Werking verlichting Sankey

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TMW

Werking verlichting Sankey

Berichtdoor TMW » 09 Jan 2014, 08:57

Hoi,

Ik ben bezig met het aansluiten van de verlichting van mijn Sankey WT MKII.
Toen ik hem kocht zijn er een 7-pins verbinding op maar ik wil naar een Jaeger 13 pins.
Echter kom ik er niet goed uit om alles (inclusief Mistlamp en achteruitrijlicht) goed te laten werken.

Ondertussen heb ik allerlei verschillende schema's en conversie methode in internet gehaald, maar dat lijkt allemaal net iets anders te zijn dan mijn trailer.
Heeft iemand een idee hoe de 'blokjes' werken die als een soort verdeelkastje dienen?
ik heb er de logica nog niet van ontdekt.

Mocht er iemand meer ervaring hebben met deze aansluiting hoor ik graag waar het geheim zit.... :?
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roger B.

Re: Werking verlichting Sankey

Berichtdoor Roger B. » 09 Jan 2014, 16:39

in die verdeeldoosjes zit doorgaans gewoon een strip kroonsteen.

als die 7polige niet goed aangesloten was kun je natuurlijk schema's hebben, maar dan zullen die niet werken...

gewoon alles los gooien en vanaf de stekker opnieuw naar de lampen toe alles aansluiten.
gone

TMW

Berichtdoor TMW » 09 Jan 2014, 22:15

Bedankt, had al zo'n vermoeden dus de bende maar weer losgehaald vanavond.

eerst maar eens zorgen dat de stekker er fatsoenlijk aanzit en dan verder naar de lampen toewerken.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Jan 2014, 22:37

Zou ik ook altijd doen, dan weet je ook gewoon hoe het zit en werkt. Anders komt er geheid een moment dat je diezelfde cursus op vakantie een keer kunt doen als het nog meer ongelegen komt. ;)

Gewoon ineens goed en simpel opnieuw aansluiten en een schemaatje maken dat je in de kar of de auto bewaard. :)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 10 Jan 2014, 00:45

En hier heb je het elektrische schema ervan:
Bijlagen
schema sankey.jpg
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2014, 01:07

dit is het "leger" schema, volgens mij is TWM aan het ombouwen naar "civiel"

dus een schematje van een Jaeger stekker (dat ie waarschijnlijk al heeft) is het meest van belang, de rest kan ie afhankelijk van hoe hij de bedrading wil leggen en splitsen en hoe de verdeeldoosjes liggen het best specifiek voor zijn trailer optekenen
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 10 Jan 2014, 01:44

Klopt Roger,

Komt uit handboek van de trailer. Was niet de bedoeling verwarring te veroorzaken ;)
Maar wist niet of hij het al had. en ook op het oog leek het of die ook een 13 polige stekker had.
En omdat hij aangaf dat die trailer in het verleden al eens elektrisch aangepast was, dacht ik dat deze 13? polige leger aansluiting misschien als aanvullende info en / of leidraad kon dienen.

Overigens is er, in algemene zin, regelmatig verwarring over gebruik van 7 of 13 polig. iemand die me hier iets meer over weet te vertellen? (afgezien dan dat je meer mogenlijkheden hebt met 13 polig). Maar ik zie ook regelmatig dat 13 polig ook voor civiel gebruikt wordt......wat is daar het voordeel van dan?

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Jan 2014, 08:45

Luke schreef:Overigens is er, in algemene zin, regelmatig verwarring over gebruik van 7 of 13 polig. iemand die me hier iets meer over weet te vertellen? (afgezien dan dat je meer mogenlijkheden hebt met 13 polig). Maar ik zie ook regelmatig dat 13 polig ook voor civiel gebruikt wordt......wat is daar het voordeel van dan?

Bij een 7 polige stekker is volgens standaard schema alles in gebruik: r.a.w. links en rechts, verlichting links en rechts, remlicht en massa. Dan houd je nog één over voor de constante stroomdraad of mistachterlicht. (Daarom brandt bij sommige auto-aanhanger combinaties het mistachterlicht constant, want tegenwoordig is een mistachterlicht op de aanhanger verplicht).
Bij 13 polig is in het standaard schema de aansluiting voor mistachterlicht, constante stroomdraad en achteruitrijlamp opgenomen (er zijn maar 2 aansluitingen die niet gebruikt worden).
Op mijn auto heb ik al 15 jaar een standaard 13 polige (Jaeger) aansluiting.
Het voordeel van "standaard" is dat in principe bij alle aanhangers de verlichting direct goed werkt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

TMW

Berichtdoor TMW » 10 Jan 2014, 10:08

@ Luke; inderdaad, dit schema heb ik er ook bij liggen, is wel handig voor het overzicht.

Daarnaast het schema van de Jaeger aansluiting en gewoon van vooraf aan beginnen.

Op zich werkte het 7-polige prima, maar ik wil een mistlamp, achteruitrijlicht en constant stroom in de laadbak.
Vandaar de overstap naar de modernere standaaard.

Dus ga maar puzzelen het komende weekend, is het daarna wel weer prima in orde.
Bedankt voor de input!
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2014, 13:38

Erik Peters schreef:Het voordeel van "standaard" is dat in principe bij alle aanhangers de verlichting direct goed werkt.

Groet,

Erik.

En dat je er onderweg ieder garage of wegenwachter aan kunt laten werken als het zo zou voorkomen. ;)

Zelf maak ik meestal nog een extra schemaatje met een overzichtje van waar de verbindingsdoosjes zitten en waar bv de stadslichtjes of breedtelichtjes zijn afgetakt etc.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”