Drive2Develop - Zuid-Amerika

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
drive2develop
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35

Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor drive2develop » 12 Jan 2014, 10:47

Dag allemaal,

In dit topic zal ik de voorbereidingen voor een trip die ik zal gaan maken bijhouden en als mogelijk ook tijdens de trip zelf updates sturen. De auto waar het om gaat is een Land Rover Series III 109 (1980) met 2.5 liter non-turbo motor die er later is in gelegd door de vorige eigenaar.

Op 4 mei stap ik met mijn teamgenoten in het vliegtuig naar Colombia om daar deel te gaan nemen aan Drive2Develop. We zullen vanaf Colombia langs de westkust naar het zuiden rijden en doorsteken naar Brazilie. De auto zal op een boot verscheept worden naar Colombia.
Grofweg is de route zoals hier te zien: http://goo.gl/maps/SVzVa

Eenmaal in Brazilie aangekomen zullen we een wedstrijd van het Nederlands elftal gaan bekijken en vervolgens nog een stuk rondrijden in het land. Totaal aantal kilometers zou op zo'n 15.000 moeten uitkomen.
Natuurlijk zitten we nu al met een flink aantal uitdagingen:

De auto heeft blijkbaar een lekke koppakking en waterpomp pakking.
Het is een 24volt versie, maar de beunhaas van de vorige eigenaar heeft er (bij vervanging van de motor) een 12V dynamo ingelegd, wat natuurlijk nooit gaat werken..... Deze moeten we dus ook vervangen worden.

Er moet een imperiaal op komen, verstralers er op, kasten ingebouwd voor de spullen en alle materialen en reserve onderdelen voor de reis worden ingezameld. Het oude beestje zal nog een flinke beurt krijgen natuurlijk voor vertrek, maar we zitten wel met beperkte middelen en tijd en kunnen dus ook niet de hele wagen uit elkaar halen.
Tijdens het klussen zal ik foto's proberen te maken om te laten zien hoe wij bepaalde operaties aangepakt hebben. We zijn allen geen professionele klussers, maar wel technische studenten met aardig wat praktijk ervaring. Misschien is hetgeen we doen dus wel niet de beste manier, maar uiteindelijk zal het wel lukken. Mochten we ergens niet uitkomen dan hebben we gelukkig nog een bevriende monteur die bereid is on hier en daar wat te begeleiden

Bijgevoegd nog een foto van de wagen.

Groetjes,
Ab
Bijlagen
TGG bak_Cut.jpg

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 322
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:09
Locatie: Ridderkerk
Contact:

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor Gerard » 12 Jan 2014, 20:52

Mooi plan!

Het lijkt me wel goed nog e.e.a. te leren over de auto, zodat je tijdens de reis zelf nog wat kan repareren.
Ik heb nog wel een militaire 24V dynamo voor SIII liggen (zo'n grote) incl. raadselachtig "kastje", kan je gratis afhalen in de regio Rijnmond.
(heb zelf "de ballen" verstand van 24V/militair, dus niets vragen :D )

Gerard

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor Johnny » 12 Jan 2014, 20:53

Heel veel succes bij de mooie trip, hoop dat het niet al te warm word hij is namelijk nogal zwart :)
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor tim » 12 Jan 2014, 22:02

Ik sluit me aan bij Johnny, lijkt me een geweldig avontuur, zo'n onderneming. :!:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Nicogroennl
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
Locatie: Munnekeburen

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor Nicogroennl » 12 Jan 2014, 22:39

Dapper! Als je info wilt over de situatie in Bolivia vraag dan eens aan Paul van Hooff, hij heeft de trip gedaan op een oude Moto Guzzi en woont nu in Sucre Bolivia. Kijk maar op zijn blog site http://www.guzzigalore.nl
Mocht je hem treffen in zijn stamkroeg Gnadeloos in Sucre doe hem dan de hartelijke groeten van me :D
En alsjeblieft veel reisverslagen met foto's :D van de trip.
(Beetje jaloers) 8-)
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*

drive2develop
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor drive2develop » 13 Jan 2014, 10:16

Bedankt allemaal voor de steunende berichten! We hebber er superveel zin in en inderdaad is het handig als we de auto goed leren kennen voor vertrek. Gerard, ik stuur je zometeen een PM wat betreft de dynamo. Alvast bedankt!

Luke
Berichten: 822
Lid geworden op: 04 Dec 2006, 23:17
Contact:

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor Luke » 14 Jan 2014, 05:46

Mocht je besluiten nog verder naar het N.O van Brazilie te gaan, dan ben je van harte welkom in Fortaleza :)

Groetjes uit die regio

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

drive2develop
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor drive2develop » 03 Mar 2014, 21:27

Na een tijd radiostilte hier weer een bericht:

De series III leek een defecte waterpomp en dynamo te hebben waardoor we hem uiteindelijk nooit fatsoenlijk hebben kunnen laten lopen. Na enkele gesprekken met experts hebben we moeten constateren dat de koppakking zeer waarschijnlijk lek is. Doordat we dus ook met twee andere defecte onderdelen zaten heeft het dus allemaal even moeten duren voordat we het probleem hadden gevonden. Daarnaast blijkt deze series III niet geschikt te zijn voor de grote hoogtes (4000+ meter) die we gaan trotseren en kunnen we beter een wagen met turbo hebben. Om dezelfde reden hebben we gisteren ook een mooie defender (1985) kunnen kopen waar een 200 TDI in ligt uit een disco. Flinke upgrade wat betreft verbruik en nieuwheid dus en voor onze trip waarschijnlijk een erg goede keuze. De Series willen we nog wel fatsoenlijk lopend krijgen voordat we hem weer te koop aanbieden (aangezien we dus vervanging hebben). Om die reden hieronder een beschrijving van de operatie aan de Series:

Dit is dus voor een 2.5 N/A motor uit een defender die ooit in de Series is gelegd. Voor de duidelijkheid: wij zijn geen specialisten maar een stel technische studenten met wat praktijkervaring, een haynes manual en een bevriende monteur op de speeddial. Als we dus dingen verkeerd uitleggen staat het iedereen vrij dat hieronder te corrigeren, zodat mensen die dit lezen het in de toekomst beter doen.

Accu afsluiten

Wat verwijderen we als eerst:
Thermostaat (1)
Olie-aanvul dop (2)
Inlaat spruitstuk (met moeren 3a-3d)
Gas geef assembly (4)
Olie-toevoer leiding (als je voor de motor staat links achteraan op het blok, 5)
Inlaat sproeiers (6, 2 moeren per stuk) en eventueel de slangetjes er tussen.
Gloeibougies (7) en de electriciteits draden.
Diesel-inlaat buizen (8)

Kleppendeksel verwijderen (geen foto's van).

Onder het kleppendeksel de bouten verwijderen aangegeven met nrs 9 en 10. Vervolgens 11 losdraaien (pushrods volgens mij) en de nokkenas er af tillen.

Met een flinke dop, wringijzer en eventueel een buis er over de grote bouten/moeren kruislings over het blok (rechts achter, dan links voor, links achter, rechts voor, en verder naar binnen werken) loshalen die het bovenblok vasthouden op het onderblok. Nu kan het bovenblok verwijderd worden en is de koppakking zichtbaar. Deze hebben we er nu met een verfkrabber voorzichtig afgekrabd nadat een expert heeft herkend welke cylinder de problemen waarschijnlijk heeft gegeven.

Morgen gaan we het bovenblok laten checken bij een reviseur om te bekijken of het blok krom is of niet. Zo ja dan eventueel laten vlakken. Zo niet dan nieuwe pakking plaatsen, alles terugzetten en kleppen stellen.

Later volgt nog meer beschrijving van de rest van de operatie!

Groeten,
Ab
Bijlagen
IMG_20140302_095605-resized_number.jpg
IMG_20140302_110853-resized_number.jpg
IMG_20140302_095535-resized_numbers.jpg

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor piet_g » 05 Mar 2014, 22:27

misschien heb ik een topic gemist (had deze zowiezo niet eerder gezien :P)

jammer dat de series momenteel niet loopt.

wij hebben zelf een 24V ex-defensie series. zelfs met een 2.5NA blok er in. dat hebben we zelf gedaan zonder omwegen te nemen. dus ook alle motor electra is 24V. gloeispiralen en cut off valve. ook een nieuwe dynamo gestoken destijds (24V).

maar het kan een behoorlijke uitdaging zijn.. ook met je sensoren. die zijn bij ons nog origineel. dus mocht je tegen dingen aan lopen met de 109 (zeker met de boordspanning) kun je het altijd vragen.

in welke regio zitten jullie trouwens?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

drive2develop
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35

Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika

Berichtdoor drive2develop » 16 Apr 2014, 11:58

Na enige tijd radiostilte wegens het hard voorbereiden van de reis hier weer een update. We hebben uiteindelijk besloten om een defender te kopen om de reis mee te maken, aangezien de Series toch wat teveel ellende had en de defender een stuk zuiniger is en meer power heeft. Dit betekent niet dat we de series hebben opgegeven (kop is inmiddels gevlakt en we hebben de koppakking vervangen), maar hij is wel even op hold gezet.

In de volgende voor- en na-foto's kunnen jullie zien waar we nu mee op pad gaan (al is er weer e.e.a. veranderd). Berg reservebanden, jerrycans voor onderweg, geïmproviseerde daktent (plank met Quechua tent) en een berg spullen voor verschillende goeie doelen.

Overmorgen gaat de wagen de boot op en moet het allemaal dus af zijn, dus dat wordt nog even nachtwerk. Hier zijn wat meer foto's te zien en is onze reis te volgen: facebook.com/drive2develop
Bijlagen
1779987_720071664691638_1465916373_n.jpg
Before
1781013_735480643150740_7991341680584192588_o.jpg
Semi-after foto


Terug naar “Reizen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast