[Def TD5 02] Knipperlichten i.c.m. auto ver-/ontgrendelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

[Def TD5 02] Knipperlichten i.c.m. auto ver-/ontgrendelen

Berichtdoor Rob Pt » 05 Feb 2014, 20:08

Sinds vandaag werken de knipperlichten niet meer bij het ver- en ontgrendelen van de auto met de afstandsbediening. Is dit stomweg een storing of een aanwijzing dat het batterijtje van de afstandsbediening of de voeding van de sirene van het alarm bijna leeg is ?

Alles:

- ver- en ontgrendelen,
- startonderbreker,
- alarm

functioneert nog normaal.

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 08 Feb 2014, 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Re: Knipperlichten i.c.m. auto ver-/ontgrendelen

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2014, 20:13

Rob,

Het kan maar zo "een aanwijzing dat het batterijtje van de afstandsbediening .... bijna leeg is" zijn.

Als het batterijtje in de key-fob moe wordt, of de contactjes zwak (en/of het alarm maar weinig wordt gebruikt) dan krijg je vroeger of later bij een Td5 Defender rare verschijnselen -- tot en met ineens niet willen starten.

Batterijtje verwisselen (of minstens checken) en een paar keer achtereen af en op alarm zetten, dan kent de auto de key-fob weer.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2014, 20:20

hoi Rob,

wellicht was het verstandig geweest even te melden dat het niet over de D3 ging (was eerste dat bij me op kwam, en net toen ik wilde gaan tikken dat jouw auto een iets moderner systeem was dan die koffer van Marc realiseerde ik me dat je die verkocht hebt en het dus om je 110 moest gaan...

volgens mij geeft de auto niet aan dat je zenderbatterijtjes zwak worden, bij de defender is het volgens mij simpelweg hij ontvangt wel of geen signaal en bij wel doet ie alles wat ie moet doen (en niet stuk is) en bij niet ontvangen doet ie niks.

knipperen de knipperlichten wel bij alarmmelding (dus als alarm "afgaat") en bij gewone bediening (alarmlichtschakelaar of knipperlichtschakelaar)
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Feb 2014, 20:29

... I just thought the Harley had thrown a Hissy Fit :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 05 Feb 2014, 20:41

Roger B. schreef:.....wellicht was het verstandig geweest even te melden dat het niet over de D3 ging

Ja wellicht wel maar ik dacht het wijzigen van mijn onderschrift genoeg was maar goed ik zal het onthouden voor de toekomst.

Roger B. schreef: .......knipperen de knipperlichten wel bij alarmmelding (dus als alarm "afgaat") en bij gewone bediening (alarmlichtschakelaar of knipperlichtschakelaar)

Ik ontdekte het vanmiddag pas toen ik bij de supermarkt op de parkeerplaats stond.

In mijn eerste post zei ik dat alles nog werkte maar n.a.v. jou reactie zojuist nog maar eens gecontroleerd en ........ alles werkt behalve het alarm, dat doet het nu dus niet meer!
Heeft het alarm inderdaad een eigen voeding in de vorm van een batterijtje/accuutje en zo ja waar vind ik dat en is deze eenvoudig zelf te vervangen?

Rob

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Feb 2014, 20:46

Rob Pt schreef:Heeft het alarm inderdaad een eigen voeding in de vorm van een batterijtje/accuutje en zo ja waar vind ik dat en is deze eenvoudig zelf te vervangen?

The black hand sender, make sure everything is unlocked, open the 2 halves of it, inside is a CR2032 accu (Part Number YWK10003L) take it out put as new one in and press the lock button at least 3 times, job done.

... oh and thanks for that, Chardonnay has just beeped at me for the same reason, so I'll be doing the same.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2014, 20:49

eerder een eigen zekering. enige dat eventueel een eigen accuutje heeft zou de sirene zijn en daar zit het accuutje intern in de sirene.

ja, nadat ik het me realiseerde dat je geen D3 meer hebt zag ik ook dat er maar één landrover in het onderschrift staat.... is ook gewoon mijn kronkel dat ik bij jou automatisch aan de D3 dacht.... volgens mij heb je alleen maar D3 problemen aangekaart ;-) :lol:

Maar Rob, (stewart) als de centrale vergrendeling wel werkt op de afstand bediening, zou het probleem van de niet werkende knipperlichten en het alarm dan met nieuwe plip-batterijtjes opgelost zijn?

dat zou dan betekenen dat het voertuig dat WEL op die manier aangeeft... nooit gehoord
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 05 Feb 2014, 20:55

RobStewart schreef:.....The black hand sender, make sure everything is unlocked, open the 2 halves of it, inside is a CR2032 accu (Part Number YWK10003L) take it out put as new one in and press the lock button at least 3 times, job done.

Kan het zijn dat wij langs elkaar heen praten? De handzender werkt nog en daarvan heb ik het batterijtje al vaker vervangen. Maar ik ga er vanuit dat de sirene/claxon van het alarm een eigen voeding heeft omdat het alarm ook afgaat als je de accupolen niet volgens de voorgeschreven procedure losmaakt. Om die voeding of dat batterijtje gaat het mij dus.
Naar mijn idee kan het batterijtje van de handzender er verder ook niets mee te maken hebben want dat zendt alleen maar een signaal uit als je op een van de knopjes drukt terwijl het alarm gewoon door blijft loeien ook al heb je een accupool losgemaakt totdat je die accupool weer vastzet of in andere gevallen het alarm met de handzender weer uitzet!

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2014, 21:06

ja en nee, ja het alarm heeft (afhankelijk van de uitvoering) een noodstroom sirene die een eigen accu intern heeft (die alleen de sirene voedt bij "sabotage")

en ja, blijkbaar heeft een bijna lege batterij in de handzender het bij jou optredende effect dat knipperlichten niet meer werken en alarm niet meer op scherp gezet wordt

wist ik niet, vandaag geleerd
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2014, 21:09

Rob Pt schreef:
RobStewart schreef:.....The black hand sender, make sure everything is unlocked, open the 2 halves of it, inside is a CR2032 accu (Part Number YWK10003L) take it out put as new one in and press the lock button at least 3 times, job done.

Kan het zijn dat wij langs elkaar heen praten? De handzender werkt nog en daarvan heb ik het batterijtje al vaker vervangen. Maar ik ga er vanuit dat de sirene/claxon van het alarm een eigen voeding heeft omdat het alarm ook afgaat als je de accupolen niet volgens de voorgeschreven procedure losmaakt. Om die voeding of dat batterijtje gaat het mij dus.
Naar mijn idee kan het batterijtje van de handzender er verder ook niets mee te maken hebben want dat zendt alleen maar een signaal uit als je op een van de knopjes drukt terwijl het alarm gewoon door blijft loeien ook al heb je een accupool losgemaakt totdat je die accupool weer vastzet of in andere gevallen het alarm met de handzender weer uitzet!

Rob,

Ik volg je redenering niet.

Zoals Rob S. en ikzelf al meldde: Een nieuw batterijtje in de key-fob doet wonderen.

Vreemd genoeg zit er wel iets van een een "waarschuwing" in het alarm-systeem: de auto gaat bij een zwak signaal ook "slechter" luisteren.
D'r is zelfs een verder niet verklaard effect indien je langere tijd de auto niet op alarm zet -- wat ik wel deed als ik in Frankrijk was -- waarbij de auto ineens de key-fob niet meer wil herkennen. Een paar keer achtereen op de knopjes drukken helpt dan. Mijn huidige "moderne" Defender heeft tevens centrale deurvergrendeling en dat maakt het wat makkelijker om de auto vaker op slot te zetten en dus blijft de auto de key-fob ook makkelijker herkennen.
Overigens zijn ze erg eerlijk in het stukje Frankrijk waar ik 's winters heen ga. Toen ik na 4 uur wandeling op sneeuwschoenen de sleuteltje kwijt was bleken ze gewoon in de auto in het contact te steken. Was toch leuk geweest, wat donuts trekken in de sneeuw, maar niemand die zich aan andermans eigendom vergrijpt.

Je zou ook kunnen zeggen dat er nog wat te discoveren is in de Defender ... het alarmsysteem is een stuk intelligenter als sommigen hier denken.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”