Mijn TD5 van 2005 slaat tijdens het rijden af. Als ik dan weer start brand het voorgloeilampje niet en slaat de temperatuurmeter naar bijna maximaal uit. Na even wachten, soms lang, gaat bij starten het voorgloeilampje weer branden en slaat de temperatuurmeter niet meer uit naar maximaal en slaat de motor onmiddellijk aan om daarna prima verder te rijden.
Het is net of tijdens het rijden de sleutel wordt omgedraaid. Brandstofpomp en fuel connector reeds vervangen. Brandstoffilter 6 maanden geleden vervangen. Alarm erop en eraf heeft ook geen effect.
Alle dashboardlampjes gaan keurig uit als motor loopt.
Gaarne advies waar te zoeken.
Gisteren alle zekeringkasten etc. nagelopen niets kunnen vinden. Weer heerlijk in de rondte gereden. 'S avonds niet meer aanslaan. Volgende ochtend auto weer opgehaald, alarm erop eraf deuren open dicht etc. Aanslaan en naar huis gereden. Vervolgens niet meer aanslaan (af en toe). Geen idee waar te zoeken mijns inziens alarm of startonderbreker. Graag nog eens suggestie.
Defender TD5 slaat af tijdens rijden
-
Donkervoort
Defender TD5 slaat af tijdens rijden
Laatst gewijzigd door Donkervoort op 08 Apr 2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Re: Defender TD5 slaat af tijdens rijden
Donkervoort,
Ik zou zoeken naar oververhitting (misschien lucht in het systeem, en/of een lekke koppakking, of gewoon een vervuilde radiator).
De "temperatuurmeter" is géén meter maar een dom 3-standen ding: hij staat op koud, bedrijfstemperatuur of heet, je wordt daar dus niet of nauwelijks wijzer van als het je gaat om de werkelijke motortemperatuur.
Er zit dacht ik een beveiliging op die als het goed is de motor beschermt tegen oververhitting (ik dacht dat ie in noodloop zou gaan, kennelijk gaat ie gewoon uit), dus dit zou een en ander kunnen verklaren.
Groeten MarcS
Ik zou zoeken naar oververhitting (misschien lucht in het systeem, en/of een lekke koppakking, of gewoon een vervuilde radiator).
De "temperatuurmeter" is géén meter maar een dom 3-standen ding: hij staat op koud, bedrijfstemperatuur of heet, je wordt daar dus niet of nauwelijks wijzer van als het je gaat om de werkelijke motortemperatuur.
Er zit dacht ik een beveiliging op die als het goed is de motor beschermt tegen oververhitting (ik dacht dat ie in noodloop zou gaan, kennelijk gaat ie gewoon uit), dus dit zou een en ander kunnen verklaren.
Groeten MarcS
-
Donkervoort
Bedankt voor je reactie, de Defender heeft 120000 km gelopen is in zeer goede staat. Auto was niet warm en verbruikt geen water of olie. Het moet mijn inziens iets elektronisch zijn.
- GJ Disco 300 Tdi
is de temp sensor of thermostaat niet kapot?
ik verdenk mijn 300tdi daar ook van, maar weet niet of dat overeen komt met mogelijke storingen bij je td5..
heeft een 300tdi ook een 'domme 3 standen temp meter" ? lijkt er niet op namelijk, maar puur ter info vraag.
ik verdenk mijn 300tdi daar ook van, maar weet niet of dat overeen komt met mogelijke storingen bij je td5..
heeft een 300tdi ook een 'domme 3 standen temp meter" ? lijkt er niet op namelijk, maar puur ter info vraag.
Disco 1994 300TDI
Heb je al gecontroleerd of er geen olie bij de ecu in de kabelboom zit? Als ie warm wordt slaat ie niet af maar gaat ie in noodloop.
De 300 tdi heeft geen drie standen meter Gert-Jan, dat is eigenlijk alleen bij een ECU geregelde motor zo.
De 300 tdi heeft geen drie standen meter Gert-Jan, dat is eigenlijk alleen bij een ECU geregelde motor zo.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- GJ Disco 300 Tdi
Edward schreef:
wou al zeggen
Disco 1994 300TDI
-
Landmarcs
Edward schreef:Heb je al gecontroleerd of er geen olie bij de ecu in de kabelboom zit? Als ie warm wordt slaat ie niet af maar gaat ie in noodloop.
Tja, olie in de kabelboom, dat kan rare dingen doen: De ECU in de war brengen en dus ook de vreemde temperatuur-uitslag geven.
Maar je verwacht dan ook mis-fires, en andere onregelmatigheden.
Echter .. de Td5 heeft naast dat ie bomb-proof is ook z'n eigenaardigheden. Ooit sloeg mijn oude Td5 - toen ie nog tamelijk nieuw was - binnen een paar honderd meter tweemaal af, dwz hij stierf af, gewoon dood, en tweemaal liet hij zich vlot nieuw starten .... en daarna is dit verschijnsel nooit meer teruggekomen. Ik heb dan ook niet kunnen achterhalen wat er mis was, maar mis was er toen dus wel iets. Het was toen zeker geen olie in de kabelboom, en ook niets van de andere gebruikelijke problemen ....
Groeten MarcS
-
Donkervoort
Defender sloeg weer niet aan en temp meter sloeg direct door naar max. Auto op contact gezet en ECU en bedradingen en relais onder bijrijdersstoel licht bewogen. Na het aanraken van het hoofdrelais ging direct weer het voorgloeilampje branden en ging de temp meter naar de normale stand en startte de auto direct.
Hoofrelais opengemaakt en contact was niet blank. Met sleutelvijltje netjes gemaakt. Nu al honderden kilometers geen probleem meer.
Hoofrelais opengemaakt en contact was niet blank. Met sleutelvijltje netjes gemaakt. Nu al honderden kilometers geen probleem meer.
Meestal is het simpel, alleen voordat je simpel gevonden hebt.....
Voortaan vijltje mee voor onderweg. Een stukje fijn schuurpapier werkt ook, het zilver raakt dan niet zo snel op.
Voortaan vijltje mee voor onderweg. Een stukje fijn schuurpapier werkt ook, het zilver raakt dan niet zo snel op.