Sinds gisterenavond loopt de temp van mijn RRC op en wordt de kachel koud,als ik dan de dop van de radiateur beetje los draai is er een hoop geborrel en is het weer normaal.
Zit er dan soms een luchtbel in of zoiets?
Temperatuur
Temperatuur
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Temperatuur
The heater sits at the highest point of the cooling system and is fed directly from the back of the inlet manifold with the return running under the inlet manifold. Any drop in the level of the coolant would result in the heater matrix being full of air and this results in you getting only cold air through the system.
Now it could be a simple cooling leak, normally at the point where the pipes enter the bulkhead, or a corroded return pipe under the inlet manifold. However the water pump too is prone to leakage.
That said, if you now have a pressurised system that you didn't notice before then it could be that there is a leakage on one or both of the cylinder head gaskets, which would then force the coolant out of the heating system and fill it with air.
So I would be looking at putting the system under pressure, and check for leaks and then if there are none I would then do a snuffle test to check for CO in the coolant which would indicate a head problem
Rob
Now it could be a simple cooling leak, normally at the point where the pipes enter the bulkhead, or a corroded return pipe under the inlet manifold. However the water pump too is prone to leakage.
That said, if you now have a pressurised system that you didn't notice before then it could be that there is a leakage on one or both of the cylinder head gaskets, which would then force the coolant out of the heating system and fill it with air.
So I would be looking at putting the system under pressure, and check for leaks and then if there are none I would then do a snuffle test to check for CO in the coolant which would indicate a head problem
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Temperatuur
Zojuist even gekeken en er lekt iets 5 ltr koelvloeistof bij gedaan.
Morgen maar even op de brug zetten.
Morgen maar even op de brug zetten.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
Re: Temperatuur
Kijk ook of je interieur niet nat is, soms wil de kachelradiator nog wel eens kapot gaan en koelvloeistof lekken binnen in de auto. Mocht dat het zijn heb ik er nog wel 1 liggen. 5 liter bijvullen is wel heeeeel veel. Dan loopt hij ergens leeg. Bij mij gaat er dan een lampje in het dashboard branden als het peil van het koelvloeistof daalt. Maar kan zijn dat oudere RRC's dat niet hebben. (sensor zit in de dop van het reservoir).
Groeten,
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Temperatuur
dennis83 schreef:Kijk ook of je interieur niet nat is, soms wil de kachelradiator nog wel eens kapot gaan en koelvloeistof lekken binnen in de auto
... 5 Litres !!! I'd be wearing a rubber suit by now
rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Temperatuur
RobStewart schreef:dennis83 schreef:Kijk ook of je interieur niet nat is, soms wil de kachelradiator nog wel eens kapot gaan en koelvloeistof lekken binnen in de auto
... 5 Litres !!! I'd be wearing a rubber suit by now![]()
![]()
![]()
rob
Haha
Maar het zou natuurlijk ook geleidelijk gebeurd kunnen zijn, al verbaast het mij dat de motor het dan niet warm heeft gekregen.
Groeten,
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Temperatuur
waar een v8 hard kan lekken en wat sommige mensen niet zien bij controle is aan het inlaatspruitstuk, de valleipakking staat dan blank, koelwater loopt aan de achterzijde langs het koppelings/koppelomvermer huis naar benee
gone
Re: Temperatuur
Zo hard lekt hij niet,het druppel een beetje links voor.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten