Keuzes.. een td5 met weinig KM of een td4 met veel km

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
i4-muzique

Keuzes.. een td5 met weinig KM of een td4 met veel km

Berichtdoor i4-muzique » 05 Jan 2014, 10:29

Dank zij wat zinnige opmerkingen, weer wat verder gekomen, met een kleiner stuur en de stoel wat hoger en meer naar achter, pas ik met mijn 2 meter lange lijf prima in een defender !

Echter sta ik nu voor een dilemma ( laat ik er ff bij zeggen dat ik geen verstand van auto's heb)
Kies ik een 2005/2006 td met tussen de 90/120000 km of geef ik iets meer uit voor een td4 2008 met 175000 km

Ik zoek gebruik de wagen dagelijks en zit niet echt te wachten op onverwachte hoge kosten.

Vast dank voor de tips !

Grt

Harold
nee gij trekt volle zallen

RobStewart

Re: Keuzes.. een td5 met weinig KM of een td4 met veel km

Berichtdoor RobStewart » 05 Jan 2014, 11:18

It's a bit of an emotive choice and there will always be those that prefer the 2007 onwards Puma to the 2006 and before Td5.

My personal preference would always be Td5 having owned 2 from the introduction and driving an average of 40,000kms per year in both with zero problems in the engine department.

So, here's my take on the choice based on both ownership and repairing both types professionally for the past 9 years:

There is nothing to choose between a 2004/2005 Td5 or 2008 Puma (Td4) in terms of suspension, chassis, braking systems, transfer box, main electrical systems, axles or fuel economy.

The Td5

- problems with the koppakking on the pre 2002 models where they used plastic pins to retain the head. These changed to steel dowels and by and large cured the problem with the head moving south. However nothing is fool proof, so it is a point to look out for.
- oil in the injector harness and possibly main engine harness is a common problem which applies to all of the Td5s
- gearbox is the 5 speed R380 unit which is virtually bomb proof.
- interior wise the dashboard is basic
- on the up side there is more space between the driver and the dashboard.
- the ECU and associated electronics are simple and again provide no problems apart from the oil problem

The Puma

- the vacuum pump leaks oil
- the stuurhuis leaks oil on the front seal which never happened on the Td5 (yes we invented a new leakage)
- gearbox is the 6 speed MT82 which is a lovely unit with a lower 1st and higher 6th than the R380.
- the "one piece" dashboard is nearer the driver so less leg room. Also as my wife pointed out to the boys at Land Rover at the preview of the Puma in 2006 "... there is nowhere to store my crap, which idiot designed this"
- the ECU has had several issues and software updates, most have been sorted out now but it is worth checking that all service actions have been carried out.
- the heating and ventilation system on the Puma was completely redesigned to provide better cabin air flow.

In terms of drive-ability then there is little to choose between the two, the longer gearing in the Puma makes for relaxed motorway driving but I never had a problem with the Td5 either, and driving the 130 Puma over the summer in the UK I really didn't notice a significant difference to the Td5.

I can't comment about driving positions, the 130 Puma I use has a smaller wheel and extended seat runners, however these are as much use to me as a chocolate tea pot, but I am reliably informed by my colleague who is almost 1m taller than me that it makes a big difference :lol: :lol: :lol:

The Puma has had 2 Recalls for oil contamination on the handbrake and the Td5 has had 1 recall for the dual mass flywheel, and the left hand front brake hose.
The Puma also has had a service action for ECU software.

There are a number of Technical Bulletins for the Puma related to the Engine Management System and a number for the MT82 gearbox.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2014, 12:03

Dag Harold,

D'r is (natuurlijk) weinig toe te voegen aan de opmerkingen van onze Dr Rob -- he knows everything.

Toch zal ik in mijn onbescheidenheid nog wat subjectiviteiten toevoegen. Ik heb 10 jaar een Td5 gehad, en nu alweer ruim 3 jaar een TD4/Puma.

De Td5 heeft het mooiste motorgeluid wat er uit een LandRover kan komen en de Td5 is de laatste echte LandRover-motor.
De Td5 is erg vriendelijk qua karakter, maar geen krachtpatser (maar met verstandig ingrijpen in het motormanagement - dat kan makkelijk bij de latere ECU - komt er meer vermogen, eventueel zelfs meer als de versnellingsbak aan kan).
De R380 is een heerlijke versnellingsbak als je aan de lange slag van de pook kan wennen, het enige wat je mist is een 6º versnelling (of een overdrive). Nu zijn er wel overdrives maar die zijn niet altijd probleemloos. Trek je geen zeer zware lasten (waar een Td5 sowieso aan zijn grenzen komt) dan kan je een Disco tussenbak overwegen, dan zijn alle versnellingen een halve hoger -- low-gear blijft daarbij gelijk dus een enkele keer een zware last of een ongemakkelijk vertrekpunt (en natuurlijk in het terrein) blijf je genoeg trekkracht houden.

De TD4 klinkt als een Black-and-Decker, maar het lijkt verder wel een degelijk blok: in de Ford Transit wordt ie genoeg geplaagd.
De TD4 is een stuk "argessiever" qua karakter, zolang je niet onder de 1500-1700 toeren zakt is ie zeer "bijtgraag". Je kan op een hoge Pyreneeën-pas goed tot beter met het verkeer meekomen en je hoeft dan ook nog eens nauwelijks te schakelen (been-there-done-that ... ik reed er verschillende luxe-wagens uit, auto's die op het vlakke toch echt sneller zijn).
De MT82 versnellingsbak heeft zoals gezegd een grotere range, een lage 1º en een hoge 6º, en deze bak schakelt gewoon als een betere "luxe-wagen" alleen blijf ik bezwaar hebben tegen de rare verdeling van de versnellingen. Waar die verdeling bij de R380 vrijwel regelmatig is, dwz steeds een iets kleinere stap zodat de motor in de hogere versnellingen bij het op-schakelen beter in zijn optimale toeren-range blijft (bij lagere snelheden is een iets grotere stap geen knelpunt). De MT82 heeft daarentegen tussen 3, 4 en 5 kleine stappen en dan van 5 naar 6 een extra grote. Op de vlakke weg is dat geen probleem maar rijd je in de bergen dan is dat niet echt "intuïtief" schakelen, soms moet je 2 versnellingen terug, soms zelfs 3.

En dan verder dus dat dashboard ... sommigen vinden het oude dashboard 19de eeuws, ik vond het handig: die bak is een soort jongensbroekzak.
Het nieuwe dashboard is een Dashboard het een hoofdletter D, maar dat laat het ook merken. In de Td5 kon ik eventueel mijn laarzen nog achter het stuur aantrekken, in de TD4 is dat een Houdini-prestatie. Verder mis ik bijna dagelijks de klepjes onder het raam, aan de andere kant: de TD4 heeft eindelijk een kachel die ook echt warmte geeft (maar dat dan ook laat weten: er zit ergens één streepje waar het ook lauw kan zijn, verder is het heet, heet, heet of natuurlijk koud).

O ja, als je je best doet dan is de Td5 zuiniger. Een TD4 maakt het echt zuinig rijden moeilijk (ook omdat ie gewoon meer power heeft).
Met overdrive (en zonder overdrijven) was 's zomers met de Td5 op de lange einden tot 1:12,5 haalbaar, en 1:11 tot 1:11,5 goed te doen. Met de TD4 is het hoogstens 1:11 of iets beter in de zomer. De 's winterse waarden zijn minder uitgesproken / minder uiteenlopend, voor beide rond de 1:10.

Groeten MarcS

PS Als ik moest kiezen dan wist ik het wel (dwz het hangt natuurlijk ook nogal af van alles eromheen: hoe is de auto behandeld, welke opties wil je en welke moet je ongewild betalen en ... welke kleur heeft ie).

Quark2

Berichtdoor Quark2 » 05 Jan 2014, 14:39

Ik zou ze allebei goed testen / proefrijden en dan zelf een keuze maken welke het beste bevalt.
Elke landrover is toch weer anders (zelfs vergelijkbare types verschillen per exemplaar). Zelf nieuw al bij wijze van spreken en met deze kilometerstanden hangt alles af van het gebruik en goed onderhoud van de vorige eigenaar.

Ik heb een td4 puma gehad en wat mij (naast alles wat genoemd is) echt goed is bevallen is de veel betere kachel/ontwaseming van de ruiten (zelfs zonder de airco aan), en het 'anti stall' gaspedaal. Waar je ook bent, op welke helling met welke aanhanger er ook achter, in de blub of op een gravelpad; laat de koppeling rustig opkomen en de motor slaat nooit af. Werkt in de praktijk geweldig en is mij zeer goed bevallen

Daar staat tegenover (heb ook een td5 gehad) dat er geen geluid mooier is dan dat. Nou ja, diesel dan want ik heb nu een stage one V8 en aan dat geluid is ook wel te wennen :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2014, 17:10

Quark2 schreef:....
Ik heb een td4 puma gehad en wat mij (naast alles wat genoemd is) echt goed is bevallen is de veel betere kachel/ontwaseming van de ruiten ....

Zelfs in de TD4/Puma is een elektrisch verwarmde voorruit de beste oplossing (en geen rare luxe). Eventueel kan je zo'n voorruit later nog inbouwen (dus de aan/afwezigheid ervan hoeft verder geen breekpunt te zijn). Ik had een Td5 zonder, en na een steen door de ruit met elektrische voorruit, en ik ken sindsdien de grote winst.
Ook bij gewone niet winterse buitentemperaturen heb je vaker als je denkt een lichte aanslag op de voorruit: bijv als je met klamme/natte jas in de auto stapt en de kachel zijn werk doet. Even de voorruitverwarming aan en je hebt weer een echt heldere blik.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2014, 17:27

Gewoon met allebei gaan rijden en vergelijken.

De argumenten voor en tegen de beide modellen zijn totaal loos. :shock: :shock:

Echt waar; het zijn beide waardeloze wrakken die je alleen koopt omdat je ze leuk vind.

Dat iemand probleemloos 5 ton met een Td5 gereden heeft helpt je niks als de jouwe net in elkaar gedraaid is door iets lulligs als een losgelopen boutje! Tegelijkertijd zul je hetzelfde gevoel hebben als je Transitblok aan gort draait door niet functionerende oliejets.

Dat een stuurhuis op het ene model wel lekt en op het andere niet terwijl het 100% hetzelfde onderdeel is slaat natuurlijk nergens op!

Een Puma is niks meer dat een Td5 Defender met een ander blok. De rest, inclusief bv het koelsysteem is gewoon hetzelfde slechte hok dat ze al jaren maken. De kachel is minder slecht: ipv niet verwarmen schroei je nu je been doormidden. Halléluja! :shock: :shock:

Echt waar: ga ermee rijden ook met diverse wielbasis en vergelijk en kijk of je het echt leuk vind!
Want dat leuk vinden ga ja echt nog nodig hebben!!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2014, 17:40

Edward schreef:Gewoon met allebei gaan rijden en vergelijken.

Echt waar; het zijn beide waardeloze wrakken die je alleen koopt omdat je ze leuk vind.

Echt waar: ga ermee rijden ook met diverse wielbasis en vergelijk en kijk of je het echt leuk vind!
Want dat leuk vinden ga ja echt nog nodig hebben!!

Precies, alleen zou ik de 90 alleen "uitproberen" om te weten waarom je die in ieder geval niet wil.
Zelfs als je geen 2 meter lang bent zit je al bijna boven de achteras.

Waarom iemand een 90 koopt (sorry Ruben en anderen) heb ik nog nooit begrepen.

Groeten MarcS

PS Ik heb in de ruim 10 jaar Td5 nog nooit een zo betrouwbare en storingarme auto gehad ... als eens wat stuk was was het meest van ondergeschikt of hoogstens semi-accuut belang. Nooit stilgevallen (anders dan één maal een batterijtje in de KeyFob). Geluk is waarschijnlijk met de dommen, want het kopen van een auto is een domme, niet economische onderneming, het kopen van een Defender is gewoon extra goed dom.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2014, 17:58

Een 90 is gewoon een hobbelkoffer! :lol: :lol:

Maar gaan we nou echt beweren dat een Defender een betrouwbare, probleemloze, comfortabele auto is?? :roll: :roll:

Iedere nieuwe Defender rijder verwelkom ik van harte, maar tegelijkertijd adviseer ik die persoon wel altijd om echt héél goed te onderzoeken of die dat dwaze plan ook wel echt door wil zetten. :D :D

Beter 5 keer proefrijden terwijl de keuze al gemaakt is dan na een paar weken teleurgesteld weer uit te stappen en op zoek te moeten naar een echte auto. ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 05 Jan 2014, 18:08

Onze TD5 is super comfortabel vergeleken met de Light Weight, Comfort is maar betrekkelijk, is maar waar je het mee vergelijkt. De Light Weight is echter weer een stuk comfortabeler dan de Ferguson 35 trekker die ik gehad heb (en ook comfortabeler dan mijn fiets)

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2014, 18:13

Edward schreef:Een 90 is gewoon een hobbelkoffer! :lol: :lol:

Maar gaan we nou echt beweren dat een Defender een betrouwbare, probleemloze, comfortabele auto is?? :roll: :roll:

Iedere nieuwe Defender rijder verwelkom ik van harte, maar tegelijkertijd adviseer ik die persoon wel altijd om echt héél goed te onderzoeken of die dat dwaze plan ook wel echt door wil zetten. :D :D

Beter 5 keer proefrijden terwijl de keuze al gemaakt is dan na een paar weken teleurgesteld weer uit te stappen en op zoek te moeten naar een echte auto. ;) ;)

Ja, precies, betrouwbaar is ie tot nog toe eigenlijk wel (de vorige had nooit iets acuut immobiliserends, mijn huidige rijdt ook prima en betrouwbaar, ondanks een oranje motor-waarschuwingslampje), verder ... probleemloos of comfortabel ... dat is slechts een subjectief oordeel.

Afwegen, proefrijden en nog eens kijken kan beslist geen kwaad. Begin je met een roze bril dan valt het beslist tegen, begin je met het nodige wantrouwen dan valt het wellicht mee.
Pessimisten hebben vaker een meevaller in het leven, pessimisten leven dan ook langer. (Optimisten leven korter, wellicht wel met meer plezier.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”