tankdop probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder

tankdop probleem

Berichtdoor Everhard Mulder » 03 Mar 2014, 00:39

Een mens kan zo zijn of haar problemen hebben..... Ik heb een defender uit 1991, diesel. Mijn tankdop lekte dus ik dacht er goed aan te doen een nieuwe te bestellen. Dus ik bestel de STC4072 vented-locking. Die er vandaag op gezet: paste perfect. Ik ben gaan tanken, tank vol gedaan en na een stuk rijden bekeek ik het resultaat. Tot mijn schrik was het één natte bende rond de tankdop en de nieuwe sluit blijkbaar veel slechter af dan de oude (die ik inmiddels heb weggegooid!) Heb ik nu de verkeerde besteld of moet ik iets anders doen om de zaak lekvrij te krijgen?
E. Mulder

RobStewart

Re: tankdop probleem

Berichtdoor RobStewart » 03 Mar 2014, 07:11

Morning Everhard,

There are only 2 types of tank dop for the pre 1999 Defender Diesels, the Black One (Vented) RTC4740 (now STC4072) and the Grey One (Non Vented) RTC4741. I'm assuming you had a black one originally. Now obviously it depends on which new one you bought in terms of quality but I would be looking at the position of the lugs that hold it in place and the seal.

Is there any noise when you remove the dop by the way ? and did you replace the dop because the old one just started to leak ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 03 Mar 2014, 10:11

Hallo Rob, ik had een zwarte tankdop en al langere tijd was er na het tanken nattigheid rond de tankdop. Vandaar dat ik een nieuwe heb gekocht, de STC4072, die ook zwart is. Maar die lekt dus veel meer dan de oude. Bij het losmaken van de dop hoor ik niets. Ik zal eens kijken of ik iets met die lugs kan doen!
Everhard

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 10 Mar 2014, 21:47

De tankdop lekt niet meer....maar waar ik verbaasd over ben is de oorzaak van de lekkage. In de tankdop zit een "cilinder" waarin het slotje zit. Om die cilinder zit het rubber dat de tankdop afsluit aan de buitenrand. Maar: er zat zeker 2 millimeter ruimte tussen dat rubber en die cilinder! Dus bij heftig klotsen van de diesel, klotst dat dus zo naar buiten. Wie maakt zoiets nou????? Hoe moeilijk kan het zijn een goed afsluitend rubber te maken????? Kennelijk is dat voor Brittpart veel te moeilijk!
E. Mulder

Terug naar “Techniek”