Help!!!!
Vandaag is mijn Range Rover bij de RDW en PAT voor een onderzoek. Het is een samengestelde auto. Op zich allemaal geen probleem, maar zij vielen over het het feit dat het type plaatje van Landrover waarop het nummer van auto, losgeweest is.
Zij zeggen dat zij het niet kunnen achterhalen of het type plaatje bij de koets hoort. (Dit is 1000% wel zo).
Mijn vraag is er ergens op de carrosserie nog een nummer te vinden die overeen komt met het type plaatje onder de mototkap ter hoogte van radiateur?
Ik heb iets gelezen dat er nog een bodynummer ergens staat die weer verwijst naar het koetsnummer.
Ik hoop op een tip ( gevulde koeken als prijs)
Fons
Carrosserie body nummer
-
Roger B.
Re: Carrosserie body nummer
staat op dat plaatje onder de motorkap niet het chassisnummer?? als het dan bij de koets hoort en deze niet bij het chassis zou je dus een ander chassisnummer hebben als op dat plaatje staat... daarmee bewijs je nog steeds niet dat het plaatje bij de koets hoort natuurlijk
gone
Niet dat ik weet. Wel staan in de veiligheidsgordels nummers waaruit het bouwjaar is af te leiden, net als in de ruiten.
Die is waarschijnlijk los geweest. Bij de oudere modellen is dit stuk plaatmateriaal boven de radiateur waarop dit plaatje gepopnageld zit overigens ook gewoon gebout aan de rest van de carrosserie en niet gelast.
Roger B. schreef:staat op dat plaatje onder de motorkap niet het chassisnummer??
Die is waarschijnlijk los geweest. Bij de oudere modellen is dit stuk plaatmateriaal boven de radiateur waarop dit plaatje gepopnageld zit overigens ook gewoon gebout aan de rest van de carrosserie en niet gelast.
-
Lucas van Lierop
Voor wat het waard is, ik had 'm er op laten zitten tijdens het ontlakken maar de RDW zei daarna haal het er maar lekker af voor je gaat verzinken. Daarna vonden ze het prima, nummer stond ook netjes ingeslagen en op het dashboard (als ze dat al gezien hebben).
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
-
Landmarcs
Dixo schreef:..... Wel staan in de veiligheidsgordels nummers waaruit het bouwjaar is af te leiden, net als in de ruiten.
Nu zijn zowel veiligheidsgordels als ruiten vervangingsdelen, veiligheidsgordels zelfs verplicht voor de APK als ze voldoende beschadigd waren (en er was een tijd de uitleg dat iedere beschadiging al reden tot afkeur, en dus vervanging was). Ruiten worden natuurlijk iets minder frequent vervangen, maar ook dat komt voor.
Het wordt natuurlijk wel verdacht als de hele koets een recent bouwjaar uitstraalt, en vooral als dat recentere bouwjaar past bij chassis en motorisering.
Aan de andere kant is het natuurlijk heel goed mogelijk dat de vervangingsdelen gordels en ruiten uit één donor-auto gehaald zijn en dan dus een (recent) ander jaar tonen, een jaar dat dan bij een wantrouwende keurmeester wellicht serieus genomen wordt.
Anyway: Je zou dus kunnen kijken of deze zaken allemaal van een gelijke recentere datum zijn, dan heb je dus een lastiger verhaal (behalve als je een aannemelijk donor-verhaal hebt -- mij lijkt bijv. een aannemelijk verhaal dat je gelijk getinte ruiten wilde en kon overnemen, en idem wat betreft de veiligheidsgordels, maar zonder bewijs is het slechts een verhaal). Maar het blijft lastige materie, een kritische en geschoolde keurmeester kan ook tot de conclusie komen dat de hele auto uit "donor-delen" bestaat en dat alleen het chassis-nummer nog "origineel" is (omgekat dus).
Groeten MarcS
- RobStewart
There is no correlation between the body and the chassis and no identification numbers on the body that would tie it into a particular chassis either or even a week number or year stamp (these came later).
Now this is slightly different these days with the introduction of the monocoque on the Freelander in 1996 and the L322 in 2002, however the old Range Rover Sport and Discovery 3 and 4 still have no direct tie up between body and chassis.
The body and chassis were fitted together on the same line and only at final assembly was the chassis number allocated to the chassis and by that stage the body was already fitted. Chassis number is not particularly important during the build, the build number is the primary identification numbering for all components that come together and can only be traced back through the build sheet of the original vehicle, which perversely is held on record by chassis number.
... now that said, it is possible that the original build sheet or a copy thereof is still attached to the body somewhere. When Matt and I took our Range Rover apart a few years ago the whole build sheet was taped to the roof panel mid section behind the headlining.
Rob
Now this is slightly different these days with the introduction of the monocoque on the Freelander in 1996 and the L322 in 2002, however the old Range Rover Sport and Discovery 3 and 4 still have no direct tie up between body and chassis.
The body and chassis were fitted together on the same line and only at final assembly was the chassis number allocated to the chassis and by that stage the body was already fitted. Chassis number is not particularly important during the build, the build number is the primary identification numbering for all components that come together and can only be traced back through the build sheet of the original vehicle, which perversely is held on record by chassis number.
... now that said, it is possible that the original build sheet or a copy thereof is still attached to the body somewhere. When Matt and I took our Range Rover apart a few years ago the whole build sheet was taped to the roof panel mid section behind the headlining.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Als nu blijkt dat het allemaal niet klopt,dus 2/3 en niet 1/3 wat kunnen ze er dan aan doen?
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
-
Roger B.
Als het alleen maar om1/3 2/3 gaat kost het je hooguit de oldtimerstatus en moet er gewoon mrb betaald worden (geen idee of dat met terugwerkende kracht verrekend zal worden)
Wat veel vervelender is, is dat bij en PAT onderzoek het niet zozeer om dat 1/3 2/3 verhaal gaat maar om de identiteit van het voertuig. En als er te veel onderdelen geen aantoonbare herkomst hebben (en dus gestolen zouden kunnen zijn) is de identiteit niet herleidbaar en wordt het voertuig in het ergste geval in beslag genomen (maar raakt sowieso zijn kenteken kwijt meen ik)
Wat veel vervelender is, is dat bij en PAT onderzoek het niet zozeer om dat 1/3 2/3 verhaal gaat maar om de identiteit van het voertuig. En als er te veel onderdelen geen aantoonbare herkomst hebben (en dus gestolen zouden kunnen zijn) is de identiteit niet herleidbaar en wordt het voertuig in het ergste geval in beslag genomen (maar raakt sowieso zijn kenteken kwijt meen ik)
gone
Maar alles is los te koop natuurlijk,ramen,stoelen,gordels.
Motor,chassis,en koets werk staan geregistreerd dus zijn toch herleidbaar.
Motor,chassis,en koets werk staan geregistreerd dus zijn toch herleidbaar.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
- ikke jelle
Motor,chassis,en koets werk staan geregistreerd dus zijn toch herleidbaar
niet helemaal
toen ik bij de rdw was hadden ze een ingescand "vodje" waarop stond motor wissel
zonder nr erbij.
heeft die vent wel een uur lopen drammen en zoeken maar zo was het nu eenmaal.
ik heb dus een 'originele' motor maar zonder nr wat weer refereert aan de auto.
een oudere auto heeft vaak toch alleen het chassis nr als identiteit.
als de verschillende componenten overeenkomen qua bouwperiode zou een chassis nr genoeg moeten zijn.
een stukje blik met een nr zegt niet alles maar om ze te overtuigen
groet jelle