Goedemorgen.
Ik heb even een vraagje.
Het betreft hier een LR90 1984 RHD, 300TDIdiscoblok en ik heb deze auto in mijn bezit sinds juli 2013 en dit is mijn eerste land rover dus deze vorm van sleutelen is nieuw voor mij.
Ik ben gisteren even bezig geweest om te trachten de speling uit mijn besturing te halen, ik zal even vertellen wat ik constateer.
Ik heb speling met sturen naar rechts vanuit middenpositie stuur, ik heb begin dit jaar mijn stuurhuis vervangen voor een 2de hands 4Bouts, ik had een 6Bouts.
De 4Bouts kwam van een LR110 1985 RHD die omgebouwd is naar LHD en bij die LR110 was er geen probleem(vernomen van die eigenaar). De 4bouts kwam compleet met droparm en was lekvrij.
Ik heb voor de APK i.v.m. speling de fusee(stuurkogels) van de stuurstang en spoorstang vervangen. Ik heb toen de lengtes (kogel tot kogel)over genomen van de oude situatie. En alles weer in elkaar gezet. Ik heb mijn stuur recht moeten zetten doormiddel van mijn stuur opnieuw te monteren. Hierna ging het allemaal goed, stuurde lekker.
Maar nu sinds een week of 2 heb ik speling met het sturen naar rechts ongeveer 1/4 draaiing van het stuur(zeer irritant), naar links is er geen speling. En dit stuurhuis is ook gaan lekken. Vermoedelijk lekt hij omdat hij niet gecentreerd staat.
Dus ik dacht gisteren dan ga ik eens even in orde maken. Ik had een te makkelijke gedachte, ik kom een vreemde situatie tegen.
Ik heb mijn stuurstang van mijn droparm afgehaald om mijn stuurhuis te centeren, ik heb van lock tot lock 4 volledige slagen, dus gecentreerd is 2 slagen en mijn stuur stuur staat erg scheef.
Ik heb mijn stuurstang geprobeerd af te stellen op een lengte van 924mm(hart kogel-hart kogel)volgens het handboek, hier valt mij dus op dat ik 924mm kan halen maar dan is mijn stuurstang het kortst en kan hem ook niet korter krijgen, alles is volledig ingedraaid. Als ik nu mijn stuurstang monteer en stuurhuis staat gecentreerd dan gaan mijn wielen redelijk naar links.
Dus mijn vraag, wat klopt hier niet.
Ik hoop dat er hier iemand is, die mij kan adviseren.
gr. Manuel
Vreemde situatie besturing LR 90
- Erik Peters
Re: Vreemde situatie besturing LR 90
Misschien moet je hier eens kijken http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=5012&hilit=stuurspeling#p40189.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Vreemde situatie besturing LR 90
Hey Erik, bedankt voor de link, maar daar kom ik nog niet verder mee.
Maar nu denk ik te weten wat mijn probleem is, als het goed is bestaan er 2 verschillende lengte's stuurstangen:
- Stuurstang van 780mm (dit is alleen de stang)
- stuurstang van 740mm (dit is alleen de stang)
Nu heb ik bij mij gemeten en onder mijn laro zit de 780mm stuurstang, dus dan klopt het wel dat mijn wielen naar links gaan staan bij een gecenterde stuurhuis.
Kan iemand voor mij die maten bevestigen, omdat ik het maar 1 x ben tegen gekomen met Google, twijfel ik een beetje.
Maar nu denk ik te weten wat mijn probleem is, als het goed is bestaan er 2 verschillende lengte's stuurstangen:
- Stuurstang van 780mm (dit is alleen de stang)
- stuurstang van 740mm (dit is alleen de stang)
Nu heb ik bij mij gemeten en onder mijn laro zit de 780mm stuurstang, dus dan klopt het wel dat mijn wielen naar links gaan staan bij een gecenterde stuurhuis.
Kan iemand voor mij die maten bevestigen, omdat ik het maar 1 x ben tegen gekomen met Google, twijfel ik een beetje.