Storing na verkeerd tanken, Disco3 Help!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Tjerk Amsterdam

Storing na verkeerd tanken, Disco3 Help!

Berichtdoor Tjerk Amsterdam » 23 Feb 2014, 11:37

Hallo allemaal!
Onderweg naar de sneeuw verkeerd getankt, benzine in de diesel...
Gisteren is de tank geleegd, maar natuurlijk nooit helemaal, en er is mee gereden dus ja het zit in het systeem. Nadat hij weer bijgetankt is met diesel, draait hij ook weer, en steeds beter. Ik besef dat er verstandiger methoden zijn (zeg maar dealer advies) maar nood breekt wetten want ik sta in Duitsland. Vraag is de volgende; hij rijdt, maar met te kort vermogen voor de snelweg. Is het aannemelijk dat door meer kilometers te maken de resten langzaam maar zeker verdwijnen en het vermogen weer terug komt? En de tweede vraag; door het geklooi is hij naar beneden gezakt en gaat niet meer omhoog. Lijkt mij een electronica storing door eea, maar hoe is dit aan te pakken/resetten? Super als iemand wat onconvertionele adviezen heeft wat ik wil wegggggg!!

Dank, gr Tjerk, Discovery 3 uit 2008 (diesel) :lol:

ikke jelle

Re: Storing na verkeerd tanken, Disco3 Help!

Berichtdoor ikke jelle » 23 Feb 2014, 11:59

normaal gesproken zou ik zeggen rijden met dat ding en zo vaak mogelijk tanken zodat je sneller een verdund mengsel hebt.
maar minder vermogen zegt me niks als je tank leeg gehaald is en vol met diesel heb je ouderwetse winterdiesel :D
geen flauw idee hoe een moderne diesel dit verwerkt.
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Feb 2014, 12:14

op zich voor de verbranding moet 10% of zelfs iets meer benzine in de diesel weinig tot geen vermogensverschil geven.

Heb wel al vaker gelezen dat tankpompjes niet tegen verkeerde brandstof zouden kunnen (op die grond worden garantieclaims iig vaker afgewezen) Dus als je pompje het aan het begeven is omdat ie in de benzine gehangen heeft kan dat een tekort aan vermogen betekenen.

Ook kan het zijn dat de benzine eventuele bacterie/schimmel residuen in de tank losgemaakt heeft en daardoor hier en daar filters verstopt zijn.... filter in de pomp, brandstof filter...

e.e.a. niet zomaar even op te lossen door zomaar te gaan rijden.

Luchtvering lijkt me apart van brandstofprobleem, tenzij je lang en veel hebt moeten starten en je accu nu ver leeg is waardoor de lage spanning rare storingen in de boordelektronica veroorzaakt (maar dan zou het bij lopende motor weer moeten werken)

Ben toch bang dat je op zijn minst een keer aan de computer moet met het ding..... morgen om 8.00 bij dichstbijzijnde dealer op de stoep staan dus
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 23 Feb 2014, 12:16

... Ouch :(

2008 D3 TdV6 EU4 is very sensitive to the wrong fuel being put in and driven. If it has a Roet Filter even more so.

Minimum is a full tank of diesel, new filter and the system completely bled through until pure diesel comes out of the bleed valve. Plus a couple bottles of Fuel Conditioner would be advisable. However if it has been run for several minutes then it could have damaged the injection pump and / or the injectors.

Is the Motor Management Light on or has it come on ? and in any case there will be faults logged in the EMS ECU that will have to be cleared.

The official instructions are:

LTB00148v4.pdf
(65.99 KiB) 188 keer gedownload

With regard to the air suspension problem, if the engine management system has a fault and it decides to go into limp home then it will happily switch off all of the Terrain Response system including the air suspension system. Is the car at access height ? Is the front low, rear low all of it low etc etc and what happens on the display when you try and raise the vehicle ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Tjerk Amsterdam

Berichtdoor Tjerk Amsterdam » 23 Feb 2014, 12:42

ikke jelle schreef:normaal gesproken zou ik zeggen rijden met dat ding en zo vaak mogelijk tanken zodat je sneller een verdund mengsel hebt.
maar minder vermogen zegt me niks als je tank leeg gehaald is en vol met diesel heb je ouderwetse winterdiesel :D
geen flauw idee hoe een moderne diesel dit verwerkt.

Dank Jelle, dat spreekt mij ook het meest aan! Hij loopt echt prima, klinkt goed maar trekt heel matig en gaat niet harder dan 40. Misschien noodloop. Hij zal wel aan een computer moeten..

Tjerk Amsterdam

Berichtdoor Tjerk Amsterdam » 23 Feb 2014, 12:46

RobStewart schreef:... Ouch :(

2008 D3 TdV6 EU4 is very sensitive to the wrong fuel being put in and driven. If it has a Roet Filter even more so.

Minimum is a full tank of diesel, new filter and the system completely bled through until pure diesel comes out of the bleed valve. Plus a couple bottles of Fuel Conditioner would be advisable. However if it has been run for several minutes then it could have damaged the injection pump and / or the injectors.

Dank Rob! Ik wist niet eens van het bestaan van fuel conditioner. Ga ik doen, gooi ik er gewoon bij?

Is the Motor Management Light on or has it come on ? and in any case there will be faults logged in the EMS ECU that will have to be cleared.

Yep, staat nog aan. Alles lijkt er idd op dat er uitgelezen moet worden en hopelijk is het meeste te resetten ipv reparaties...

The official instructions are:

LTB00148v4.pdf

With regard to the air suspension problem, if the engine management system has a fault and it decides to go into limp home then it will happily switch off all of the Terrain Response system including the air suspension system. Is the car at access height ? Is the front low, rear low all of it low etc etc and what happens on the display when you try and raise the vehicle ?

Ja, laagste stand, zowel voor als achter lijkt het. Bij proberen omhoog te zetten zegt 'ie dat het systeem niet beschikbaar is...

Nogmaals dank voor je uitgebreide snelle reactie!

Rob

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 23 Feb 2014, 13:05

Tjerk Amsterdam schreef:Dank Rob! Ik wist niet eens van het bestaan van fuel conditioner. Ga ik doen, gooi ik er gewoon bij?

Put it into the tank with a full tank of diesel

Tjerk Amsterdam schreef:Yep, staat nog aan. Alles lijkt er idd op dat er uitgelezen moet worden en hopelijk is het meeste te resetten ipv reparaties...

So the engine will be in "limp home" mode hence no power ... fingers crossed it is just a case of reset.

Tjerk Amsterdam schreef:Ja, laagste stand, zowel voor als achter lijkt het. Bij proberen omhoog te zetten zegt 'ie dat het systeem niet beschikbaar is...

... again a read out and possible reset ... worst case is that the compressor has decided to die too :(

Please, Please do not try to drive the vehicle until it has been read out by the local dealer, I know that this may be difficult but as I said in my earlier posting you could be potentially causing thousands of euros worth of damage by doing so.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Feb 2014, 19:38

Jeetje, en dat door een beetje benzine in je diesel.

T moet niet gekker worden.

:D

Als het hier min 18 wordt gooi ik er ook wel eens wat benzine of aceton in. Aceton slechts heeeeeeel weinig, is meer gevoelsmatig, wellicht helpt t zelfs geen bal, maar ik heb het idee dat het een beetje reinigt of de dieselvlok tegen gaat.

De puristen zullen wellicht zeggen dat ik mn motor aan het oplossen ben. ;). Te veel zal de rubbers inderdaad geen goed doen, of de smerende werking van de diesel wat verminderen, maar had ooit eens ergens gelezen dat t ook wat positieve eigenschappen bezat.

De TD5 zal dus wat minder gevoelig zijn dan de nieuwere tdv6.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Feb 2014, 19:42

wat benzine.... of hele tank... nogal een verschil...

de pomp in de tank van een Td5 schijnt ook niet tegen benzine (puur of minstens zwaar overmaat) te kunnen
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 23 Feb 2014, 19:55

Ja lees het nogmaals en zie nu dat er mee gereden is. Ik ging er vanuit dat de fout tijdens het tanken al was ontdekt en de tank vervolgens is leeggepompt, alvorens er nieuwe diesel in te doen.

Jaaaaaa, dat zal inderdaad een wat ander storingsbeeld geven.

:o
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”