BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MarcP38
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 16:15

BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor MarcP38 » 01 Jan 2014, 16:36

Hallo,

Heb een vraag omtrend mogelijke motor ombouw opties van een Ninety met Def 200Tdi naar een benzine motor.
Wil de Ninety ombouwen van diesel naar benzine omdat ik geen 1800 Euro MRB will gaan betalen voor een auto die ik niet dagelijks gebruik.

Zit hierbij te denken aan een 3.5 V8 carb versie of een BMW 6 lijn 2.5i die ik heb liggen.
Is er een koppelingshuis beschikbaar die een LT77 bak aan de BMW zes kan koppellen.

Marc.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2014, 17:01

er kan een r380 aan de M51 6lijn bmw motor in de P38.

in bmw's worden jouw 2,5 en de m51 vast is dezelfde modellen gebruikt,
en wellicht heeft bmw beide motoren redelijk identiek gebouwd op de aansluiting op een versnellingsbak...

dus er is een kans dat je met een koppelingshuis van een p38 handbak iets kunt, wellicht moet je dan wel ook de ingaande as van die bak nemen ivm lengte
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor RobStewart » 01 Jan 2014, 17:03

The BMW 2.5i M51 engine was never mated to the LT77, in the P38a it was mated to the R380 and even then it took 2 bellhousings to do it, FTC4461 which in turn was mated to the clutch housing FTC3424. Even when land Rover put the BMW 2.8i M52 Petrol engine into the South African Defender they had the same problem and had to use FTC4461 mated to the clutch housing 2943111.

So I would be looking at putting an R380 in rather than the LT77, at least that way you do have a chance with using some standard components.

The logistics of putting the M51 into the Defender is another matter.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2014, 17:07

euhhh Rob...hij wil niet de M51 maar een 2,5benzine bmw blok monteren
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor RobStewart » 01 Jan 2014, 17:15

Roger B. schreef:euhhh Rob...hij wil niet de M51 maar een 2,5benzine bmw blok monteren


... So the difference between the back end of an M50, M52, M54 or M51 is ? based on the fact that the M51 Diesel and M52 Petrol are identical ;)

It's still going to be an interesting conversion :roll: and I would be using most of the Parts from the 2.8i South African Defender.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2014, 18:27

tja en dan koop je voor 8000 euro onderdelen waarvoor je je ninety ook 4 jaar had kunnen rijden :roll: :lol:
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2014, 18:36

Roger B. schreef:tja en dan koop je voor 8000 euro onderdelen waarvoor je je ninety ook 4 jaar had kunnen rijden :roll: :lol:


En als je een beetje meer dan heel weinig kilometers maakt heb je in die 4 jaar met een diesel ook jaar 5 en ... terugverdiend.
Rijd je heel weinig, en vooral in het terrein, dan heb je met die BMW-motor waarschijnlijk een minder ideale koppel-kromme en bijna zeker ook minder zekerheden mbt een goede motor-smering onder de wat extremere omstandigheden. Motoren die in een 4x4 gaan zijn vaak aangepast aan 45º helling op en af, en zo'n 30º zijdelings -- bijv. met een groter carter. Motoren voor de gemiddelde asfaltklever krijgen liever een lekker plat carter, dat's lichter, makkelijker inpassen onder de motorkap, en zuiniger in de hoeveelheid olie.

Groeten MarcS

MarcP38
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 16:15

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor MarcP38 » 01 Jan 2014, 20:51

Alle,

Bedankt voor de reacties en de 3.5 V8 is dus een eenvoudiger ombouw.
Hierbij blijft ook de onderdelen voorziening een stuk eenvoudiger.

Kan bij een ombouw naar V8 de LT77 bak gewoon blijven zitten. Weet dat de motorsteunen aan het chassis verzet moeten worden.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor Roger B. » 01 Jan 2014, 21:11

kan zijn dat het koppelingshuis anders is en de ingaande as van de bak korter/langer

daarnaast zit je nog met afwijking in de overbrengingsverhoudingen tussen de V8 en 200tdi LT77
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: BMW 2.5i zescilinder in Ninety

Berichtdoor RobStewart » 01 Jan 2014, 21:28

MarcP38 schreef:Kan bij een ombouw naar V8 de LT77 bak gewoon blijven zitten. Weet dat de motorsteunen aan het chassis verzet moeten worden.


Well there are a few things that need to be thought about, I did a quick roundup of a 1986 110 to V8 Carb here viewtopic.php?f=14&t=3868&p=30172#p30172

I'd still prefer to poke my eyes out with a blunt stick and nail my cheeky bits to Red Square but that's just me :lol: :lol: :lol:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten