Hallo Allemaal,
Gelukkig ik heb weer een probleem, was al bang dat ik een tijdje zonder sleutel kon rijden LOL
Maar goed
Tot mijn schaamte bleek dat ik een poosje met de te laag olie peil heb gereden, niets van gemerkt.
Nu is heb ik een ratelend geluid dat vanuit de voorkant van de motor vandaan lijkt te komen, zou het de distributie spanner kunnen zijn???
De motor heeft nu 160000 km gelopen, volgens opgave, de auto inmiddels 320000.
bvd
Ronald
ratel aande voorkant td5 ( dsico2)
- Thomas Td5
Re: ratel aande voorkant td5 ( dsico2)
ronald61 schreef:Tot mijn schaamte bleek dat ik een poosje met de te laag olie peil heb gereden, niets van gemerkt.
Dit onderstreept enigszins het belang van elke week even onder de motorkap kijken.
ronald61 schreef:Nu is heb ik een ratelend geluid dat vanuit de voorkant van de motor vandaan lijkt te komen, zou het de distributie spanner kunnen zijn???
De motor heeft nu 160000 km gelopen, volgens opgave, de auto inmiddels 320000.
De distributie voor de nokkenas gebeurt met een ketting bij de Td5. Deze heeft een mechanisme dat ervoor moet zorgen dat de ketting strak blijft staan. Het systeem is meer een pen die steeds verder drukt op de ketting om de speling eruit te halen. Als er iets ratelt zou dat eerder de ketting dan zijn. De ketting zelf bekijken zonder je motor open te maken zou ik niet weten. Misschien dat iemand anders hiervoor nog tips heeft. Ik heb deze een keer gecontroleerd op mijn vorige Disco 2 toen de cylinderkop gereviseerd werd. Tijdens het op tijd stellen van de motor voor verwijdering van de kop kan je gelijk kijken in welke staat je ketting is.
De distributie voor de accessoires gebeurt middels een riem. Ik heb op mijn vorige Disco 2 ook een keer een ratel onder de motorkap gehad. Dat was de koppeling van de aircopomp die afgebroken was. De riem kan je makkelijk zelf controleren. Je hoeft dan alleen wat plastic weg te halen. Dan kan je de riem zien en beoordelen of deze nog heel is. Je kan dan ook alle pulleys waarover de riem loopt proberen de te bekijken.
Lastig een diagnose te stellen op basis van ratel uit het vooronder. Begin gewoon met kijken en luisten als de kap open is met draaiende motor. Gebruik desnoods een lange schroeven draaier als stethoscoop, punt op het blok en heft tegen of dicht bij je oor, werkt wel aardig.
Veranderd de frequentie als het toerental ook hoger wordt? Kijk eens naar de spanrollen van je multi riem. Zit je fan nog recht op zijn plek, ook dat lager kan stuk gaan. Staat één en ander op de kennisbank. Misschien het hitte schilt van de turbo die los zit of eerder, denk ik, gescheurd. Een andere kap, deksel, leiding oid die los ligt?
Hoe weinig olie was weinig? Je heb schijnbaar nog voldoende olie druk gehad anders had je een waarschuwing lampje moeten krijgen. Je kunt de ketting voor zien komen als je het kleppen deksel er afhaalt. Aan de voorkant zit het tandwiel waar hij overheen loopt op de nokkenas aan te drijven. Maar of je op die plek er iets aan ziet betwijfel ik.
Groeten Jan
Veranderd de frequentie als het toerental ook hoger wordt? Kijk eens naar de spanrollen van je multi riem. Zit je fan nog recht op zijn plek, ook dat lager kan stuk gaan. Staat één en ander op de kennisbank. Misschien het hitte schilt van de turbo die los zit of eerder, denk ik, gescheurd. Een andere kap, deksel, leiding oid die los ligt?
Hoe weinig olie was weinig? Je heb schijnbaar nog voldoende olie druk gehad anders had je een waarschuwing lampje moeten krijgen. Je kunt de ketting voor zien komen als je het kleppen deksel er afhaalt. Aan de voorkant zit het tandwiel waar hij overheen loopt op de nokkenas aan te drijven. Maar of je op die plek er iets aan ziet betwijfel ik.
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Is het ratelen alleen bij stationair toerental en verdwijnt het bij verhoogd toerental dan is de krukaspulley overleden.
Het rubber van de demper is dan losgescheurd en er is dan duidelijk een beweging voelbaar tussen de pulley t.o.v. de krukas.
Jan
Het rubber van de demper is dan losgescheurd en er is dan duidelijk een beweging voelbaar tussen de pulley t.o.v. de krukas.
Jan
- Ray vd Velden
Yep , maar ik heb er nog een 
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Ohw, een hoop nakijken dus, de spanrol heb ik al vervangen, dat was het dus niet, maar wel nodig bleek achteraf.
Ik zal eens beginnen om de fan eraf te halen, en dan stuj=k voor stuk de acc. nalopen, hoop maar niet dat het de krukaspulley is.
wordt vervolgd,
Bedankt allemaal zover
Ik zal eens beginnen om de fan eraf te halen, en dan stuj=k voor stuk de acc. nalopen, hoop maar niet dat het de krukaspulley is.
wordt vervolgd,
Bedankt allemaal zover
-
Roger B.
riem eraf, kijken of je speling op de pulley as van de fan hebt
gone
Dacht dat de kruk as pulley zich altijd aan kondigde met een piep of squeak als je motor uit zet? Niet als een ratel? Waarom een uitdaging om er één te vinden, af gezien dat ze stervens duur zijn
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
-
Roger B.
omdat, zo heb ik begrepen, de originele producent ze niet meer maakt, en de huidige producent ze niet goed krijgt waardoor ze verdomd snel weer naar de haaien zijn.
begrijp dat zelfs bij de dealer levering een probleem is.
Ray heeft er een stuk of vier in een paar weken/maanden gehad en uiteindelijk een goede gebruikte gemonteerd........toppertje was er een van britpart die nog geen 60km meeging

begrijp dat zelfs bij de dealer levering een probleem is.
Ray heeft er een stuk of vier in een paar weken/maanden gehad en uiteindelijk een goede gebruikte gemonteerd........toppertje was er een van britpart die nog geen 60km meeging
gone