Versnellingsbak Disco 2 TD5 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Heytse

Versnellingsbak Disco 2 TD5 automaat

Berichtdoor Heytse » 03 Feb 2014, 19:00

Hallo allemaal,

Na mijn eigen 110 V8 weer draaiende te hebben, hebben we nu een probleem met de automaatbak van de Discovery (2) TD5 van de zaak.
Bij schakelen van de pook 'zag' het systeem niet dat de auto in Drive stond. Het M en S lampje gingen knipperen en de auto kwam amper voor uit (veel toeren, weinig vermogen/kracht). Er is helaas te lang mee door gereden over zwaar terrein (zacht zand). Dus op een gegeven moment is de auto stil gevallen. Bak was zeer warm (olie is verbrand).
We hebben de auto terug gesleept naar de zaak en hebben hem eerst uitgelezen. Enige fout die er in stond was iets met switch malfunction (zeer waarschijnlijk de electrische schakelaar uhb100190).
Ook liep er olie tussen bak motor weg. We vermoeden dat het seal van de bak door de warmte stuk is gegaan.
Vandaag de bak er onder weg gehaald om te gaan repareren.
Zou er in de bak nog meer stuk zijn gegaan door de warmte? Hij heeft zeker niet zonder olie gedraaid.
Komen we er mee weg om alleen de seal en schakelaar te vervangen en dan de bak met nieuw filter en olie weer te monteren? Of kunnen we meer narigheid verwachten?
Graag jullie ideeen en advies.

Groet, Wouter

Roger B.

Re: Versnellingsbak Disco 2 TD5 automaat

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2014, 19:23

tja, goed is het er zeker niet voor. veel toeren geen aandrijving geeft sterk vermoeden dat er iets flink geslipt heeft. en als je daarmee je olie verbrand hebt, dan ook de betreffende koppeling in de bak.

Dus heel misschien dat nieuwe olie en filter de bak weer (even) goed laten werken.... maar ik vrees dat dat dan niet voor heel lang zal zijn.

als je er over denkt om de bak weer in orde te maken kan ik Peter de Koning in zuid Beijerland aanbevelen. na de forse oliekoelerlekkage bij mijn P38 (dezelfde automaatbak) heb ik mijn bak bij hem laten reviseren...incl uit- en inbouwen voor een bedrag waar je niet echt over mag klagen
gone

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Feb 2014, 20:54

We dachten zelf dat de koppelomvormer erg warm is geworden en daardoor het seal waar deze insteekt is beschadigt.
De bak ligt inmiddels naast de auto (wat is dat ding zwaar zeg). Van buitenaf verder niets aan te zien, maar zie het ook niet zitten om de bak zelf maar open te schroeven. Of is dit redelijk te doen door twee ervaren monteurs (niet ervaren met versnellingsbak dus)?
Mag ik je vragen wat revisie jou kostte (evt via PM)
Groet,
Wouter

Heytse

Berichtdoor Heytse » 23 Mar 2014, 19:57

Nou, nog even de afsluiting nu het is opgelost.
We hebben de bak en tussenbak beide aangepakt.
De tussenbak die steeds olie lekte heeft een nieuwe pakkingset gehad en nieuwe seals.
Maar daar was het probleem met de bak niet mee opgelost.
Door de warmte was het lager in de oliepomp waar de koppel omvormer in draait los gekomen. Daardoor lekte de bak als een gek. Dit is opgelost met een nieuwe olie pomp. Bak verder ook bekeken en verder geen schade. Dus alles gemonteerd, want het zou goed moeten zijn... Niet dus.
De bak gaf nog steeds een fout op de nieuwe schakel unit aan de zijkant van de bak.
Na veel zoeken gevonden waar de fout zat; de kabelboom van de bak naar de ECU. Deze had 3 kapotte draden. Hierdoor is de hele boel in de war geraakt.
Dit is nu gerepareerd en de auto rijd weer als nieuw!

Terug naar “Techniek”