versnellingsbak problemen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LRCD

versnellingsbak problemen

Berichtdoor LRCD » 20 Feb 2014, 09:47

Mijn landrover series III 109 diesel schiet met enige regelmaat uit zijn derde versnelling. Dit gebeurt wanneer ik het gas los laat en dan vervolgens weer gas geef. Wanneer ik de pook vast houd en dan het gas los laat dan voel ik dat hij al ongeveer half uit de versnelling word gedrukt. Wanneer ik dan weer gas geef voel ik dat hij het laatste zetje krijgt om er uit gedrukt te worden. Als ik nu in de drie rijd dan houd ik de pook vast zodat hij in de versnelling blijft. Nu wil ik graag begrijpen waar nu het probleem zit. Is dit een vaker voorkomend probleem en is er iemand die mij uit kan leggen waar ik dit in de bak moet zoeken?

Ik heb hier nog een versnellingsbak liggen die bijgeleverd werd bij mijn landrover toen ik hem kocht. Deze bak is door de vorige eigenaar uit elkaar gehaald en gedeeltelijk weer in elkaar gezet met gedeeltelijk nieuwe onderdelen. Nu dacht ik, ik zet eerst deze helemaal in elkaar voor ik aan mijn bak begin. Maar hierbij loop ik tegen een probleem. Ik krijg de twee assen in de versnellingsbak niet op hun plaats. Ik krijg haast het gevoel dat de twee assen die ik heb niet bij elkaar horen. Ik heb de bak op zijn achter kant staan. Dan probeer ik de twee assen te monteren maar ik loop vast met de onderste tandwielen (die in de buurt van het achteruit tandwiel zitten). Dit is een tandwiel met schuine vertanding. Ik krijg haast het idee dat het kleine tandwiel op de as met de vaste tandwielen grovere vertanding heeft dan het andere tandwiel. En dat ze daardoor niet goed in elkaar kunnen schuiven. Ik heb wat foto’s in de hoop dat het verhaal dan wat duidelijker word. Ik heb de tanden geteld en dit zijn er op de ene as 14 en op de andere 35. Is er iemand die mij kan vertellen of ik iets niet goed doe of dat deze assen niet bij elkaar horen?
Bijlagen
2014-01-24 20.51.16.jpg
2014-01-24 20.49.54.jpg
2014-01-24 20.48.30.jpg

piet_g

Re: versnellingsbak problemen

Berichtdoor piet_g » 20 Feb 2014, 13:31

Die tandwielen horen er allebij in ;).

de linker is je main shaft (op deze schakel je tussen de versnellingen) en de rechter je layschaft (drijft alle versnellingen aan).

het in de bak zetten van beide assen is een uitdaging, maar niet onmogelijk ;). wat wij gedaan hadden is er voor zorgen dat onze mainshaft weer helemaal opgebouwd was (alleen de 3/4 synchro hub ontbrak nog maar). dan de bak recht overeind zetten (dus je output steekt naar beneden). dan de mainshaft er in (overigens moet je eerst even het lager metalen bus terug plaatsen. die heb jij nog aan je mainshaft zitten nu) en dan de layschaft er naast. als hij niet op zn plek wil vallen dan kun je een beetje draaien en desnoods je reverse gear op tillen zodat deze niet de boel blokkeerd.

een probleem kan zijn bij het plaatsen van je as in de lager dat bij een tweede poging de het binnen werk van de lager van de layshaft mee komt. dat is op zich geen probleem, maar let er bij het terug plaatsen even op dat je lager wieltjes niet te ver naar buiten hebt staan want dan past deze niet.

wij hadden overigen reverse er wel eerst ingeklopt.

in de kennisbank staan een paar documenten trouwens over het herbouwen van de versnellingsbak. daar zit onder andere een parts manual bij en daarin kun je beter zien hoe de onderdelen in elkaar zitten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

LRCD

Berichtdoor LRCD » 20 Feb 2014, 15:08

Ik heb het ook zo geprobeerd. Het reverse gear tandwiel moet je iets optillen omdat je daar anders last van heb. maar als ik beide assen in hun lager en lagerhuis heb zitten dan willen de assen schuin uit elkaar gaan staan (v-vorm). Alsof de assen te kort bij elkaar zitten. Ze lopen dan ook vast en zijn niet meer te draaien.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 20 Feb 2014, 16:13

dat hadden wij ook. maar op dat moment bleek onze layshaft nog niet goed in zijn lagerhuis te zitten zegmaar.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

LRCD

Berichtdoor LRCD » 24 Feb 2014, 07:32

bij mij zit hij dan wel goed in zijn Lagerhuis meer (centrisch gezien) maar nog niet diep genoeg. Als ik hem diep genoeg wil krijgen komt er toch wel wat geweld bij kijken. Zo ver heb ik nog niet durven gaan. Ik wil het liever niet slopen. en ik zou zeggen ook al zit ik nog niet diep genoeg die tandwielen moeten toch netjes in elkaar grijpen en zou het dus moeten passen? of maak ik hier een denk fout? voor zo ver ik het kan bekijken heb je van de andere tandwielen geen last.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Feb 2014, 08:13

geweld moet je zeker niet gebruiken. wel een hoop geduld. (wij hebben het een paar keer moeten doen omdat er aan het passen waren en de langste keer was meer dan een half uur proberen en draaien.)
heb je het volgende al geprobeerd: buiten je bak je main shaft (volledig opgebouwd, dus alle versnellingen er op) en lasy shaft tegel elkaar aan leggen en dan een ronde maken. als de twee assen recht blijven ten opzichte van elkaar klopte het gewoon.

overigens op de foto's ziet het er uit alsof je main shaft alleen de 1ste versnelling en de hub er op heeft zitten. mag aannemen dat de rest er ook op zit voor het inbouwen? anders word het nog een uitdaging om die er op te krijgen.
------

LRCD

Berichtdoor LRCD » 28 Feb 2014, 15:14

ja ik had alle tandwielen er op maar ik heb denk ik een uur zitten passen en draaien met twee man maar kregen het er niet in. toen alle tandwielen van de main as af gehaal en nogmaals geprobeerd zonder de overbodige ballast maar ook dan lukte het niet.

Ik ging er vanuit dat er misschien meerdere versies main en of lasy shafts zijn die niet met elkaar te verwisselen zijn. het lijkt op zich te passen maar ik heb het gevoel dat de hard afstand van de lasy schaft en de main shaft niet klopt (te klein). maar dat zou betekenen dat 1 van de twee tandwielen teveel tanden/te grotere diameter zou hebben.

zoals ik al aan gaf heb ik dit niet uit elkaar gehaald maar waren dit losse onderdelen in een grote bak. Dus het kan zijn dat 1 van de twee assen of misschien wel beide assen helemaal niet bij dit huis horen.

Terug naar “Techniek”