dames en heren
Ik heb hier op een 110 defender 300Tdi een brandstof inspuitpomp gewisseld, en ook keurig op tijd gezet.
Echter, ik krijg hem niet meer aan de praat. Is er een ontluchtings handigheidje wat ik over het hoofd zie?
Op de verstuivers krijg ik gewoon brandstof.
Het enige addertje onder het gras is dat deze pomp uit braziliaanse tdi komt (maxion international) en met andere verstuiverdruk werkt (europese 300 Tdi hebben 2 traps verstuivers). Maar aangezien ik niet alleen de pomp uitgewisseld heb maar ook de bijbehorende verstuivers en zelfs de turbo zou dat mijns inziens gewoon moeten werken.
Nogmaals hij is gewoon volgens de juiste methode op tijd gezet.
Gevoelsmatig heb ik het idee dat er in de pomp zelf lucht zit die ik er niet uit krijg, maar uiteraard is in dit geval alle input welkom
Luke
niet meer starten na pompwissel - OPGELOST !!!
niet meer starten na pompwissel - OPGELOST !!!
Laatst gewijzigd door Luke op 24 Mar 2014, 03:00, 1 keer totaal gewijzigd.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
-
Roger B.
Re: niet meer starten na pompwissel
afgesteld met meetklokje dus?
als je diesel aan de verstuivers hebt lijkt me lucht niet het probleem
heb je ook de afstelgegevens voor die maxxion gebruikt, of heb je als "gewone" tdi afgesteld?
als je diesel aan de verstuivers hebt lijkt me lucht niet het probleem
heb je ook de afstelgegevens voor die maxxion gebruikt, of heb je als "gewone" tdi afgesteld?
gone
Nee Roger, niet met meetklokje, maar afgesteld volgens merktekens op tandwielen en vliegwiel.
De merktekens van de maxion welteverstaan.
Hoewel het feitelijk dezelfde motoren zijn zou ik inderdaad graag willen controleren of ook de afstelling overeenkomt, maar ik nog van de maxion, noch van de europese Tdi die gegevens boven water.
Ik ben nu thuis dus zal straks nog eens even op zoek gaan.
Ik heb de afgelopen uren nogal lopen prakkiseren over dit verhaal, en kan me alleen maar bedenken dat het ding gewoon niet op tijd staat.
Zoals hij nu afgesteld is staat hij exact op merktekens met de cilinder aan vliegwielzijde op tuimelen.
Dwz de cilinder aan distributiezijde op inspuiten, en dat zou volgens mij goed moeten zijn toch?
En als dat dus niet klopt zou het betekenen dat hij ook nog eens 360 graden verkeerd kan staan, immers de pomp is van het tandwiel af geweest.
Maar goed, dat is volgens maxion afstelling, als de europese afstelling anders is als de maxion, ben ik mooi het bokkie
Luke
De merktekens van de maxion welteverstaan.
Hoewel het feitelijk dezelfde motoren zijn zou ik inderdaad graag willen controleren of ook de afstelling overeenkomt, maar ik nog van de maxion, noch van de europese Tdi die gegevens boven water.
Ik ben nu thuis dus zal straks nog eens even op zoek gaan.
Ik heb de afgelopen uren nogal lopen prakkiseren over dit verhaal, en kan me alleen maar bedenken dat het ding gewoon niet op tijd staat.
Zoals hij nu afgesteld is staat hij exact op merktekens met de cilinder aan vliegwielzijde op tuimelen.
Dwz de cilinder aan distributiezijde op inspuiten, en dat zou volgens mij goed moeten zijn toch?
En als dat dus niet klopt zou het betekenen dat hij ook nog eens 360 graden verkeerd kan staan, immers de pomp is van het tandwiel af geweest.
Maar goed, dat is volgens maxion afstelling, als de europese afstelling anders is als de maxion, ben ik mooi het bokkie
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
-
Roger B.
nokkenas en pomp lopen gelijk, de krukas doet twee omwentelingen per pomp/nokkenas omwenteling.... dus zou de krukas een omwenteling verkeerd staan, maakt dat geen drol uit... of de eerste zuiger nou in BDP voor de uitlaat of voor de compressieslag staat, dat verschil zit in je nokkenas/pomp niet in de krukasstand. dus de pomp 360 graden "verkeerd" is dus weer gewoon goed.
Als de pomp los is geweest van de motor en de verstelbare riemschijf is los geweest, dan moet het inspuittijdstip met een klokje afgesteld worden (staat vast in wpl handboek hoe precies..) je kunt mazzel hebben dat je binnen toleranties gemonteerd hebt en ie wel, maar slecht loopt... maar als je aan de rand van de afstel mogelijkheid zit kan het heel goed dat ie niet aan wil.
Als de pomp los is geweest van de motor en de verstelbare riemschijf is los geweest, dan moet het inspuittijdstip met een klokje afgesteld worden (staat vast in wpl handboek hoe precies..) je kunt mazzel hebben dat je binnen toleranties gemonteerd hebt en ie wel, maar slecht loopt... maar als je aan de rand van de afstel mogelijkheid zit kan het heel goed dat ie niet aan wil.
gone
- arjan_de_jong
Toen ik laatst mijn koppeling heb vervangen en dus daarvoor de motor er uit heb gehaald wilde hij daarna ook niet meer starten.
Pas na een paar km slepen bleef hij lopen (terwijl ik wel gas moest houden) na nog een paar km blijf hij op eigen kracht lopen en had ik ook weer vermogen. Daarna nog een paar km op eigen kracht gereden en toen was het goed.
Pas na een paar km slepen bleef hij lopen (terwijl ik wel gas moest houden) na nog een paar km blijf hij op eigen kracht lopen en had ik ook weer vermogen. Daarna nog een paar km op eigen kracht gereden en toen was het goed.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Roger,
Eerste deel van je verhaal dacht ik ook, maar ik ging twijfelen aan mezelf hier
Verhaal is inderdaad dattie los is geweest en dat het tandwiel van de pomp af is geweest.
Moet dus op zoek naar het afstelverhaal met klokje
Ben het nog niet tegengekomen in wpl handboek, maar zal nog eens op zoek gaan.
Luke
Eerste deel van je verhaal dacht ik ook, maar ik ging twijfelen aan mezelf hier
Verhaal is inderdaad dattie los is geweest en dat het tandwiel van de pomp af is geweest.
Moet dus op zoek naar het afstelverhaal met klokje
Ben het nog niet tegengekomen in wpl handboek, maar zal nog eens op zoek gaan.
Luke
)
-
Roger B.
globaal gezegd...
motor 1e cilinder eind compressieslag zetten
bout midden tussen de insluitleidingen verwijderen, daar buisje-adapter van klokje in draaien
klokje met beetje voorspanning in adapter steken
motor draaien tot klokje van richting wil veranderen
klokje op nul stellen en dan pomp verdraaien tot klokje bepaald aantal honderste aangeeft
ergens moet motor ook nog geblokkeerd en ook ergens de pomp blokkeren met stift
dat is wat me in het geheugen staat van 15 jaar terug, de exacte procedure even opzoeken bij brandstofsysteem, inspuittijdstip afstellen
motor 1e cilinder eind compressieslag zetten
bout midden tussen de insluitleidingen verwijderen, daar buisje-adapter van klokje in draaien
klokje met beetje voorspanning in adapter steken
motor draaien tot klokje van richting wil veranderen
klokje op nul stellen en dan pomp verdraaien tot klokje bepaald aantal honderste aangeeft
ergens moet motor ook nog geblokkeerd en ook ergens de pomp blokkeren met stift
dat is wat me in het geheugen staat van 15 jaar terug, de exacte procedure even opzoeken bij brandstofsysteem, inspuittijdstip afstellen
gone
Roger,
De afstellingsmethode die jij beschrijft staat nergens beschreven in documentatie die ik voorhanden heb.
Maar.........
Hoewel het tandwiel wel van de pomp is geweest, is de pulley (bij mij athans) niet van de pomp-as geweest en ook niet los geweest.
Dat wil dus zeggen, mits er niet aan gekloot is zou afstellen dus geen problemen op mogen leveren.
Ook ik heb er niet aan gekloot, maar een zoekactie op internet zegt me dat de pomp-as conisch is en dat de pomp pulley daar dus op gedrukt zit. De pulley heeft ook het afstelgat waar de pen door gaat en uiteraard zit zo'n zelfde gat voor blokkeerpen ook in pomphuis. Maar wat als die pulley nou eens verdraaid is tov de as? Dan kan je afstellen op merkteken wat je wil maar je krijgt hem never nooit niet op tijd, en de enige manier is dan om de stand van de pomp-as idd uit te klokken zoals jij al aangaf, maar daar heb ik hier niet de middelen en documentatie voor
De 90 waar deze pomp eerst opzat liep bagger en stond al op zijn uiterste vervroeging.
En omdat ik nogmaals niet aan die pulley tov pomp-as ben geweest (dus niet de centrale moer los heb gehad) is mijn vermoeden dat dat in het verleden wel eens is gebeurt, want hoe ik het ook wend of keer, ik krijg hem niet aan de gang.
Geef eens jouw mening over deze theorie aub
Luke
De afstellingsmethode die jij beschrijft staat nergens beschreven in documentatie die ik voorhanden heb.
Maar.........
Hoewel het tandwiel wel van de pomp is geweest, is de pulley (bij mij athans) niet van de pomp-as geweest en ook niet los geweest.
Dat wil dus zeggen, mits er niet aan gekloot is zou afstellen dus geen problemen op mogen leveren.
Ook ik heb er niet aan gekloot, maar een zoekactie op internet zegt me dat de pomp-as conisch is en dat de pomp pulley daar dus op gedrukt zit. De pulley heeft ook het afstelgat waar de pen door gaat en uiteraard zit zo'n zelfde gat voor blokkeerpen ook in pomphuis. Maar wat als die pulley nou eens verdraaid is tov de as? Dan kan je afstellen op merkteken wat je wil maar je krijgt hem never nooit niet op tijd, en de enige manier is dan om de stand van de pomp-as idd uit te klokken zoals jij al aangaf, maar daar heb ik hier niet de middelen en documentatie voor
De 90 waar deze pomp eerst opzat liep bagger en stond al op zijn uiterste vervroeging.
En omdat ik nogmaals niet aan die pulley tov pomp-as ben geweest (dus niet de centrale moer los heb gehad) is mijn vermoeden dat dat in het verleden wel eens is gebeurt, want hoe ik het ook wend of keer, ik krijg hem niet aan de gang.
Geef eens jouw mening over deze theorie aub
Luke
)
-
Roger B.
te lang geleden om voor de geest te halen, maar krijg je de pomp dus uit het huis zonder die "pulley" van de as te halen (en zat daar niet een spietje in met spiebaan in de "pulley"?
het riemwiel kan een paar graden draaien tov die "pulley" en daarmee stel je dus ook het inspuittijdstip af.
het riemwiel kan een paar graden draaien tov die "pulley" en daarmee stel je dus ook het inspuittijdstip af.
gone
- Erik Peters
Luke schreef:Roger,
Maar wordt regelmatig gebruikt bij Bosch VE inspuitpompen o.a. bij VW.
Roger B. schreef:te lang geleden om voor de geest te halen, maar krijg je de pomp dus uit het huis zonder die "pulley" van de as te halen (en zat daar niet een spietje in met spiebaan in de "pulley"?
Dat zou moeten lukken door de drie boutjes waarmee het (verstelbare) tandwiel vast zit te verwijderen (en het tandwiel natuurlijk), dan kan de rest door het gat weg.
Land Rover schrijft in het werkplaatshandboek dat de 'centrale moer' nooit losgemaakt mag worden.
Het zou maar zo kunnen dat er geen spie in de conische verbinding zit, maar dat de flens gewoon (op de juiste plaats) geklemd zit.
Mijn zwager had een Peugeot 607 en die sloeg in eens onder het rijden af en nooit meer starten. Auto naar de dealer, bleek na lang zoeken dat de pompas in het tandwiel was verdraaid en dat ie dus van tijd af was. Zat ook gewoon conisch (net niet goed genoeg) geklemd.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht