In onze Defender T4 uit 2011 hebben we een behoorlijk probleem in de aandrijflijn. Bij het schakelen (op laten komen van de koppeling) gaat er een behoorlijke "schok" door de auto en hoor je een heel duidelijke "kloink"
De auto heeft eind november een compleet nieuwe koppeling en drukgroep gehad bij de dealer. Hierna was het een tijdje minder maar nu is het weer volledig terug. De auto wordt wel off-road gebruikt maar zeker niet extreem. Regelmatig door het weiland en onverharde paden is wel de max. 80% van de kilometers worden op het asfalt gemaakt.
De koppeling is bij slechts 40.000 km vervangen. Nu staat hij op 50.000 km en het probleem is weer volledig terug.
Weer terug naar de dealer (nee meneer dat is geen garantie, een koppeling kan nu eenmaal slijten....) met de vraag wat er nu weer aan de hand kan zijn. Volgens de chef-monteur was er nu een bus van het pignonwiel in het voorste diff uitgelopen hierdoor komt er speling op het pignonwiel / kroonwiel en daar zou het gebonk vandaan komen.
Iemand die dit kan bevestigen?
Het opvallende is dat, na de vervanging van de koppeling, het gebonk een tijdje (+/- 5000km) helemaal weg was en dat het langzaam weer terug is gekomen.
We hebben sterk onze twijfels aan het oordeel van de dealer. Ik hoop dat er hier experts zijn die ons wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Niet om het één of ander maar een auto van een dergelijk kaliber (kost toch ruim 130.000 euro) die bij zo'n lage km stand al dit soort problemen heeft is toch niet helemaal normaal neem ik aan?
Hij is altijd in onderhoud bij de officiële dealer en er wordt gewoon normaal mee omgegaan.
Wij zijn benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.
Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
Tja, de ene dealer is de andere niet (om maar even een ervaring te noemen).
Een auto uit 2011 heeft overigens nog garantie, of is net uit de garantie (en zou dan toch minstens op enige coulance mogen rekenen).
Groeten MarcS
Een auto uit 2011 heeft overigens nog garantie, of is net uit de garantie (en zou dan toch minstens op enige coulance mogen rekenen).
Groeten MarcS
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
Hij is bij 2 officiële dealers geweest, helemaal in het noorden en helemaal in het zuiden.
Land Rover wil niets weten van garantie of coulance omdat de auto uit Duitsland is geïmporteerd. Overigens door de officiële dealer waar hij eerst ook in onderhoud was.
De dealer in het noorden "kan" niets voor ons doen omdat wij de auto niet van hem hebben gekocht maar rechtstreeks van de 1e eigenaar. Land Rover Nederland "kan" niets doen omdat de auto uit Duitsland komt.
De dealer in het zuiden "kan" niets doen omdat wij de auto niet bij hem hebben gekocht, omdat hij hem niet nieuw heeft geleverd en omdat Land Rover Nederland blijft volhouden dat er geen garantie zit op een geïmporteerd auto...
Is daar geen spreekwoord voor? ..... van 't kastje naar de muur?
Al met al is het ons nog niet eens zo om die garantie te doen. Ik weet dat we er recht op hebben en als we het hogerop gaan zoeken dan zullen ze dit gewoon moeten verlenen.
Waar ik meer mee zit is dat we niet weten waar het probleem nu zit. Is het niet weer de koppeling? Bij het schakelen voelt het ook alsof de koppeling niet helemaal vrij komt, je moet altijd met wat kracht de bak van verzet wisselen. Het voelt aan alsof je de tandwielen voelt schuiven zegt m'n vader altijd.
De koppeling is net 10.000 km oud en om nu elke 10.000 km 1200,- euro aan een koppeling uit te geven lijkt me niet echt handig. Daarnaast is het zo dat er, volgens mij, op elke reparatie 6 maanden garantie zit. Als het dan weer de koppeling blijkt te zijn, dan zou dit wel heel duidelijk in de garantie vallen.
Land Rover wil niets weten van garantie of coulance omdat de auto uit Duitsland is geïmporteerd. Overigens door de officiële dealer waar hij eerst ook in onderhoud was.
De dealer in het noorden "kan" niets voor ons doen omdat wij de auto niet van hem hebben gekocht maar rechtstreeks van de 1e eigenaar. Land Rover Nederland "kan" niets doen omdat de auto uit Duitsland komt.
De dealer in het zuiden "kan" niets doen omdat wij de auto niet bij hem hebben gekocht, omdat hij hem niet nieuw heeft geleverd en omdat Land Rover Nederland blijft volhouden dat er geen garantie zit op een geïmporteerd auto...
Is daar geen spreekwoord voor? ..... van 't kastje naar de muur?
Al met al is het ons nog niet eens zo om die garantie te doen. Ik weet dat we er recht op hebben en als we het hogerop gaan zoeken dan zullen ze dit gewoon moeten verlenen.
Waar ik meer mee zit is dat we niet weten waar het probleem nu zit. Is het niet weer de koppeling? Bij het schakelen voelt het ook alsof de koppeling niet helemaal vrij komt, je moet altijd met wat kracht de bak van verzet wisselen. Het voelt aan alsof je de tandwielen voelt schuiven zegt m'n vader altijd.
De koppeling is net 10.000 km oud en om nu elke 10.000 km 1200,- euro aan een koppeling uit te geven lijkt me niet echt handig. Daarnaast is het zo dat er, volgens mij, op elke reparatie 6 maanden garantie zit. Als het dan weer de koppeling blijkt te zijn, dan zou dit wel heel duidelijk in de garantie vallen.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
Garantie is garantie, een auto die binnen zijn garantie periode is, moet onder garantie gerepareerd worden ONGEACHT waar de auto verkocht is moet ELKE dealer wereldwijd deze reparatie onder garantie uitvoeren. De garantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de dealer of importeur, bij coulance ligt dat een stuk lastiger.
50.000 km is veel te vroeg voor een koppeling om versleten te zijn, dan moet ie mishandeld zijn door de vorige eigenaar of er moet iets niet goed zijn waardoor ie overmatig geslipt heeft oid.
ik weet niet wanneer de auto de eerste keer afgeleverd is, en of je nu dus nog in de garantie periode zit, ook weet ik niet wanneer die koppeling vervangen is (op reparaties dient een dealer ook garantie te verlenen) maar als de koppeling niet vrij komt lijkt me dat een garantie op reparatie.
alles wat ik kan verzinnen dat die klap veroorzaken kan bij schakelen is iets wat ik niet bij 50.000km al verwacht, OOK dat differentieel verhaal van de dealer niet.
als de koppeling niet vrij zou komen zou speling ook niet vrij komen bij het schakelen en de klap niet verklaarbaar zijn. zo'n klap zit vaker in speling op de uitgaande as van de versnellingsbak/inputgear van de tussenbak (bij een puma nog nooit gehoord dat dit voorkwam) ook kunnen diverse verbindingen en "lagerbussen" in de ophanging zulk effect geven.
wat me gezien de kilometerstand het meest aannemelijk lijkt is uitgeslagen kruisstukjes in de cardanassen
50.000 km is veel te vroeg voor een koppeling om versleten te zijn, dan moet ie mishandeld zijn door de vorige eigenaar of er moet iets niet goed zijn waardoor ie overmatig geslipt heeft oid.
ik weet niet wanneer de auto de eerste keer afgeleverd is, en of je nu dus nog in de garantie periode zit, ook weet ik niet wanneer die koppeling vervangen is (op reparaties dient een dealer ook garantie te verlenen) maar als de koppeling niet vrij komt lijkt me dat een garantie op reparatie.
alles wat ik kan verzinnen dat die klap veroorzaken kan bij schakelen is iets wat ik niet bij 50.000km al verwacht, OOK dat differentieel verhaal van de dealer niet.
als de koppeling niet vrij zou komen zou speling ook niet vrij komen bij het schakelen en de klap niet verklaarbaar zijn. zo'n klap zit vaker in speling op de uitgaande as van de versnellingsbak/inputgear van de tussenbak (bij een puma nog nooit gehoord dat dit voorkwam) ook kunnen diverse verbindingen en "lagerbussen" in de ophanging zulk effect geven.
wat me gezien de kilometerstand het meest aannemelijk lijkt is uitgeslagen kruisstukjes in de cardanassen
gone
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
Roger B. schreef:Garantie is garantie, een auto die binnen zijn garantie periode is, moet onder garantie gerepareerd worden ONGEACHT waar de auto verkocht is moet ELKE dealer wereldwijd deze reparatie onder garantie uitvoeren. De garantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de dealer of importeur, bij coulance ligt dat een stuk lastiger.
50.000 km is veel te vroeg voor een koppeling om versleten te zijn, dan moet ie mishandeld zijn door de vorige eigenaar of er moet iets niet goed zijn waardoor ie overmatig geslipt heeft oid.
ik weet niet wanneer de auto de eerste keer afgeleverd is, en of je nu dus nog in de garantie periode zit, ook weet ik niet wanneer die koppeling vervangen is (op reparaties dient een dealer ook garantie te verlenen) maar als de koppeling niet vrij komt lijkt me dat een garantie op reparatie.
De auto heeft de eerste levering in november 2010, juni 2011 in Nederland.
Koppeling is vervangen bij net geen 40.000km, november 2013.
Roger B. schreef:alles wat ik kan verzinnen dat die klap veroorzaken kan bij schakelen is iets wat ik niet bij 50.000km al verwacht, OOK dat differentieel verhaal van de dealer niet.
Ik sprak de magazijnman hier nog over, en die had het ook nog niet eerder bij de hand gehad. De monteur wist wel te vertellen dat het een probleem was wat vaker voor zou komen. Bij ons was de bus er uitgelopen, hij had ook al eens afgebroken pennen gehad waardoor het pignonwiel in het diff gevallen zou zijn waardoor de hele zaak vast liep.
Er zou wel behoorlijk veel metaal vijlsel in de diff olie zitten, dat hebben wij zelf niet gezien.
Roger B. schreef:als de koppeling niet vrij zou komen zou speling ook niet vrij komen bij het schakelen en de klap niet verklaarbaar zijn. zo'n klap zit vaker in speling op de uitgaande as van de versnellingsbak/inputgear van de tussenbak (bij een puma nog nooit gehoord dat dit voorkwam) ook kunnen diverse verbindingen en "lagerbussen" in de ophanging zulk effect geven.
wat me gezien de kilometerstand het meest aannemelijk lijkt is uitgeslagen kruisstukjes in de cardanassen
Als ik het goed snap zijn die kruisstukjes dus vaker een probleem? En is het "normaal" dat deze bij deze km. stand al versleten zijn?
Overigens was de vorige eigenaar een oudere heer die meer aan het poetsen was dan dat hij met de auto heeft gereden
Hij heeft er nooit mee buiten de verharde weg gereden. Was ook goed aan de auto te zien, binnen en buiten echt als nieuw.
Wij hebben hem gekocht met 32.000 km in november 2013.
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
jpmr2 schreef:Niet om het één of ander maar een auto van een dergelijk kaliber (kost toch ruim 130.000 euro)
Die prijs is voornamelijk belasting, heeft dus weinig met kaliber te maken.
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
JPMR2,
Versleten kruisjes kan, maar ook dan is de auto zwaar gebruikt (men leze misbruikt).
Bij mijn vorige auto had ik na krap 200.000 nog de originele kruisjes.
D'r was een issue mbt het differentieel, dat had onder de garantie nagezien moeten zijn, en die koppeling idem.
Nu ben je inmiddels sinds november 2010 al wel bijna een half jaar voorbij de 3 jaar garantie -- garantie die ze overal moeten geven, dus ben je nu aan de coulance toe, en dat is een kwestie van ... coulance (maar ook daarbij hoort een import uit een nabij buitenland niet al te zwaar mee te wegen).
Wat overigens ook klappen kan geven (maar niet direct "flinke" klappen) is een aadrijfas die los zit, dwz teruggelopen boutjes daar waar de aandrijfas tegen de handremtrommel zit -- zou goed kunnen zijn dat die los geweest zijn toen de koppeling vervangen werd.
Maar metaalvijlsel in de differentieel-olie wijst op meer ongemak (ik hoorde van een niet-dealer/specialist dat hij al eens een zo goed als nieuw differentieel vervangen had, en daarvoor een iets ouder ruil-exemplaar had genomen omdat er iets structureel mis zou zijn ... dat past in ieder geval niet bij alle differentieels, het mijne is in ieder geval nog heel).
Anyway ... als er zoveel tegelijk mis is in de aandrijflijn .. dan zou ik wel eens willen weten wat men er in Duitsland mee uitgespookt heeft.
Groeten MarcS
Versleten kruisjes kan, maar ook dan is de auto zwaar gebruikt (men leze misbruikt).
Bij mijn vorige auto had ik na krap 200.000 nog de originele kruisjes.
D'r was een issue mbt het differentieel, dat had onder de garantie nagezien moeten zijn, en die koppeling idem.
Nu ben je inmiddels sinds november 2010 al wel bijna een half jaar voorbij de 3 jaar garantie -- garantie die ze overal moeten geven, dus ben je nu aan de coulance toe, en dat is een kwestie van ... coulance (maar ook daarbij hoort een import uit een nabij buitenland niet al te zwaar mee te wegen).
Wat overigens ook klappen kan geven (maar niet direct "flinke" klappen) is een aadrijfas die los zit, dwz teruggelopen boutjes daar waar de aandrijfas tegen de handremtrommel zit -- zou goed kunnen zijn dat die los geweest zijn toen de koppeling vervangen werd.
Maar metaalvijlsel in de differentieel-olie wijst op meer ongemak (ik hoorde van een niet-dealer/specialist dat hij al eens een zo goed als nieuw differentieel vervangen had, en daarvoor een iets ouder ruil-exemplaar had genomen omdat er iets structureel mis zou zijn ... dat past in ieder geval niet bij alle differentieels, het mijne is in ieder geval nog heel).
Anyway ... als er zoveel tegelijk mis is in de aandrijflijn .. dan zou ik wel eens willen weten wat men er in Duitsland mee uitgespookt heeft.
Groeten MarcS
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
Ron63 schreef:jpmr2 schreef:Niet om het één of ander maar een auto van een dergelijk kaliber (kost toch ruim 130.000 euro)
Die prijs is voornamelijk belasting, heeft dus weinig met kaliber te maken.
Daar heb je ook weer een punt
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
De voordiff van een Puma is gewoon ruk, die lopen er veel meer uit. Bij de mijne (MY2008) jankt de achterdiff al een jaar of wat en die heeft net een ton gelopen.
Garantie vind ik ook bijzaak, maar de wil om het op te lossen moet er gewoon zijn! Noordelijke dealert in Grün of in Friesland?
Garantie vind ik ook bijzaak, maar de wil om het op te lossen moet er gewoon zijn! Noordelijke dealert in Grün of in Friesland?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
Landmarcs schreef:Anyway ... als er zoveel tegelijk mis is in de aandrijflijn .. dan zou ik wel eens willen weten wat men er in Duitsland mee uitgespookt heeft.
Het was een demo auto in Duitsland, daar heeft hij ongeveer 5000 km gereden, daarna is hij naar Nederland gehaald.
De Nederlandse eigenaar was erg zuinig op z'n auto (was overigens ook een 2e auto) Hij gebruikte hem alleen maar om de honden uit te laten en de boodschappen te halen.
We hebben ook nog regelmatig contact met deze man, hij heeft zelfs aangeboden om een deel van de kosten te betalen omdat hij er de balen van heeft dat er nu ineens zoveel mis blijkt te zijn. Dan gaan we dus maar uit van zijn eerlijkheid.
Net een belletje gekregen van de dealer dat er een nieuw voorste diff onder zit. Het zal me benieuwen of er verschil te merken is en of ze de uitgelopen as van het pignonwiel eens kunnen laten zien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten