Zo heb ik vroeger eens bij een Series gekeken die (wachtende voor een spoorwegovergang) van achter aangereden was door een trekker. De versnellingspook stond in vrij, maar er kon niet geschakeld worden terwijl de auto toch in een versnelling stond.
Met een bandenlichter de schakelstang terug naar neutraal geschoven en er kon weer normaal geschakeld worden. Daar was een arretteerveertje gebroken (vermoedelijk al langer), maar door de klap van de aanrijding was de schakelgaffel in de versnelling geschoten. Nieuw veertje gemonteerd en probleem opgelost.
Niet om je bang te maken, maar ik heb vroeger met een 109 ook eens een heel stuk in de tweede versnelling gereden (op IJsland, van Akureyri naar Seydisfjordur en de ANWB kwam er achter dat IJsland ook tot Europa behoorde). Toen kon ik overigens wel alle versnellingen inschakelen, alleen in drie en vier gebeurde gewoon niks. Naar later bleek was de hoofdas gebroken net tussen het tweede en derde versnellingstandwiel. (Nog geen drie maand daarvoor was een fabrieksgereviseerde bak gemonteerd, dus die reparatie viel gelukkig nog onder de garantie).
Groet,
Erik.
EDIT: Wat ook nog een mogelijkheid (heb ik vroeger ook al twee keer gehad) en eigenlijk veel waarschijnlijker is dat in de synchromesh van de derde/vierde versnelling één van de drie bladveertjes half gebroken is en iets gedraaid klem zit, waardoor er niet meer geschakeld kan worden. Met een beetje geluk en proberen te schakelen kan het zijn dat het veertje helemaal breekt en onderin de bak valt (is mij een keer gelukt). Lukt dit dan kan er weer geschakeld worden al doet de synchromesh het nu minder goed (neiging tot kraken tijdens schakelen).

- mangledspring.jpg (7.99 KiB) 5495 keer bekeken
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht