Dennis Crusio schreef:geluid! en bij het andere wiel wat vervangen is zit naar mijn idee best veel spelling waarvan hij zegt dat het zo hoort. er hoort naar mijn idee helemaal geen spelling op een wiel te zitten.
Vlgs mij hoor je te voelen dat ze net niet vast zitten, maar speling in de gebruikelijke zin hoort niet.
Bij de oudere Defenders (en eerder) zijn de lagers stelbaar - daar zijn diverse fans van - bij de moderne Defenders zit er een bus tussen (en hoor je die bus passend erbij te zoeken) - met de juiste bus worden de lagers netter/beter belast en zouden ze het "eeuwige" leven kunnen hebben (binnendringend vocht en vuil doen de lagers voortijdig hemelen).
De stelbare oplossing heeft als "voordeel" dat je ze kan (en moet) stellen, en als nadeel dat je dat stellen niet moet uitstellen, en vooral als nadeel dat de lagers op een oneigenlijke manier belast worden. Een bus heeft als nadeel dat je lagers die beginnende slijtage tonen niet kán stellen, maar dat uiteindelijke stellen is slechts een beperkt uitstel (no pun intended) - een bus heeft als voordeel dat een hemelend lager toch op z'n plek gehouden wordt en dus het tweede lager beter z'n werk kan blijven doen.
O ja, misschien zijn er na het lezen van bovenstaande wat blauwe schenen ... ik zou zeggen, kijk eens naar de werking van een gewoon recht kogellager! Een stelbaar lager is [url]niet[/url] als een gewoon recht kogellager geconstrueerd. Zelfs op een fiets zie je dat al: schuine konen, dan is er werkelijk wat te stellen -- en bij de beste moderne fietsen kiezen ze toch weer rechte lagers (met een bus), en die lagers gooi je dan zo nu en dan weg (waar je voorheen zo nu en dan moest stellen en/of kogeltjes vervangen).
En moet het beter en zwaarder als op de fiets: dan zijn er schuine lagers met tonvormige "kogels", stelbaar en bovendien bestand tegen een zekere scheefstand, dan heb je alles in een.
Groeten MarcS
PS Als je de regels streng toepast is "Bijdehant" en "Bijdehantje" met een "t", zo zegt het "Bijdehante jongetje".
Maar dat is een spellingkwestie en geen spelingskwestie.