Leidingnippels rem en koppeling.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2014, 20:01

Ik heb een felsapparaat gekocht om de leiding van de koppeling en straks de achterremmen netjes te kunnen felsen. Alleen zit er een lijstje bij met alle beschikbare nippels en dat beslaat ruim twee a4tjes......:roll: :roll:

Nou ben ik de weg kwijt...... :oops: :oops:

Weet iemand welke nippels het meest gebruikt worden op de jonge Land Rovers? Dan kan ik daar een assortimentje van op voorraad leggen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor RobStewart » 23 Jan 2014, 20:23

M10 metric thread DIN type, Pipe Bore - 3/16 inch, part number TM110051, use them all the time with BMK2466.

TM110051.jpg


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

def92
Berichten: 126
Lid geworden op: 26 Jan 2011, 18:33

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor def92 » 23 Jan 2014, 20:37

waar heb je je apparaatje gekocht en kun je even feedback geven wanneer je een aantal leidingen gemaakt hebt of het kwaliteit is?
Ben ook al even naar 1 felsapp. opzoek maar tref ze aan in verscheidene prijsklasses.

groeten

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2014, 21:03

Thanks Rob! :D :D Ga ik iig een doos van die bestellen.

Gekocht heb ik de set niet, maar ik kan wel even navragen waar die vandaan komt en wat die kost. Het zit een heul mooi blauw stalen kistje met de Britse vlag erop, dus het moet goed zijn. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor RobStewart » 23 Jan 2014, 21:16

For home use then I would recommend something like the Midlock 7203 or 7204 (Imperial or Meric). These should be about €30,00. You can get both here from CarTal, Brezan etc etc

I have had mine for years and still works perfectly, but it is a bit harder if you are doing steel pipes (the only copper ones you get here are 5mm metric, 3/16th is 4.7625mm) so it's close enough ;)

If you are going to do steel pipes then you really need a hydraulic flaring tool like the Flaremaster2 which is about €250,00 inc BTW

... and make sure you get the proper pipe cutter too, as that is the most important part of the process having a clean, cut at 90 degrees to the pipe.

Rob

edit: bloody hell, I've just had a quick Google for the Midlock 7203 and 7204 here in NL, it's double what I paid for mine :shock: :shock: :shock:
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jan 2014, 21:55

ja, maar jij kocht de jouwe ook vlak na de oorlog toch? :lol: :lol:
gone

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor JanTD5 » 23 Jan 2014, 22:20

Idd volgens mij kosten die van midlock zo rond de €80.- :lol: :lol:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor RobStewart » 23 Jan 2014, 22:25

JanTD5 schreef:Idd volgens mij kosten die van midlock zo rond de €80.


God if all my tools have appreciated in value by 267% I can stop lying to H about how much they cost me :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

def92
Berichten: 126
Lid geworden op: 26 Jan 2011, 18:33

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor def92 » 24 Jan 2014, 10:15

Ik heb mijn remleidingen altijd laten namaken bij de lokale autoshop. deze gebruikte echter altijd koperen. waar zit het veschil tussen stalen of koperen leiding. staal roest, koper niet? en koperen is beter buigbaar dan staal? of heeft koper ook zijn nadelen?

groeten

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Leidingnippels rem en koppeling.

Berichtdoor Erik Peters » 24 Jan 2014, 13:59

def92 schreef:Ik heb mijn remleidingen altijd laten namaken bij de lokale autoshop. deze gebruikte echter altijd koperen. waar zit het verschil tussen stalen of koperen leiding. staal roest, koper niet? en koperen is beter buigbaar dan staal? of heeft koper ook zijn nadelen?

Doordat koper zachter is dan staal, kan de leiding ook meer opzwellen bij (volle) remdruk (iets meer remvloeistof nodig en fractioneel later aangrijpen van de remmen). Koper wordt in het gebruik, na verloop van tijd wel harder. Koper oxideert ook net als staal (koperoxide heeft een donkerbruine kleur), maar nadat zo'n oxidelaag is gevormd gebeurt er niet veel meer, staal blijft oxideren (roesten) en verdwijnt compleet. Koper kan niet zo goed tegen zuren (uit mest bijvoorbeeld), dan verdwijnt de leiding ook compleet (al een paar maal een koperen waterleiding vervangen omdat die totaal weggevreten was).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten