Heb een vraag over een upgrade van de dynamo. Mijn 110 2,5NA is omgezet naar een 200tdi disco blok. Heb 2 accus met scheidingsrelais ingebouwd. Lijkt nu alsof de dynamo dit niet makkelijk meer trekt. Levert weinig spanning op als ik het meet.
Iemand een advies. Upgrade dynamo nodig?
Welke type adviseren jullie?
Daarnaast ben bezig om lekkende radiator te vervangen. Er zit een stoffenhoes die van de (metalen) ventilatorkoker naar de radiatortrechter (asbest staat er op vermeld?).
Wil deze stoffen hoes vernieuwen. Zijn er andere opties? Zijn deze hoesen via internet te bestellen. Kan ze niet vinden via paddock etc.
gr erik
upgrade dynamo
Re: upgrade dynamo
Als die eerst de ene accu laad en dan de andere. Dan zou het goed moeten gaan.
wat is het vermogen van de dynamo? En wat is de capaciteit van de accu's?
wat is het vermogen van de dynamo? En wat is de capaciteit van de accu's?
-
Roger B.
ook als ie beide tegelijk laadt.... duurt alleen langer (misschien)
als je de vuistregel neemt dat een accu geladen wordt met een stroom van pakweg 10% van de capacitietswaarde, dan zul je voor een setje 100Ah accu's dus 20A laadstroom nodig hebben, voor één zo'n accu 10A.... Die dynamo zal 65A zijn, dat betekent dat er dus nog 45A beschikbaar is om de vraag van verbruikers te voorzien......
als je dus meer dan 45A aan verbruikers inschakelt ga je het laden van je accu inperken...
je moet natuurlijk wel voldoende rijden om start- en standverbruik weer aan te vullen
als je de vuistregel neemt dat een accu geladen wordt met een stroom van pakweg 10% van de capacitietswaarde, dan zul je voor een setje 100Ah accu's dus 20A laadstroom nodig hebben, voor één zo'n accu 10A.... Die dynamo zal 65A zijn, dat betekent dat er dus nog 45A beschikbaar is om de vraag van verbruikers te voorzien......
als je dus meer dan 45A aan verbruikers inschakelt ga je het laden van je accu inperken...
je moet natuurlijk wel voldoende rijden om start- en standverbruik weer aan te vullen
gone
Ik ben ook met mijn dynamo aan het stoeien, zie topic: Zwaardere dynamo 200TDI, passen alle types, verschil airco?
Als ik alle verlichting aan heb, zakt de spanning naar 9,5 -10 volt (Ook als de motor hard draait)
Ik heb een 70 Amp dynamo en had het vermoeden dat deze te weinig stroom maakte.
Ik heb de dynamo laten testen, deze geeft 75 Amp. 75 Amp x 12V = 900 Watt, ruim voldoende dus.
Hoe heb je de spanning gemeten?
Bij mij is waarschijnlijk het spanningsverlies tussen dynamo en accu het probleem (moet ik nog meten)
Het dynamo revisiebedrijf heeft mij wel getipt hoe te meten:
Zet je multimeter op gelijk stroom meten (10 of 20 V) Hang je multimeter tussen de + pool van je accu en de + aansluiting op je dynamo.
Zet al je verbruikers aan en geef ongeveer 1/2 gas. nu meet je het spanningsverlies van je draad tussen de dynamo en accu.
Dit zelfde kun je ook bij de - doen, - accu en - dynamo.
Als ik alle verlichting aan heb, zakt de spanning naar 9,5 -10 volt (Ook als de motor hard draait)
Ik heb een 70 Amp dynamo en had het vermoeden dat deze te weinig stroom maakte.
Ik heb de dynamo laten testen, deze geeft 75 Amp. 75 Amp x 12V = 900 Watt, ruim voldoende dus.
Hoe heb je de spanning gemeten?
Bij mij is waarschijnlijk het spanningsverlies tussen dynamo en accu het probleem (moet ik nog meten)
Het dynamo revisiebedrijf heeft mij wel getipt hoe te meten:
Zet je multimeter op gelijk stroom meten (10 of 20 V) Hang je multimeter tussen de + pool van je accu en de + aansluiting op je dynamo.
Zet al je verbruikers aan en geef ongeveer 1/2 gas. nu meet je het spanningsverlies van je draad tussen de dynamo en accu.
Dit zelfde kun je ook bij de - doen, - accu en - dynamo.
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)