Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Berichtdoor Edward » 24 Feb 2014, 23:02

Heb ik de 130 naar privé gehaald om van die waardeloze kilometeradministratie af te komen mag ik er één bij gaan houden om aan te tonen dat ik tacho in de wagen hoef te hebben........

http://www.mkb.nl/images/1101_Infoblad_ ... aaf_SD.pdf

Begin me als kleine ondernemer langzaamaan opgejaagd wild te voelen...... :roll: :roll:

Kan iemand me vertellen dat ik het verkeerd lees?? Please....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Re: Zucht, zakelijk rijden wat een pret

Berichtdoor Roger B. » 24 Feb 2014, 23:13

je moet toch al bijhouden wat je zakelijk rijdt om je kilometers te declareren. je privé kilometers hoef je dus niet te registreren (alleen het totaal middels bijvoorbeeld je jaarlijkse APK) voor privé heb je geen tacho nodig

Het is een privé auto daarom is het als twijfelachtig of je wel onder dat beroepsmatig vervoer valt. en dan ..... nog kom je aan 12 uur per week zakelijk rijden met aanhanger??

Ik zou nog even niet zo'n ding gaan inbouwen en eerst eens even met de betreffende instantie (onderaan het artikel) contact op nemen hoe en wat. er zijn nogal wat uitzonderingen waar je maar zo binnen kon vallen
gone

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 25 Feb 2014, 07:02

Een tachograaf is enkel verplicht voor voertuigen op vrachtwagenkenteken die boven de 3,5 ton uitkomen qua gewicht inclusief wat ze mogen vervoeren. (En uiteraard bussen voor personenvervoer.) Een 130 is voor zover ik weet niet leverbaar op vrachtwagenkenteken, of je moet de jouwe om hebben laten keuren. Maar goed, dan moet je ook een begrenzer hebben dat je niet boven de 85 km/h uit kan komen.

Mocht je de 130 al vrachtwagen willen gebruiken dan zal je je voortaan ook aan ATBv tijden moeten houden. (Vandaar de tacho.) Plus gezien je dan vrachtwagenchauffeur bent en meer dan 12 uur per week werkt zal je ook verplicht Code 95 op je rijbewijs moeten hebben, met elke 5 jaar 36 uur nascholing om je Code 95 te verlengen.

Al dit bovenstaande lijkt mij overkill voor een ondernemer die zijn auto gebruikt om materialen van en naar zijn klant te rijden en zijn klanten te bezoeken in een auto die in totaal minder dan 3,5 ton weeg inclusief wat deze mag vervoeren. Persoonlijk heb ik nog nooit een grijskenteken auto meegemaakt met een tacho erin.

Je KM-registratie is enkel om aan te tonen dat je voldoende zakelijke km's maakt, maar voor bestelbussen is die naar mijn weten erg makkelijk. Je hoeft alleen de beginstand en eindstand te noteren van die dag. Niet elke rit apart. Hiervoor zijn genoeg handige apps op je telefoon te vinden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Feb 2014, 07:34

Tja Thomas, dan lees jij het toch anders....

Er staat dat voertuigen boven de 3500kg max totaal gewicht (vrachtwagens dus) EN voertuigen met aanhanger waarvan de max totaalmassa van het samenstel meer dan 3500 kg is (en dat is een 130 met aanhanger) bij gebruik voor beroepsmatig vervoer onder de tacho plicht vallen....

Zie ook: bedrijfsauto.com/ns_021582_Eerste-bekeuringen-uitgedeeld-aan-bestelwagens-zonder-tachograaf.html
gone

Marco 109

Berichtdoor Marco 109 » 25 Feb 2014, 09:17

Waarschijnlijk ben ik weer eens veel te naïef, maar dit geldt toch juist alleen als het een auto van de zaak is?
Je hebt de auto nu privé toch?

Zo lees ik het in elk geval.
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)

Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!

Geniet van het leven, het duurt maar even

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Feb 2014, 09:22

Het blijft een bestelwagen want grijs kenteken. Wil ik geen nadelen van grijs moet ik geel gaan rijden. Dus gewoon 1900 euri mrb per jaar extra af tikken en minder gezeik hebben..........

Oh, lees net in de link van Roger dat geel kenteken waarschijnlijk ook geen uitweg biedt....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Willem
Beheerder

Berichtdoor Willem » 25 Feb 2014, 09:36

Ik las deze passage uit de link:

"Er is nog een groep bestelautobezitters die nu over moet op de tachograaf. Dat zijn de berijders van grijsgekentekende terreinauto's, zoals de Isuzu D-Max, de Iveco Massif, diverse Jeeps, Mercedes G-serie en pseudo-terreinwagens zoals de Kia Sportage, Sorrento, en de Mitsubishi Outlander Van. Deze auto's worden vaak al bij aflevering voorzien van een trekhaak. Ook deze bezitters moeten oppassen zodra ze een aanhanger koppelen: tachograaf installeren, of een tracking systeem om aan te tonen dat je niet meer rijdt dan 12 uur per week. "

Betreft dit dus ook particulieren die zonder bedrijf grijs rijden?

Dat heeft flink wat impact dan.... (Al scheelt het wel dat het alleen geldt voor diverse Jeeps en niet voor Land Rovers :lol: )

Gr WIllem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

piet_g

Berichtdoor piet_g » 25 Feb 2014, 10:15

zonder de berichten gelezen te hebben.. die 12 uur komt overeen met de code 95 verplichting bij een groot rijbewijs.. moet je dan straks dat ook gaan halen als je zakelijk met een aanhanger rijd?? hmm dat zal een lekkere impact dan hebben op ook al die bedrijven die hun werkmensen met busjes en aanhangers op pad sturen,.. (edward en Johnny included..)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2014, 10:54

99% van de mensen heeft het niet nodig want die vallen onder de vrijstelling, de aard van de goederen zegt zoals ik het lees al genoeg.

Aannemer met steiger in de bak of hout, keukenblok etc (werkplaats naar karwei), vrijstelling.
Autoambulance met aanhanger die de hele dag rond rijd tussen vestigingen etc, tacho.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Willem
Beheerder

Berichtdoor Willem » 25 Feb 2014, 11:09

Ron63 schreef:99% van de mensen heeft het niet nodig want die vallen onder de vrijstelling, de aard van de goederen zegt zoals ik het lees al genoeg.

Aannemer met steiger in de bak of hout, keukenblok etc (werkplaats naar karwei), vrijstelling.
Autoambulance met aanhanger die de hele dag rond rijd tussen vestigingen etc, tacho.

Groet Ron

Ik lees nergens iets van de vrijstelling die jij noemt. Zou je die kunnen aanwijzen / linken?

Ik zie 2 vrijstellingen:
- niet boven 3,5 ton
- niet meer dan 12 uur, maar wel te bewijzen met tachograaf, eventueel analoog als auto van voor 2006 is.

Gr WIllem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu

Terug naar “Kroeg”