nu hebben we laatst besloten om de 12V dynamo eens aan te gaan sluiten. dat was blijven liggen omdat er geen mogelijkheid hadden om de 12V accu goed weg te kunnen zetten.
Bij het meten kwamen we er achter dat de dynamo geen voltage af gaf. wel was er een goede verbinding tussen het blok en de dynamo en daarmee ook de massa. omdat de dynamo al ongeveer een jaar zonder accu mee draait was onze eerste gedachte dat de dynamo gewoon kapot was.
daarom gisteren een nieuwe dynamo gehaald. deze netjes aangesloten en na het starten hadden we weer geen spanning. ook de massa van de dynamo was weer goed, maar ik meet geen spanning tijdens het draaien.
nu ben ik aan het kijken geweest in het schema en dan zie ik dat wij een draad missen, namelijk die van de laad spanning indicator lamp op het dashboard. deze zit er natuurlijk niet omdat het lampje in het dashboard al gebruikt word door de 24V
maar is dit ook de oorzaak van ons probleem?? ik zag namelijk dat het lampje namelijk zijn plus van de ignition key kreeg en ik heb me vaker uit laten leggen dat een dynamo een spanningsregelaar enzo er in heeft zitten.
dit is het schema van de 10J. ik heb de draad geel gemaakt (voor zover dat dat geel is op grijs tinten