Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor michielsl » 31 Jan 2014, 22:44

Zoals de titel zegt; Krijg m'n steekas achter niet terug, na het vervangen van de remschijven.
Het achterste lager heb ik gewoon laten zitten, de voorste heb ik nagekeken en opnieuw ingevet, daar dus geen problemen mee. Nu had ik de steekas eruit gehaald om de splines te checken, gaat 'ie het laatste stukje het dif niet in.

Wat doe ik fout, of wat is de manier??

Verder had ik me aardig voorbereid dankzij de kennisbank (lagers vervangen, is vrijwel dezelfde handeling) en mooi gedocumenteerde beschrijvingen uit de UK. Daar kwam ik overal tegen; locknut/washer (die je als klemring gebruikt)/nog n nut. Bij deze defender uit eind 2006 zit er slechts 1 moer met rand, waarvan je een deel in een inkeping slaat. Is dit dan al het puma systeem?

Hoop dat dankzij jullie de steekas lukt, dat fietsen is ook niks ;)

Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2014, 22:53

ook de achterste keerring laten zitten dan????? bereid je dan maar voor op binnenkort nog een keer wegens lekke keerring....die kans zit er in....


hoe ver kom je te kort (valt de steekas wel in het diff) dus hoeveel ruimte heb je tussen meenemer en naaf over?
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Edward » 31 Jan 2014, 22:56

Late Td5's hebben idd geen dubbele moer om de lagers mee te stellen maar een spacer tussen de lagers. De moer wordt dus gewoon vast gedraaid en dan geborgd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor michielsl » 31 Jan 2014, 23:00

Roger,
Keerring= de rubberen afdichting? Zal ik die ook maar vervangen en het lager opnieuw invetten, ligt toch nog vrijwel los.
Volgens mij steekt de as precies dat stuk uit, wat het differentieel ingaat ( 5 à 10 cm, zit nu niet bij de auto..)

M

Edward, viel me iig mee! Draai je die ook op iets van 200 nm vast? Met losdraaien zat het knotsvast moet ik zeggen.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor JanTD5 » 31 Jan 2014, 23:02

Edward schreef:Late Td5's hebben idd geen dubbele moer om de lagers mee te stellen maar een spacer tussen de lagers. De moer wordt dus gewoon vast gedraaid en dan geborgd.


De eerste ook ;) mijne is van '98 en heeft het ook die enkele moer.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2014, 23:04

Goedenavond Michiel,

Wat je fout doet ... daar kan ik je niet mee helpen ...
Maar je andere vraag: Al sinds de late 300Tdi is LandRover van de dubbele borg-moer afgestapt en hebben ze een pas-bus tussen de lagers geintroduceerd.

In ieder geval in theorie heb je met die pas-bus een nettere/evenwichtiger belasting van de lagers. Bij de eerdere montage met de twee moeren haal je het laatste restant speling weg door een geringe voorspanning op die lagers, en goedbeschouwd zijn gewone kogellagers daarvoor niet ontworpen.
Dit gezegd hebbende: Beide oplossingen werken goed, de oplossing met de pas-bus is verder onderhouds-vrij (en is misschien zelfs wel "veiliger" bij een lager-defect).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor michielsl » 31 Jan 2014, 23:12

Het viel me al op dat ik geen vulringen tegen kwam en dat er een mooie pasring in zat.

Extra vraag; is de positie van de remklauwen t.o.v. de schijf aan te passen? Bij alle wielen zitten de blokken te hoog ( blijft dus een rand aan de blokken zitten)!?
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2014, 23:15

hoe vast, dat moet je even in een wpl. handboek opzoeken, geen idee.

de steekas zal niet voor het diffgat zitten, dat kan zijn omdat je een spline ernaast zit en de splines van de as en van het diff recht op elkaar komen... maar ook dat ie door zijn gewicht te laag uitkomt, zeker bij de lange kant moet je aardig tillen aan de meenemer om de as aan het uiteinde op de goede hoogte te krijgen.

en ja, ik zou altijd de voorkeur geven een nieuwe keerring te plaatsen als je de as uit een keerrring haalt.

ik heb nooit een 300Tdi met afstandbus tussen de lagers gezien, maar de 300tdi is nog geleverd in andere landen (afrika, zuid amerika oa) toen de Td5 ook al in de rest van de wereld geleverd werd, wellicht dat die wel de afstandbus hebben.


Nee remklauwen zitten op een vaste plek. op zich wel vreemd dat de blok buiten de schijf steekt. was dat met de andere schijven ook het geval, en zijn dat nog de originele, of zou iemand een iets te kleine maat schijf geplaatst hebben?
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor michielsl » 31 Jan 2014, 23:21

Ik heb meerdere 360' rondjes gedraaid voor de splines, zal dus meer moeten wiebelen morgen :lol: En op zoek naar keerringen!

Heb bij de nieuwe schijven de blokken nog niet gemonteerd, het was bij de oude en volgens mij de originele schijven dat ze zeker een mm te hoog zaten.. Vreemd.
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Krijg m'n steekas achter niet terug Def TD5

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2014, 23:30

Roger B. schreef:ik heb nooit een 300Tdi met afstandbus tussen de lagers gezien, maar de 300tdi is nog geleverd in andere landen (afrika, zuid amerika oa) toen de Td5 ook al in de rest van de wereld geleverd werd, wellicht dat die wel de afstandbus hebben.


Mocht ik hier liegen dan lieg ik in commissie (de bron is iemand die meestal wel weet waar hij het over heeft).
De laatste 300Tdi's, die van kort voor de Td5 (dus niet die "aller-allerlaatsten" met ROW- of military-specs), hebben al een aantal Td5 details -- netzo als de latere Td5 enige "Puma" details tonen, het is dus eigenlijk een continue evolutie.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten