Schakelmechanisme Difflock LT230

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Schakelmechanisme Difflock LT230

Berichtdoor Luke » 16 Jan 2014, 18:58

Hallo techneut-mensjes ;)

Ik heb een vraagje betreffende het difflock mechanisme van een LT230 reductie bak

Ik ben de bak voor een client aan het reviseren hier, en stuite op iets raars bij demontage van de bak.
Het betreft hier het "klik" mechanisme van de difflock.of

Bij mijn weten werkt dat dmv een kogeltje met veerdruk (veertje) en een afsluit stopje. (stopje in dit geval type flensboutje, en niet het inbus type zonder flens)
Bij demonteren echter ontbrak het veertje, het kogeltje zat er echter wel in.
Nadat ik de rest ook had gedemonteerd, bleek het schakelasje een olie groef te hebben.

En dus ging ik denken: wordt in dit geval de druk op het kogeltje soms gegeven dmv oliedruk? (dit ivm met het groefje in het asje)
Of hoort er gewoon toch ook een veertje in te zitten?

Iemand die hier iets meer over kan vertellen?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Re: Schakelmechanisme Difflock LT230

Berichtdoor Roger B. » 16 Jan 2014, 19:36

ben je bij de revisie een pomp tegen gekomen die die oliedruk kan verzorgen?

wat zegt de overhaul manual en de partlist?
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Jan 2014, 23:07

@ Roger,

Uiteraard ben ik geen oliepomp tegen gekomen, en ook het manual zegt niets over functioneren dmv oliedruk.
En dus ook volgens wat ik ervan weet, hoort er gewoon een veertje in te zitten, en dat zat er dus NIET.
(en nee het is niet over het hoofd gezien, weggesprongen of wat dan ook bij demontage; het zat er gewoon niet in)
En mooiste van alles is nog dat het al heel lang zo gezeten moet hebben want het "stopje" zat muurvast en was zo smerig en aangekoekt dat het gegarandeerd in geen jaren los is geweest.

Rara hoe kan die bak dan ooit in diff gelocked hebben blijven kunnen staan geworden geworden????

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jan 2014, 23:17

Gewoon blijven hangen op de vuiligheid? Als het stroef genoeg gaat blijft hij er wel in staan. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Jan 2014, 23:29

Tja Ed, das idd nog het enige wat ik me ook nog kan bedenken.

Zojuist ff gebeld met de eigenaar die me vertelde dat hij altijd gewoon netjes in difflock bleef staan wanneer dat nodig was.
Vervolgens zei hij ook nog dat hij heel lang geleden ooit eens een probleem had waarbij de bak uit hoog of laag spontaan naar neutraal schoot, maar dat hij dat op had laten lossen.
Zou me helemaal nikst verbazen, als de "experts" hier in Br, toen, heel lang geleden, het ene veertje verwijderd hebben om het voor de andere te gebruiken, in het kader van diff lock wordt toch bijna nooit gebruikt dus geen hond die het merkt.
Hoewel volgens mij die vlieger ook niet helemaal opgaat want ook in de niet gelockte stand heb je dat veertje nodig om het pookje daar te houden.

Luke

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Jan 2014, 23:39

Nah, heb ook wel eens een bak gehad waar dat veertje in delen uit kwam. Hadden ze de hevels zo strak gezet met boutje moertje dat die als borging werkte. Kan me niet voorstellen dat dat lekker bediende, maar als je niet beter weet. ;) ;)

Bij mijn 130 uit 2008 wil ie ook heeeel graag uit de difflock schieten. Nou moet ik die bak toch een keer uit elkaar halen, want die lekt harder dan een Serie die nog nooit onderhoud gezien heeft! :roll: :roll:

Kan ook wel, ding is tenslotte uit 2008 en heeft al een ton gelopen met alle beurtjes....... :shock: :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 17 Jan 2014, 11:21

In de overhaul manual zie ik een kogeltje, een veertje en een stop.

Het werkt voor het difflock precies hetzelfde als het arreteer mechanisme van hoog/laag.

Terug naar “Techniek”