Bedrading ruiterwissermotor.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LandroverFOTO

Bedrading ruiterwissermotor.

Berichtdoor LandroverFOTO » 14 Mar 2014, 08:25

Hallo,
Ik ben de bedrading van mijn defender deels aan het vernieuwen en loop nu tegen het probleem aan dat ik met geen mogelijkheid het automatisch parkeren van de ruitenwisser weer voor elkaar krijg.

Ik heb een een Bruin Groene draad waar ik absoluut niet weet waar die aan moet.
De Rood Groene en Blauw Groene draad zijn de twee snelheden, de Groene draad is spanning en de zwarte is de massa... Zowel de nieuwe als de oude wissermotor hebben dit probleem.

Kan iemand mij vertellen wat ik met de Bruin Groene draad moet doen want ik vermoed dat die voor de parkeerstand zorgt ?

ps: Met de bedradingschema's die ik heb kan ik niet zoveel omdat er veel met de bedrading gedaan is in de afgelopen 26 jaar :cry: :o

Machiel Broekman
Bijlagen
2014-03-13 18.17.37.jpg
Bedrading stekker ruitenwissermotor
Machiel Broekman
Afbeelding
110 1987, ingebouwde 300TDI.

piet_g

Re: Bedrading ruiterwissermotor.

Berichtdoor piet_g » 14 Mar 2014, 09:02

dacht dat een ruitenwisser motor een interval motor was die door een signaal gewoon een hele ronde draaid waardoor je ruitenwissers 1 keer op en neer gaan. dus een parkeerstand zit er niet op.. gewoon in de motor zit een rust stand.

ik begrijp dat je met bedradingsschemas niet veel kunt omdat er veel aan gesleuteld is. maar even voor de duidelijkheid. dit is de stekker die aan de je ruitenwisser motor gaat?

wat ik namelijk op de schema's zie is dat je de volgende polen hebt op de motor stekker:
1: massa
2: verbinding met pool 5 van het ruitenwisser relais. Volgens het schema schakeld de ruitenwisser motor hier wisselen een massa en een plus op.
3: Lage snelheid
4: 12V plus. die zou van zekering F9 af moeten komen (in mijn schema dan)
5: Hoge snelheid
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

LandroverFOTO

Berichtdoor LandroverFOTO » 14 Mar 2014, 09:14

Je zou het ook een ruststand kunnen noemen, er zit een verdikking op de zijkant van het grote tandwiel die dan een schakelaar indrukt, hierdoor moet de motor stoppen met draaien, ik denk dus niet dat het een interval motor is. Als ik er stroom opzet blijft die vrolijk lopen.

Correct, het is de stekker die aan de ruitenwisser motor gaat.

Ik heb geen relais voor de ruitenwisser, nu begin ik erg te twijfelen of ik niet teveel heb verwijderd :( . Er wordt rechtstreeks via de schakelaar aan het stuur stroom naar de motor gestuurd, afhankelijk van de stand van de schakelaar naar de resp. hoge of lage stand.
Machiel Broekman
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Mar 2014, 09:48

Nu weet ik dat je kleuren niet kloppen, maar dit zou je draadschema moeten zijn.
waarbij 125 je ruitenwisser motor is en 122 je relais.

Die verdikking schakeld dan die schakelaar van pool twee waar ik het over had. je motor zou moeten blijven draaien tot hij weer in die rust toestand komt, mits de schakelaar bij het bereiken van het rust moment uit staat.

heb even naar het schema zitten kijken. het is jammer dat de logica van het relais niet uitgewerkt is. maar deze zorgt er voor dat je motor ook blijft draaien zodra je schakelaar uit gezet hebt (het schema van de schakelaar toont de rust standen van de schakelaar en daarmee een verbinding van relais pool 2 naar schakelaar pool 4 en dan weer van schakelaar pool 1 naar motor pool 3 (de langzaam stand pool). verder is er te zien dat het relais er ook voor zorgt dat je ruitenwisser even aan gaat wanneer je sproeit.
Bijlagen
ruitenwisserdefender.JPG
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Mar 2014, 09:49

keine aanvulling.. als je idd direct spanning op de motor zet, zal deze gaan lopen, maar bij het uitzetten van de schakelaar haal je dus direct de spanning van de motor weg waardoor deze nooit meer naar de ruststand zal draaien.. daar zorgt het relais voor.
------

LandroverFOTO

Berichtdoor LandroverFOTO » 14 Mar 2014, 11:45

Bedankt voor de info,

Ik ga vanmiddag eens kijken of ik er uit kan komen, ik moet dan in ieder geval iets kunnen meten op het moment dat ik de parkeerschakelaar indruk.

Ik meld me wel weer als ik er nog niet uitkom :?
Machiel Broekman
Afbeelding

mphoogeveen

Berichtdoor mphoogeveen » 14 Mar 2014, 15:11

hoi,

Net een en ander door gelezen hier. wij hebben toevallig ook enige problemen met de ruitenwissers. o.a. het zelfde als wat jij hier omschrijft. Dat hij niet automatisch naar de beginstand gaat. als je de oplossing hebt hoor ik het graag in dit topic.

maar ook is er het probleem dat als je de schakelaar naar beneden duwt voor een eenmalige beweging dat hij gewoon werkt, maar als je hem in stand normaal of snel zet. hij geen beweging geeft. na meten (meten is weten ;) ) blijkt er wel stroom aan te komen bij de motor op de draden.

is dit dan toch een defect in de motor of zou er iets mis kunnen zijn met een relais? (als deze er tussen zit, heb een relais waarvan ik niet weet waar deze van is. zie https://www.icloud.com/photostream/#A2GI9HKKJK4fKc)
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

LandroverFOTO

Berichtdoor LandroverFOTO » 14 Mar 2014, 17:47

Martijn,

Als ik het probleem gevonden heb plaats ik het in dit topic, vooralsnog heb ik nog geen resultaat. Ook meten heeft geen oplossing geboden, ik kan niet meten wanneer wat gebeurd op het moment dat de schakelaar wordt ingedrukt.... Wordt vervolgt.

Ik weet niet waarvoor die relais is, als je tenminste die van je knipperlichten wel gevonden hebt. Ik ben er bijna van overtuigd, zoals piet_g vertelde, dat er een relais in het spel is.. maar hoe die aangesloten moet worden is mij, nu nog, een raadsel.
Machiel Broekman
Afbeelding

LandroverFOTO

Berichtdoor LandroverFOTO » 14 Mar 2014, 17:49

Martijn, om te controleren of de relais nog werkt kun je heb eruit halen, kijken welke polen voor het schakelen en dan 12v op zetten, klikt die dat werkt die nog anders.....
Machiel Broekman
Afbeelding

mphoogeveen

Berichtdoor mphoogeveen » 18 Mar 2014, 16:24

hallo Machiel,

heb nog wat schemaatjes weten te vinden misschien dat het je verder helpt.

https://www.icloud.com/photostream/nl-nl/#A2GI9HKKJK4fKc;DB8E75D6-1FE7-496F-8C8B-6E8CD7390E7C

totaal 5 plaatjes
Groet Martijn.

Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)

c.v. http://martijnhoogeveen.nl

Terug naar “Techniek”