Bak stuk?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Nicogroennl

Bak stuk?

Berichtdoor Nicogroennl » 01 Feb 2014, 15:52

Vanmiddag na ca 5 km rijden opeens niet meer mogelijk om naaf 3 te schakelen. Ook de 4 is geblokkeerd. Alleen 1 en 2 en achteruit doen het nog. In de tweede terug naar huis gesukkeld. Iemand een idee over de mogelijke storings oorzaak?
Ik heb een reserve bak maar monteren is een ander verhaal :(
Betreft een series 3 1971, heeft 70.000 km gelopen.
Is een 4 x 2 dus geen tussenbak.
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

Roger B.

Re: Bak stuk?

Berichtdoor Roger B. » 01 Feb 2014, 16:49

schakelmechaniek(blokkering)?

de verschillende schakelstangen blokkeren elkaars beweging, als die niet meer vrijkomt blijft 1-2 ontgrendeld en kun je de rest niet bewegen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Feb 2014, 19:21

Roger B. schreef:schakelmechaniek(blokkering)?

de verschillende schakelstangen blokkeren elkaars beweging, als die niet meer vrijkomt blijft 1-2 ontgrendeld en kun je de rest niet bewegen

Zoiets als een kapot arretteerveertje kan dat al veroorzaken. Palletjes door de schakelstangen worden niet weer teruggedrukt (naar neutraal). Veertje(s) kun je redelijk simpel vervangen (en desnoods uit de reservebak halen). Wel opletten dat de kogeltjes (achter de veertjes) niet wegrollen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 01 Feb 2014, 22:07

Oké, hopelijk is het zoiets simpels!
De komende dagen zal het niets worden, volgend weekend ga ik zoeken.
1*

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Feb 2014, 00:26

Zo heb ik vroeger eens bij een Series gekeken die (wachtende voor een spoorwegovergang) van achter aangereden was door een trekker. De versnellingspook stond in vrij, maar er kon niet geschakeld worden terwijl de auto toch in een versnelling stond.
Met een bandenlichter de schakelstang terug naar neutraal geschoven en er kon weer normaal geschakeld worden. Daar was een arretteerveertje gebroken (vermoedelijk al langer), maar door de klap van de aanrijding was de schakelgaffel in de versnelling geschoten. Nieuw veertje gemonteerd en probleem opgelost.

Niet om je bang te maken, maar ik heb vroeger met een 109 ook eens een heel stuk in de tweede versnelling gereden (op IJsland, van Akureyri naar Seydisfjordur en de ANWB kwam er achter dat IJsland ook tot Europa behoorde). Toen kon ik overigens wel alle versnellingen inschakelen, alleen in drie en vier gebeurde gewoon niks. Naar later bleek was de hoofdas gebroken net tussen het tweede en derde versnellingstandwiel. (Nog geen drie maand daarvoor was een fabrieksgereviseerde bak gemonteerd, dus die reparatie viel gelukkig nog onder de garantie).

Groet,

Erik.

EDIT: Wat ook nog een mogelijkheid (heb ik vroeger ook al twee keer gehad) en eigenlijk veel waarschijnlijker is dat in de synchromesh van de derde/vierde versnelling één van de drie bladveertjes half gebroken is en iets gedraaid klem zit, waardoor er niet meer geschakeld kan worden. Met een beetje geluk en proberen te schakelen kan het zijn dat het veertje helemaal breekt en onderin de bak valt (is mij een keer gelukt). Lukt dit dan kan er weer geschakeld worden al doet de synchromesh het nu minder goed (neiging tot kraken tijdens schakelen).
mangledspring.jpg
mangledspring.jpg (7.99 KiB) 5495 keer bekeken

Synchromesh3th4th.jpg
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 02 Feb 2014, 16:38

Ik heb de beplating weggehaald, nu zie ik duidelijk de drie assen. De linker is dus voor de 3 en 4, alle assen bewegen vanuit de standaard positie de linker slechts een centimeter naar voor en naar achter.
Gepast geweld heeft niet geholpen.
Waar vind ik de zogenaamde arretteer veertjes?
1*

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 02 Feb 2014, 17:04

Twee arreteer veertjes en kogels(voor achteruit en 3/4) zitten achter de twee hoekijzertjes die op het bovenste deksel vast zitten met twee boutjes.
De derde(voor 1/2) zit onder de messing plug die midden op het deksel zit. Ze zijn wel verschillend dus ze moeten weer op dezelfde plek terug.

Maar dit is geen probleem met een arreteer kogel. 90% zeker dat 1 van de bladveertjes in de 3/4 synchro gebroken is en klem zit.
Als je de pook en het bovenste deksel verwijdert(dan wel eerst de arreteerveertjes verwijderen) kijk je boven op de synchro 3/4.

Groet,
Eric

Nicogroennl

Berichtdoor Nicogroennl » 02 Feb 2014, 17:30

Dank je Eric, ga ik open maken volgend weekend.
1*

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Feb 2014, 20:02

Op internet heb ik een keer een berichtje van iemand gelezen die, volgens zijn zeggen, zo'n kapot bladveertje vervangen had, zo van bovenaf, na verwijdering van de schakelstangen/gaffel(s), zonder de bak verder te demonteren.
Dat heb ik nooit geprobeerd. Als je de bak gedemonteerd hebt en de synchomesh unit gewoon op de werkbank hebt liggen moet je al prutsen om de nieuwe bladveertjes er in te krijgen.

En (als je het versnellingsbakdeksel er af haalt) zitten tussen de schakelstangen in nog 2 palletjes die in een groef heen en weer (moeten) kunnen schuiven.

Groet,

Erik.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 03 Feb 2014, 08:06

Nu heb ik laatst die synchro er uit gehad omdat we aan de bak gewerkt hebben, maar moet je eerlijk zeggen dat ik niet zou zien hoe je die veertjes lang boven zou moeten vervangen.

Mocht je overigens je bak hiervoor open gaan maken, dan zou ik gelijk heel de bak goed nalopen.. dan ligt tie immers open
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”