Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schakelen
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
De waarheid komt soms hard aan 
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Donderwinkel-Bensink
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 Sep 2014, 11:31
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
Defender 110 X-Tec 2007 138000 km zelfde probleem,
vooral achter as ingeslagen met vijlsel in de rubber dop.
Nieuwe assen en meenemers besteld.
Bedankt voor de info
vooral achter as ingeslagen met vijlsel in de rubber dop.
Nieuwe assen en meenemers besteld.
Bedankt voor de info
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
ff het stof er afblazen hier
Helaas eigenlijk....
Nadat de meenemers zijn vervangen doos Bas is de auto ook gelijk gechipt. Trekt nu als een raket en de begrenzer is wat opgeschoven, anders zat hij rond de 125 elke keer verschrikkelijk te bokken.
We zijn inmiddels een 10.000 km verder en de problemen komen weer terug.
- flinke "bonk" in de aandrijflijn bij het schakelen
- auto gaat heel erg "bokken" bij gas los met een koude motor en met gas los een helling af. Dat is inmiddels zo erg dat je de koppeling in moet trappen om hem uit die cadans te krijgen
- bij het optrekken hoor je tussen de 2500 - 2700 rpm een hele harde fluittoon
Stationair loopt hij keurig, zowel koud als warm.
Ik heb al wel verschillende "oorzaken" gehoord maar als we ze allemaal moeten aanpakken kunnen we beter een andere Defender kopen.
- versleten koppeling
- uitlaatspruitstuk pakking lek
- kruiskoppeling in de tussenbak versleten
- speling op tandwielen in de bak, ene type zou een ketting hebben en de andere tandwielen
Omdat bas voor ons wel een heel eind uit de richting is toch eerst nog maar eens hier advies vragen.
Wel is het zo dat het fluiten niet veranderd. Het bokken wordt met de week erger. Dat lijkt dus heel sterk op iets wat aan het slijten is.
Nadat de meenemers zijn vervangen doos Bas is de auto ook gelijk gechipt. Trekt nu als een raket en de begrenzer is wat opgeschoven, anders zat hij rond de 125 elke keer verschrikkelijk te bokken.
We zijn inmiddels een 10.000 km verder en de problemen komen weer terug.
- flinke "bonk" in de aandrijflijn bij het schakelen
- auto gaat heel erg "bokken" bij gas los met een koude motor en met gas los een helling af. Dat is inmiddels zo erg dat je de koppeling in moet trappen om hem uit die cadans te krijgen
- bij het optrekken hoor je tussen de 2500 - 2700 rpm een hele harde fluittoon
Stationair loopt hij keurig, zowel koud als warm.
Ik heb al wel verschillende "oorzaken" gehoord maar als we ze allemaal moeten aanpakken kunnen we beter een andere Defender kopen.
- versleten koppeling
- uitlaatspruitstuk pakking lek
- kruiskoppeling in de tussenbak versleten
- speling op tandwielen in de bak, ene type zou een ketting hebben en de andere tandwielen
Omdat bas voor ons wel een heel eind uit de richting is toch eerst nog maar eens hier advies vragen.
Wel is het zo dat het fluiten niet veranderd. Het bokken wordt met de week erger. Dat lijkt dus heel sterk op iets wat aan het slijten is.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
... so 2.4 Pumas eat clutches and output shafts, both are well documented problems and I have just done several at work back to back, it seems we have them on special offer at the moment, along with 2.2 Oil Pumps in for recall.
Have a look underneath at the output shaft extension casing (see below) ... what you are looking for is a fine reddish pink residue escaping from the hole between it and the gearbox.
If there are signs of this then it's the shaft and you need the following parts,
Oh and a special tool to put the seal in, and if you haven't got that then it will leak very very quickly, actually in under 1.6kms
.. on the up side it will take you less than 3 Hours to do it.
If you get a rattle when you turn on the engine and the same when you turn it off and it sort of goes away when you press the clutch pedal then it's the springs on the clutch so you can replace that too.
... and if you have a really good day with a 2012 2.2 Puma you can replace the output shaft, clutch and oil pump in a single day and still have time to do a full service too
Rob
Have a look underneath at the output shaft extension casing (see below) ... what you are looking for is a fine reddish pink residue escaping from the hole between it and the gearbox.
If there are signs of this then it's the shaft and you need the following parts,
Oh and a special tool to put the seal in, and if you haven't got that then it will leak very very quickly, actually in under 1.6kms
.. on the up side it will take you less than 3 Hours to do it.
If you get a rattle when you turn on the engine and the same when you turn it off and it sort of goes away when you press the clutch pedal then it's the springs on the clutch so you can replace that too.
... and if you have a really good day with a 2012 2.2 Puma you can replace the output shaft, clutch and oil pump in a single day and still have time to do a full service too
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
Dank voor je duidelijke uitleg Rob! We gaan weer aan de slag.
Wat is jouw mening over versleten veren in de frictieplaat van de koppeling? Dat heb ik ook gehoord als oorzaak van het "bokken"
Dan halen we namelijk de hele bak er compleet van onder en steken gelijk (weer) een nieuwe koppeling.
Wat is jouw mening over versleten veren in de frictieplaat van de koppeling? Dat heb ik ook gehoord als oorzaak van het "bokken"
Dan halen we namelijk de hele bak er compleet van onder en steken gelijk (weer) een nieuwe koppeling.
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
well, mijn Defender staat nu op de brug
als de aandrijfas van de tussen bak naar het voor differentieel verwijderd is, blijkt er grote speling op de tussen bak te zitten ( centimeters) ook zit er tamelijk veel ijzerslijpsel aan de aftap stop
om nu verder te kunnen zoeken we een tekening van de tussen bak en de manier waarop die verwijderd kan worden
als de aandrijfas van de tussen bak naar het voor differentieel verwijderd is, blijkt er grote speling op de tussen bak te zitten ( centimeters) ook zit er tamelijk veel ijzerslijpsel aan de aftap stop
om nu verder te kunnen zoeken we een tekening van de tussen bak en de manier waarop die verwijderd kan worden
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
Tja, als na een dergelijk lage km stand als die van de vorige keer je meenemer en steekassen compleet ingeslagen zijn en je past je rijstijl niet aan wat verwacht je dan?
Het is geen kunst om de aandrijflijn te slopen, maar dat is in 100% van de gevallen te wijten aan de chauffeur en niet zozeer aan de bakken, cardanassen, steekassen, etc.
Ja, het is peperkoek maar als een ander er wel twee ton mee kan doen is het kennelijk goed genoeg..........
Om de tussenbak te verwijderen draai je alleen beide cardanassen los en de bouten waarmee de bak aan de hoofdbak zit. Die kun je op zicht vinden. Stekkers los en de baksteun aan het chassis en je pakt hem er zo uit.
Het is geen kunst om de aandrijflijn te slopen, maar dat is in 100% van de gevallen te wijten aan de chauffeur en niet zozeer aan de bakken, cardanassen, steekassen, etc.
Ja, het is peperkoek maar als een ander er wel twee ton mee kan doen is het kennelijk goed genoeg..........
Om de tussenbak te verwijderen draai je alleen beide cardanassen los en de bouten waarmee de bak aan de hoofdbak zit. Die kun je op zicht vinden. Stekkers los en de baksteun aan het chassis en je pakt hem er zo uit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
tja.
alles is te slopen.
ik rijd redelijk rustig en alles gaat al 200.000 mee zonder te veel geklooi.
wel begint het lekken tussen blok en bakken wat ernstiger vormen aan te nemen.
zal ik wellicht binnenkort ook maar eens wat aan gaan doen.
kan ik direct koppelingsplaten eens vervangen/inspecteren.
lost wellicht schokkend wegrijden ook eens op.

alles is te slopen.
ik rijd redelijk rustig en alles gaat al 200.000 mee zonder te veel geklooi.
wel begint het lekken tussen blok en bakken wat ernstiger vormen aan te nemen.
zal ik wellicht binnenkort ook maar eens wat aan gaan doen.
kan ik direct koppelingsplaten eens vervangen/inspecteren.
lost wellicht schokkend wegrijden ook eens op.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
Edward schreef:Tja, als na een dergelijk lage km stand als die van de vorige keer je meenemer en steekassen compleet ingeslagen zijn en je past je rijstijl niet aan wat verwacht je dan?![]()
![]()
Het is geen kunst om de aandrijflijn te slopen, maar dat is in 100% van de gevallen te wijten aan de chauffeur en niet zozeer aan de bakken, cardanassen, steekassen, etc.
Ik heb geen idee wat er voordat m'n vader de Defender kocht met de auto is gedaan..... Om het nu gelijk hem in de schoenen te schuiven is wel een erg voorbarige conclusie.
Met z'n vorige Defender heeft hij 0,0 problemen gehad en aan z'n rijstijl is niks veranderd.
Edward schreef:Ja, het is peperkoek maar als een ander er wel twee ton mee kan doen is het kennelijk goed genoeg..........
Peperkoek is nog een milde uitdrukking...... een auto die bij dit soort lage km standen al zoveel nieuwe onderdelen nodig heeft is in mijn ogen geen auto.....
Een losliggend tandwiel in een differentieel kun je niet aan de rijstijl van iemand toeschrijven, dat is gewoon een kwestie van inferieure bouwkwaliteit.
Maar daar ging het hier niet over. M'n vader vroeg in de vorige post of er ergens een tekening is te vinden hoe de tussenbak in elkaar zit en hoe deze uit elkaar is te halen om de benodigde onderdelen te vervangen.
Alvast dank voor de tips!
Re: Def, '11 Td4: flinke klap in aandrijflijn bij het schake
Weet niet wat die vorige Def was, maar een Td5 heeft dezelfde tussenbak, dezelfde assen (vanaf een bepaald bouwjaar dan) en dezelfde diffs.........

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten