motorblok aanpassen voor dynamo

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor ikke jelle » 19 Jan 2014, 13:38

ik ga binnenkort de dynamo vervangen voor een moderne.
nou past de nieuwe op de oude plek als ik daar +- 2 cm van het blok afhaal.
van de steun waar de dynamo nu opzit.
weet iemand of je op die plek ongestraft wat kan weghalen.
de steun blijft breed genoeg maar het is mij onbekend of het blok daar helemaal massief is of dat het hol is nabij de steun.


dynamo klein.JPG
Laatst gewijzigd door ikke jelle op 19 Jan 2014, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
groet jelle

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor Roger B. » 19 Jan 2014, 13:49

of een adaptertje er tussen zetten dus een kant 2cm korter zodat de dynamo past, en ernaast een op het blok passende beugel
gone

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor ikke jelle » 19 Jan 2014, 14:03

er is wel ruimte genoeg voor een 'adaptertje' oid.
maar het originele gat is gok ik zo 7 cm lang als daar 5 cm van overblijft geeft dat veel stevigheid voor het rechthouden van de dynamo.
als ik daar 1 lange bout voor gebruik en de voorste originele steun is dan ook bruikbaar.
groet jelle

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor ikke jelle » 19 Jan 2014, 14:14

nu met foto :lol:
groet jelle

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor Edward » 19 Jan 2014, 14:38

Nou zal ik wel een overdreven purist zijn, hoewel ik echt alles verbouw, maar ik vind zo een hap uit het blok frezen niet echt een elegante oplossing.

Gewoon een nieuwe beugel maken en het blok blijft origineel en de situatie is omkeerbaar...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor ikke jelle » 19 Jan 2014, 15:20

Nou zal ik wel een overdreven purist zijn

denk dat het mee valt hoor.

maar de originele dynamo zit aan de andere kant van de steun op het blok dus die kan altijd weer origineel terug gezet worden dan wel met een kortere bout.

maar als het mogelijk is haal ik liever wat weg van het blok dat komt gewoon het mooiste uit.
het hoeft niet veel te zijn dynamo lip is denk niet groter dan een kleine m10 ring.

maar kan het :?:
groet jelle

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor Luke » 20 Jan 2014, 08:18

Ben het helemaal met edward eens. Beetje omgekeerde wereld blok aanpassen ipv dynamo of steun. Voor zover mij bekend ook "not done" en persoonlijk zou ik nooit het risico nemen mijn blok te vernagelen of te verminken. Dan maar creatief kunst en vlieg werk wbt dynamo of steun . Of beter nog, op zoek naar een dynamo die gewoon past ook al is dat dan niet standaard LR. En is dat niet met elke dynamo het geval? Immers LR zelf maakt geen dynamo's en dus komen ze allemaal bij een dynamo boer vandaan.

Luke
Laatst gewijzigd door Luke op 26 Jan 2014, 03:46, 1 keer totaal gewijzigd.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor ikke jelle » 22 Jan 2014, 21:30

persoonlijk zou ik nooit het risico nemen mijn blok te vernagelen of te verminken


vandaar ook de vraag of iemand weet of dat mogelijk is op die plek.
maar gezien de reactie's is er denk ik niet iemand die met zekerheid kan zeggen hoe het blok is op die plek.
groet jelle

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor Roger B. » 22 Jan 2014, 21:31

zelfs als je weet dat het zou kunnen zou ik het nog niet willen..met een lasapparaat, een hoekijzer en een buis maak je een adapter....
gone

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: motorblok aanpassen voor dynamo

Berichtdoor Luke » 26 Jan 2014, 03:56

ikke jelle schreef:
persoonlijk zou ik nooit het risico nemen mijn blok te vernagelen of te verminken


vandaar ook de vraag of iemand weet of dat mogelijk is op die plek.
maar gezien de reactie's is er denk ik niet iemand die met zekerheid kan zeggen hoe het blok is op die plek.


Dat zeg ik ;)
Als het niet mogelijk is vernaggel je je blok.
En als het wel mogenlijk is vermink je het op zijn minst ;) (hoe mooi of netjes het ook is gedaan, het is niet origineel meer)

Als ik als potentieel koper naar een auto zou gaan kijken en ik zie zo'n modificatie gaan bij mij alarmbelletjes rinkelen, en borrelen gelijk vragen omhoog als, is het blok ertegen bestand geweest of lekt het nu op dat punt en wil hij de auto daarom verkopen? Als hij al dat soort "fratsen uithaalt" met het blok wat staan me dan nog meer voor verrassingen te wachten met deze auto?

Gevolg zou voor mij persoonlijk in ieder geval zijn dat ik zo'n auto al gauw zou laten staan.

Wellicht iets om rekening mee te houden ;)

Een LaRo is per definitie een mecano doos, maar ik denk dat het gros wat er toeters en bellen op en aanschroeft de auto an sich toch wel standaard houdt (op een paar vreselijk ontspoorde figuren hier na dan :P ) zodat hij bij evt verkoop toch weer terug in origineel staat gebracht kan worden (zoals ook Edward al opmerkte)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten