Gisteren begon er bij ons een raar probleem.
ik had de laro geparkeerd naast het trial terrein en had deze laten draaien. toen ik even bij de bijrijders kant had gekeken en daarna naar de bestuurders kant wilde gaan viel de diesel in eens uit. gelijk weer gestart en dat ging zonder problemen.
ook daarna een paar korte ritten gedaan en steeds starten en rijden zonder problemen.
Alleen toen ik hem 's middags wilde verplaatsen wilde hij niet starten. startmotor ging rond, alleen hij wilde niet starten. daarna hadden we de massa even uitgeschakeld en even gewacht en toen startte hij weer gelijk.
tijdens het rijden remde de laro in eens af en bij het in trappen van de koppeling gingen het laadindicatielampje van de dynamo aan. dus de motor was uit. gestopt, contact uit, contact aan en hij startte weer gelijk en weg waren we weer. een stukje verder, zelfde probleem. stoppen, starten en weer door.
het rare was dat het daarna weer gewoon goed ging. daarna dik 50KM geen problemen meer en tussendoor nog twee keer gestopt en daarna starten zonder problemen.
na de tweede stop zelfde probleem in een keer weer terug. denk dat we 60 reden en in eens weer geen vermogen, zelfs nog even terug geschakeld om te kijken of de motor op wilde komen, maar dat deed hij pas net voor we stilstonden. daarna weer een paar KM verder zelfde euvel. Daarna ging het de laatste 20KM naar huis goed.
Ik heb een voltmeter in de auto hangen en daarop kon ik zien dat de auto wel gewoon laad. wanneer de motor uit is hadden we 24V op de accus en die zakte naar 23 bij het starten en daarna terug naar de 27,6 na het starten. De verlichting en alles bleef het gewoon doen en dergelijke dus de massa was ook nog in orde.
ons vermoeden is dat de motor geen diesel kreeg maar de vraag is waarom. de brandstof klep is een 24V versie welke over het contact geschakeld word. dit is een nieuwe die we ongeveer een jaar geleden geplaatst hebben. Deze klep krijg zijn spanning van het contactslot. dus wanneer de startmotor rond gaat dan zou daar ook spanning op moeten komen. zeker de laatste keer dat hij afviel reden we gewoon over glad asfalt. plus dat we onderweg de nodige slechte wegen hadden gehad waarbij er zich geen probleem zich voor deed. dus een los contact is uit te sluiten volgens mij..
Doordat het probleem vaag is heb ik ook even geen idee waar ik zou moeten gaan zoeken.. meten is lastig aangezien hij het in eens heeft en daarna weer gewoon werkt. kan dus niet zeggen wat ik moet doen om het te reproduceren.
2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
Haperende brandstoftoevoer? Troep in de brandstoftank voor het zeefje? Bijna verstopt brandstoffilter?
Bij mijn shoveltje zit een klein filtertje in de aanzuigleiding uit de tank, wanneer die bijna dicht zit, slaat het ding soms ook af en start even later toch weer. Nieuw filtertje monteren, even op contact (elektrische opvoerpomp) en het probleem is weer opgelost.
En hier zijn een paar trekkers waar troep uit de tank op een gegeven moment de doorvoer in de leiding (bij een kraantje of banjo) bijna tot nul reduceert. Geen vermogen, soms afslaan en moeilijk (lang) starten. Leiding doorblazen en het probleem is (tijdelijk) opgelost.
Bij mijn shoveltje zit een klein filtertje in de aanzuigleiding uit de tank, wanneer die bijna dicht zit, slaat het ding soms ook af en start even later toch weer. Nieuw filtertje monteren, even op contact (elektrische opvoerpomp) en het probleem is weer opgelost.
En hier zijn een paar trekkers waar troep uit de tank op een gegeven moment de doorvoer in de leiding (bij een kraantje of banjo) bijna tot nul reduceert. Geen vermogen, soms afslaan en moeilijk (lang) starten. Leiding doorblazen en het probleem is (tijdelijk) opgelost.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Martijn en Caroline
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 09 Okt 2008, 21:49
- Locatie: Rotterdam
- Contact:
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
Dag Erik,
wij hadden laatst een gelijkend euvel, ook 109ex,leger met 2,5NA. alleen is onze klep nog 12v.
We hadden gereden en wil 'em achteruit in 't parkeervak netjes zetten ... doet ie helemaal niks meer??
Startmotor goed, zekeringen goed, brandstof ok.
Ron Bolleboom had de tip, stekkertje van de brandstofpomp te halen, spanning erop en horen dat ie klikt (de klep).
Gedaan en werkt weer ... raadsels zijn 't. Sinds toen, diverse ritjes gemaakt, ook vakantiebeurs, niks aan de hand.
tja je houd dat gevoel 'waar ligt 't aan'
groet Martijn
wij hadden laatst een gelijkend euvel, ook 109ex,leger met 2,5NA. alleen is onze klep nog 12v.
We hadden gereden en wil 'em achteruit in 't parkeervak netjes zetten ... doet ie helemaal niks meer??
Startmotor goed, zekeringen goed, brandstof ok.
Ron Bolleboom had de tip, stekkertje van de brandstofpomp te halen, spanning erop en horen dat ie klikt (de klep).
Gedaan en werkt weer ... raadsels zijn 't. Sinds toen, diverse ritjes gemaakt, ook vakantiebeurs, niks aan de hand.
tja je houd dat gevoel 'waar ligt 't aan'
groet Martijn
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
Piet dit is op zeker de stopsolenoid. Gisteren maar met een half oor naar je geluisterd want ik was in gedachten al op weg naar huis.
De stopsolenoid is altijd 12V. Bij een 24V 2,5NA wordt hij gevoed via een vermogens weerstand om de spanning terug te brengen.
Als jij nu 24V rechtstreeks op de solenoid heb staan dan leeft hij niet zo lang. Als tijdlijk lapmiddel kan je de solenoid er uit schroeven en de plunjer en het veertje verwijderen. De solenoid schroef je daarna weer terug in de pomp. Je zal dan allleen de motor uit moeten zetten door hem af te wurgen in een versnelling.
Neem dan de 4de want dat geeft de minste belasting op de aandrijflijn.
Groet,
Eric.
De stopsolenoid is altijd 12V. Bij een 24V 2,5NA wordt hij gevoed via een vermogens weerstand om de spanning terug te brengen.
Als jij nu 24V rechtstreeks op de solenoid heb staan dan leeft hij niet zo lang. Als tijdlijk lapmiddel kan je de solenoid er uit schroeven en de plunjer en het veertje verwijderen. De solenoid schroef je daarna weer terug in de pomp. Je zal dan allleen de motor uit moeten zetten door hem af te wurgen in een versnelling.
Neem dan de 4de want dat geeft de minste belasting op de aandrijflijn.
Groet,
Eric.
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
Onze solenoid heeft ook twee aansluitingen want de massa moest apart aangesloten worden.
Maar ik zat ook te denken.. Als het die solenoid is die toch maar 12v zou zijn.. Had het probleem zich dan niet voor moeten blijven doen en snel erger moeten worden? Ipv wat we nu hebben?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
Ok jij hebt dus wel een 24V stopsolenoid. Die was ik nog niet tegen gekomen.
Dat hij nog niet heel oud is wil niet zeggen dat hij geen kuren kan hebben. De symptomen duiden daar iig wel op.
Als je de weerstand nauwkeurig meet van een 12V solenoid en je zet er dan een vermogens weerstand met dezelfde waarde mee in serie dan ben je klaar.
12V stopsolenoids zijn veel makkelijker aan te komen en de vermogens weerstand haal je bij Conrad ofzo.
Groet,
Eric.
Dat hij nog niet heel oud is wil niet zeggen dat hij geen kuren kan hebben. De symptomen duiden daar iig wel op.
Als je de weerstand nauwkeurig meet van een 12V solenoid en je zet er dan een vermogens weerstand met dezelfde waarde mee in serie dan ben je klaar.
12V stopsolenoids zijn veel makkelijker aan te komen en de vermogens weerstand haal je bij Conrad ofzo.
Groet,
Eric.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
of iets in de tank dat voor de aanzuig komt, soortgelijke symptomen
gone
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
wij hebben destijds deze gekocht:
LINK
vandaag de brandstof filter vervangen. die was niet super vuil, maar er lag wel wat vuil op. we hebben de spanningen verder nog nagemeten, maar de solenoid blijft in ieder geval spanning behouden.
starten ging ook zonder problemen. van de week nog even een stuk gaan rijden om te kijken of dat het probleem nu weggenomen heeft of dat we nog verder moeten zoeken.
LINK
vandaag de brandstof filter vervangen. die was niet super vuil, maar er lag wel wat vuil op. we hebben de spanningen verder nog nagemeten, maar de solenoid blijft in ieder geval spanning behouden.
starten ging ook zonder problemen. van de week nog even een stuk gaan rijden om te kijken of dat het probleem nu weggenomen heeft of dat we nog verder moeten zoeken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
piet_g schreef:vandaag de brandstof filter vervangen. die was niet super vuil, maar er lag wel wat vuil op. we hebben de spanningen verder nog nagemeten, maar de solenoid blijft in ieder geval spanning behouden.
starten ging ook zonder problemen. van de week nog even een stuk gaan rijden om te kijken of dat het probleem nu weggenomen heeft of dat we nog verder moeten zoeken.
Ik neem aan dat het filter ontluchten (met het hand bediende opvoerpompje) moeiteloos ging? Voldoende diesel aanvoer?
Je hebt toch nu ook 12 V dus je zou de originele stopzetter ook kunnen monteren, moet je wel weer een extra draad trekken en voor het gemak een 24 V relais via het contactslot laten schakelen. Dit 24 V relais kan gewoon een 12 V+ schakelen.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: 2.5NA diesel valt uit tijdens rijden
Roger B. schreef:of iets in de tank dat voor de aanzuig komt, soortgelijke symptomen
Als je bijvoorbeeld een paar keer getankt hebt uit een stalen jerrycan waar de coating aan de binnenkant heeft losgelaten, dan krijg je vanzelf schilfers in de tank.
piet_g schreef:zeker de laatste keer dat hij afviel reden we gewoon over glad asfalt. plus dat we onderweg de nodige slechte wegen hadden gehad waarbij er zich geen probleem zich voor deed.
Juist wanneer de diesel in de tank 'in rust is' (glad asfalt) kunnen schilfers langzaam aangezogen worden tot ze de leiding verstoppen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten