ik loop met het idee om mijn versnellingsbak te laten vervangen voor een automaat! graag wil ik tips en advies waar aan te denken en of het überhaupt wel verstandig is?
de auto is een 200 tdi 110 van 86 waar ik regelmatig het terrein mee in duik.
welke bak zou iemand mij adviseren en welke juist niet?
is het veel werk? of is het gewoon vliegwiel vervangen en bak eraan hangen? moet de motor er dan uit of kan dat gewoon onder de auto?
wie heeft dit nog meer gedaan en hoe bevalt dit?
gr dennis
handgeschakeld vervangen voor automaat??
-
Dennis Crusio
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 27 Mar 2013, 20:09
- Locatie: Roosendaal
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
Fantastic Dennis, is this some sort of revenge for the Technical Quiz
Firstly, yes it can be done but as usual it's not just a bolt on job.
I would be using a Discovery I 200Tdi ZFHP22, remember that the 300Tdi version is different.
You will need to take as much from the Disco as possible, this includes
- the entire flex plate assembly from where it bolts to the crankshaft onwards.
- the adaptor plate between the engine and the gearbox
- kickdown cable and associated fittings
- transmission cooler and pipework
- gearbox crossmember and mountings
- shifter assembly linkage and housing
The ZF assembly is about 10cms longer than the LT77 so the LT230 transferbox is going to be sitting further back so
- modification of the propshafts (front is now longer, rear is now shorter)
- custom fabricated floor and transmission tunnel
- custom made linkage for the transfer box
Oh and just to add a bit of fun, the chassis cross member that sits behind the seat box now is so close to the handbrake drum on the LT230 that it is impossible to remove the drum without lowering the box ... so bear that in mind.
Have a word with Jeroen from LR Meteor in Weesp, he runs a nice 200Tdi Auto 100" pick-up ...
Rob
Firstly, yes it can be done but as usual it's not just a bolt on job.
I would be using a Discovery I 200Tdi ZFHP22, remember that the 300Tdi version is different.
You will need to take as much from the Disco as possible, this includes
- the entire flex plate assembly from where it bolts to the crankshaft onwards.
- the adaptor plate between the engine and the gearbox
- kickdown cable and associated fittings
- transmission cooler and pipework
- gearbox crossmember and mountings
- shifter assembly linkage and housing
The ZF assembly is about 10cms longer than the LT77 so the LT230 transferbox is going to be sitting further back so
- modification of the propshafts (front is now longer, rear is now shorter)
- custom fabricated floor and transmission tunnel
- custom made linkage for the transfer box
Oh and just to add a bit of fun, the chassis cross member that sits behind the seat box now is so close to the handbrake drum on the LT230 that it is impossible to remove the drum without lowering the box ... so bear that in mind.
Have a word with Jeroen from LR Meteor in Weesp, he runs a nice 200Tdi Auto 100" pick-up ...
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
nog bijkomende uitdaging... een 200tdi disco autobox vinden... zo breed gezaaid zijn 200tdi automaten niet
en herinner me iets over dat een 200tdi met automaat stukken minder optimaal was dan een 300 met automaat.....
wellicht is gelijk een 300tdi met automaat er in lepelen nog voordeliger ook.... een complete disco 300tdi met automaat koop je voor minder dan 1000 euro........
maar wel nieuwsgierig naar het WAAROM??
en herinner me iets over dat een 200tdi met automaat stukken minder optimaal was dan een 300 met automaat.....
wellicht is gelijk een 300tdi met automaat er in lepelen nog voordeliger ook.... een complete disco 300tdi met automaat koop je voor minder dan 1000 euro........
maar wel nieuwsgierig naar het WAAROM??
gone
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
Hier staat al heel wat info over jouw vraag..
http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php? ... e192704f77
Beste voor 2014
http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php? ... e192704f77
Beste voor 2014
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Dennis Crusio
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 27 Mar 2013, 20:09
- Locatie: Roosendaal
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
de waarom vraag... ik zal ter zijne tijd mij er toch bij neer moeten gaan leggen dat schakelen een zware dobber gaat worden ivm gezondheid problemen. ik wil wel gewoon terrein blijven rijden en zal daarom de 110 er aan gaan passen. ik dacht dat het een 123 klusje zou zijn
volgens betrouwbare bron ( rob Stewart) is dat dus niet zo! ik ga inderdaad een donor auto met de tijd zoeken en zet alles lekker over en pas het een en het ander wel aan dan.
alvast de beste wensen voor 2014 en zien jullie weer wel bij het een of ander event
alvast de beste wensen voor 2014 en zien jullie weer wel bij het een of ander event
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
Dennis Crusio schreef:... ik ga inderdaad een donor auto met de tijd zoeken en zet alles lekker over en pas het een en het ander wel aan dan
... now Dennis, I did give a very big clue earlier ... and with a bit of lateral thinking it is a very easy, actually short, conversion
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
Had een Disco 1 200 Tdi automaat niet vreselijke prestaties? In de zin, echt niet meer vooruit te branden...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
Daarom moet je ook een, liefst vroege, omdat er dan nog een mechanisch gaspedaal op zit, D1"a" nemen met de 300Tdi
gone
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: handgeschakeld vervangen voor automaat??
Roger B. schreef:Daarom moet je ook een, liefst vroege, omdat er dan nog een mechanisch gaspedaal op zit, D1"a" nemen met de 300Tdi
Verlies je niet meer vermogen van je toch al niet zo krachtige motor in de koppelomvormer dan in het fly-by-wire systeem? Natuurlijk is het misschien geen leuke klus om zelf een auto van het fly-by-wire systeem te moeten voorzien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten