Hallo forum,
ik probeer hier zo juist mogelijk het probleem te beschrijven, het handelt hier om een Disco 2 Td5 5 gang 1999.
Voor een week viel de centrale vergrendeling deur chauffeur uit, ik kan alles openen met 2x te drukken en hij startte toen wel en dit ongeveer een week.
Laatste zaterdagavond bij vertrek opeens helemaal niets, alle lichten branden in het dashboard en verzwakken ook niet bij het doordraaien van de contactsleutel om te starten, niets! Dan alles eens afgesloten en geopend met de sleutel in het contact en opeens startte hij normaal.
Maar dan op de snelweg reed ik 110 en begon ik aan snelheid te verminderen tot ik nog juist een afslag kon nemen ( natuurlijk midden in een BOB controle! ) en toen ging hij uit, niets meer!!!
De wagen werd afgesleept en staat nu sinds zondag bij de dealer waar ik hem kocht en de garantie loopt nog.
Maar de dealer komt niet verder, hij vermoed de ECU???? Er zou geen signaal aankomen van de Ecu naar de injectoren, er was ook geen olie bij betrokken in de stekker. Bij contact aan zoemt de pomp van de diesel. Het is geen officiële dealer dus uitlezen kan ik wel vergeten, weten jullie a.u.b. raad?
Over de kosten maak ik me nog niet zozeer veel zorgen daar hij zelf reeds gezegd heeft dat het garantie is maar mijn indruk is dat hij zelf radeloos is en dit niet wil toegeven.
Over eventuele hulp en raad ben ik zeer dankbaar.
Groeten,
Paul
Aalter, Belgie.
TD5 start niet meer
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: TD5 start niet meer
Paul,
Misschien is het wel zoiets simpels als de batterijtjes in de key-fob (of zelfs simpelweg een slecht contact met het batterijtje).
Probeer eens nieuw batterijtjes (of de andere key-fob) en dan na het plaatsen van het nieuwe batterijtje een paar keer achtereen op alarm en er weer af -- dit is om de keyfob te synchroniseren.
Naast de meer trivale kant van een zwak batterijtje zit er ook enige "elctrickery" in het alarm, althans, mijn ervaring is er eentje die op "trickery" wijst:
Als ik de auto langer niet op alarm zette dan wilde hij soms ineens de keyfob niet meer herkennen.
Overigens komen de klachten die je noemt helemaal overeen met een niet vrijgeven van de start-blokkering zoals ik die kende bij mijn 1999 Td5 Defender.
Alles lijkt gewoon goed te gaan totdat je wilt starten en de auto dood blijft. Ik stond zo een keertje te kijken bij de supermarkt ... gelukkig dichtbij, en nadat ik de reserve-sleuteltjes had opgehaald kon ik weer naar huis. Nu heb ik gewoonlijk reserve-batterijtjes in de auto liggen en als ik verder weg ga neem ik de reserve-sleuteltjes ook mee, je weet maar nooit waar je stil zou komen te staan.
Je kan overigens ook eens kijken of de auto wel wil starten met behulp van de EKA-code -- de procedure even opzoeken in het instructieboekje, en de code hoor je erbij gekregen te hebben, zo niet kan een dealer je daarmee helpen (die staat veelal in de LandRover administratie, en zoniet dan is die met de juiste uitlees-apparatuur te vinden -- die laatste route is natuurlijk wel een maas in de beveiliging).
Start hij wel met de EKA code en niet met de keyfob nadat daar verse batterijtjes in zitten en nadat die nieuw gesynchroniseerd zijn (met dat meermaals aan/uit zetten) dan zit het probleem dieper weg, in het vrijgeven van de startblokkering.
Groeten MarcS
Misschien is het wel zoiets simpels als de batterijtjes in de key-fob (of zelfs simpelweg een slecht contact met het batterijtje).
Probeer eens nieuw batterijtjes (of de andere key-fob) en dan na het plaatsen van het nieuwe batterijtje een paar keer achtereen op alarm en er weer af -- dit is om de keyfob te synchroniseren.
Naast de meer trivale kant van een zwak batterijtje zit er ook enige "elctrickery" in het alarm, althans, mijn ervaring is er eentje die op "trickery" wijst:
Als ik de auto langer niet op alarm zette dan wilde hij soms ineens de keyfob niet meer herkennen.
Overigens komen de klachten die je noemt helemaal overeen met een niet vrijgeven van de start-blokkering zoals ik die kende bij mijn 1999 Td5 Defender.
Alles lijkt gewoon goed te gaan totdat je wilt starten en de auto dood blijft. Ik stond zo een keertje te kijken bij de supermarkt ... gelukkig dichtbij, en nadat ik de reserve-sleuteltjes had opgehaald kon ik weer naar huis. Nu heb ik gewoonlijk reserve-batterijtjes in de auto liggen en als ik verder weg ga neem ik de reserve-sleuteltjes ook mee, je weet maar nooit waar je stil zou komen te staan.
Je kan overigens ook eens kijken of de auto wel wil starten met behulp van de EKA-code -- de procedure even opzoeken in het instructieboekje, en de code hoor je erbij gekregen te hebben, zo niet kan een dealer je daarmee helpen (die staat veelal in de LandRover administratie, en zoniet dan is die met de juiste uitlees-apparatuur te vinden -- die laatste route is natuurlijk wel een maas in de beveiliging).
Start hij wel met de EKA code en niet met de keyfob nadat daar verse batterijtjes in zitten en nadat die nieuw gesynchroniseerd zijn (met dat meermaals aan/uit zetten) dan zit het probleem dieper weg, in het vrijgeven van de startblokkering.
Groeten MarcS
-
Erwin Lokhorst
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 27 Mei 2007, 13:01
- Locatie: Putten (Gld)
Re: TD5 start niet meer
Kan jouw dealer de auto niet laten uitlezen bij een officiële LR-dealer?
Dat zou hem ook een hoop tijd kunnen schelen.
Dat zou hem ook een hoop tijd kunnen schelen.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
Re: TD5 start niet meer
Hallo Marc,
dank je, ik ga het morgen proberen bij de dealer, misschien is het alleen maar dat. De eka code heb ik en het instructieboekje ook, hopelijk staat het erin met die procedure.
Ik houd je in ieder geval op de hoogte.
Nogmaals bedankt en groetjes.
Paul
dank je, ik ga het morgen proberen bij de dealer, misschien is het alleen maar dat. De eka code heb ik en het instructieboekje ook, hopelijk staat het erin met die procedure.
Ik houd je in ieder geval op de hoogte.
Nogmaals bedankt en groetjes.
Paul
Re: TD5 start niet meer
Ja heb ik hem ook gevraagd maar blijkbaar denkt hij dat ik een leek ben en ik wil niet al te ver met hem in discussie gaan daar het hier om een garantie draait en blijkbaar heeft hij zich hieraan aan mispakt.
Dus blijf ik nog effe kalm alhoewel hier in dit god verlaten oord zonder auto zitten geen pretje is.
Thanks
Paul
Dus blijf ik nog effe kalm alhoewel hier in dit god verlaten oord zonder auto zitten geen pretje is.
Thanks
Paul
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: TD5 start niet meer
Marc, zo groot als jij schetst is dat maas in de beveiliging mbt uitlezen van de EKA code niet, aangezien de toegang daartoe niet beschikbaar is als het voertuig "geblokkeerd" is.
maar de startmotor draait niet, of draait ie wel?
komt als ie niet draait wel spanning op het kleine stekkertje op het relais op de startmotor?
als de auto op de AB van het slot gaat, dan reageert de auto dus wel op de AB, en is de batterij niet leeg. Dat de bestuurdersdeur niet open gaat op de AB en de rest bij een tweede keer drukken wel duidt op een probleem in het slot van de bestuurdersdeur. Afhankelijk van hoe de auto geprogrammeerd is kan het normaal zijn dat de rest pas bij de tweede keer drukken open gaat.
Uitlezen is toch wel het eerste wat geprobeerd zou moeten worden, en dan via de diagnoseapparatuur kijken of alles werkt naar behoren. Dat jouw garage dat niet kan, is bot gezegd zijn probleem... dan moet ie naar de dealer rijden en het laten doen, of een geschikt diagnoseapparaat aanschaffen...
maar de startmotor draait niet, of draait ie wel?
komt als ie niet draait wel spanning op het kleine stekkertje op het relais op de startmotor?
als de auto op de AB van het slot gaat, dan reageert de auto dus wel op de AB, en is de batterij niet leeg. Dat de bestuurdersdeur niet open gaat op de AB en de rest bij een tweede keer drukken wel duidt op een probleem in het slot van de bestuurdersdeur. Afhankelijk van hoe de auto geprogrammeerd is kan het normaal zijn dat de rest pas bij de tweede keer drukken open gaat.
Uitlezen is toch wel het eerste wat geprobeerd zou moeten worden, en dan via de diagnoseapparatuur kijken of alles werkt naar behoren. Dat jouw garage dat niet kan, is bot gezegd zijn probleem... dan moet ie naar de dealer rijden en het laten doen, of een geschikt diagnoseapparaat aanschaffen...
gone
Re: TD5 start niet meer
Hallo,
de startmotor draait niet bij het doordraaien van de contactsleutel. Het uitlezen heb ik hem ook aangeraden.
Ik probeer morgen meer te weten te komen.
Thanks, Paul
de startmotor draait niet bij het doordraaien van de contactsleutel. Het uitlezen heb ik hem ook aangeraden.
Ik probeer morgen meer te weten te komen.
Thanks, Paul
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: TD5 start niet meer
kleo6538 schreef:Het uitlezen heb ik hem ook aangeraden.
Lukraak onderdelen vervangen is nou niet de beste strategie. Snap niet waarom de garage dit niet meteen (laat) doen. Overigens let wel dat ze een systeem dan gebruiken dat je auto ook echt kan lezen. Dus of een testkast van een officiële dealer of iets als Nanocom, Hawkeye etc. etc. Generieke testkasten kunnen een Land Rover ECU niet volledig of goed lezen.
Re: TD5 start niet meer
Hi,
het is misschien een domme vraag maar kan dit alles samen hangen met : alarm, wegrijblokkering en/of afstandsbediening ?
Kan men die uitschakelen of omgaan ( bypass )?
Ik vraag het daarom daar ik gisterenavond nog met een paar andere LR specialisten getelefoneerd heb tot in de UK toe en ze zeggen dat de ECU zelf zelden kapot gaat tenminste als er geen olie probleem is, wat bij mijn Disco in orde was.
Ze spreken bijna allemaal over de transponder en een sensor ergens vooraan aan de motor.
Mijn probleem is dat ik nu niet tot aan de wagen geraak om zelf op zoek te gaan.
Ik verzoek vandaag de dealer te bewegen de auto naar een Land Rover dealer te brengen om uit te lezen en ik betwijfel of hij dit zal willen doen. Ik heb wel al een argument dat ik de complete afsleepkosten al betaalt heb ( 450 € ), wat normaal gezien ook ten zijne laste is.
Jongens, tot nu toe alvast bedankt.
Paul
het is misschien een domme vraag maar kan dit alles samen hangen met : alarm, wegrijblokkering en/of afstandsbediening ?
Kan men die uitschakelen of omgaan ( bypass )?
Ik vraag het daarom daar ik gisterenavond nog met een paar andere LR specialisten getelefoneerd heb tot in de UK toe en ze zeggen dat de ECU zelf zelden kapot gaat tenminste als er geen olie probleem is, wat bij mijn Disco in orde was.
Ze spreken bijna allemaal over de transponder en een sensor ergens vooraan aan de motor.
Mijn probleem is dat ik nu niet tot aan de wagen geraak om zelf op zoek te gaan.
Ik verzoek vandaag de dealer te bewegen de auto naar een Land Rover dealer te brengen om uit te lezen en ik betwijfel of hij dit zal willen doen. Ik heb wel al een argument dat ik de complete afsleepkosten al betaalt heb ( 450 € ), wat normaal gezien ook ten zijne laste is.
Jongens, tot nu toe alvast bedankt.
Paul
-
Erwin Lokhorst
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 27 Mei 2007, 13:01
- Locatie: Putten (Gld)
Re: TD5 start niet meer
Alles kan kapot, dus ook de ECU. Maar de kans daarop is heel klein.
Een sensor, connector of bedrading is veel waarschijnlijker.
Uit (laten) lezen is toch echt de beste remedie.
Maar als jouw garagist liever eerst van alles wil gaan vervangen.....Wellicht is sleutelen aan een LR ook wel een beetje hobbyen voor hem.
Moet je hem ook gunnen natuurlijk.
Een sensor, connector of bedrading is veel waarschijnlijker.
Uit (laten) lezen is toch echt de beste remedie.
Maar als jouw garagist liever eerst van alles wil gaan vervangen.....Wellicht is sleutelen aan een LR ook wel een beetje hobbyen voor hem.
Moet je hem ook gunnen natuurlijk.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten