! vrijdag gaat hij naar een andere garage ( Robbert Janssen) eens kijken wat hun ervan zeggen. ik weet best dat een laro niet het betrouwbaarste auto is maar ik rol van het een in het ander zonder duizenden km te maken.

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 09 Apr 2014, 21:11

arjan_de_jong schreef:Een wiel lager mag afgekeurd worden bij overmatig geluid ja.

Ik vraag me af of ze wel goed gemonteerd zijn en gesteld zijn geweest.

Ik heb er zelf brittpart lagers in zitten. Die houden het perfect. Laats een opnieuw vervangen maar dat eigenlijk omdat de keering achter de hub lekte en had daarom een complete lager set besteld.

ik ook en twijfel nu over meer dingen! ben bang dat er is aangerommeld en wij als een soort melk koe zijn gebruikt! die 110 staat er elke maand wel met iets. elke maand tussen de 600 en 1000 armer blijft niet leuk toch.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2014, 21:12

Dennis Crusio schreef:vandaar ook mijn vraag! vrijdag gaat hij naar een andere garage ( Robbert Janssen) eens kijken wat hun ervan zeggen. ik weet best dat een laro niet het betrouwbaarste auto is maar ik rol van het een in het ander zonder duizenden km te maken.

Speling op lagers heeft niks met Land Rover te maken maar met of een verkeerde montage of met verkeerd onderhoud. :shock: :shock:

En bij een 86er kun je de lagers gewoon nastellen, dus als je speling voelt moet je daar gewoon wat aan doen! :roll: :roll:

Er hoort geen enkele voelbare speling op lagers te zitten dus al zou een lager iets speling vertonen dan stel je dat na. Simpel.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 09 Apr 2014, 21:15

Landmarcs schreef:PS Als je de regels streng toepast is "Bijdehant" en "Bijdehantje" met een "t", zo zegt het "Bijdehante jongetje".
Maar dat is een spellingkwestie en geen spelingskwestie.

voor de goede orde. de lagere school ben ik alweer jaren ontgroeid ;) (bj 1974) dyslexie helaas niet! niet iedereen is leraar Nederlands
volgens mij staat er ook techniek er boven en niet volg hier Nederlandse les, beetje jammer. zal vast goed bedoeld zijn.

Terug naar “Techniek”