Wij hebben ondertussen onze LT76 bak weer in elkaar staan en heb deze op de werkbank even gevuld met olie om te kijken of er lekages waren. Helaas hebben we er dan ook een gevonden op de plek waar ik heb helemaal niet verwacht.
Doe voorste output van de tussenbak (dus naar de voor as) die lekt langs deze output. hij lekt langs het rubber dat om de output schaft is. ik kan dan ook olie voelen onder aan die metalen ring (geel op de afbeelding).
het stomme is dat ook die rubberen pakking (FRC1780) daar vervangen is voor een nieuwe. Heb ik hier iets over het hoofd gezien of zou dan die output uitgesleten zijn?? (toen de bak er onderuit kwam lekte hij volgens mij niet op dit punt)
lekkage LT76 voorste output shaft
lekkage LT76 voorste output shaft
- Bijlagen
-
- olielek bak.JPG (38.64 KiB) 6198 keer bekeken
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: lekkage LT76 voorste output shaft
Zo'n as kan inderdaad inslijten op de plek waar de oliekeerring zit; je kunt er dan eventueel een speedysleeve op slaan. Dat is een flinterdun busje dat de versleten ruimte weer opvult. Of anders een nieuwe as. 
Klinkt goed. Waar kan ik die sleves krijgen? Kan er namelijk geen in de parts manual vinden.. Of ik kijk er echt overheen.
------
- RobStewart
Speedi-Sleeve is an SKF product http://www.skf.com/group/products/seals ... index.html
... so your local SKF bearing supplier should be able to get one in the right size for you
Rob
... so your local SKF bearing supplier should be able to get one in the right size for you
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Geweldig. dank voor de tip 
------
Die keerring dicht niet af op de as maar op de flens.
Als de flens al iets ingesleten is door de keerring moet je de nieuwe iets dieper of iets minder diep in het huis tikken zodat hij naast het raakvlak van de oude keerring komt te zitten.
Bekijk dus eerst de flens eens goed. Als het loopvlak al te veel is beschadigd helpt een andere plek van de keerring ook niet meer.
Als je een speeysleeve wil gaan gebruiken zal je de flens ook iets af moeten draaien om weer op de goed diameter te komen.
Persoonlijk zou ik dan een nieuwe flens kopen. De voorste flenzen van de LT76 zijn nog goed aan te komen. De achterste flenzen zijn bijna niet meer te krijgen dus daar moet je zuinig op zijn.
Groet,
Eric.
Als de flens al iets ingesleten is door de keerring moet je de nieuwe iets dieper of iets minder diep in het huis tikken zodat hij naast het raakvlak van de oude keerring komt te zitten.
Bekijk dus eerst de flens eens goed. Als het loopvlak al te veel is beschadigd helpt een andere plek van de keerring ook niet meer.
Als je een speeysleeve wil gaan gebruiken zal je de flens ook iets af moeten draaien om weer op de goed diameter te komen.
Persoonlijk zou ik dan een nieuwe flens kopen. De voorste flenzen van de LT76 zijn nog goed aan te komen. De achterste flenzen zijn bijna niet meer te krijgen dus daar moet je zuinig op zijn.
Groet,
Eric.
Inderdaad, als het seal op een andere plek loopt is het meestal weer ok. Doen we hier aan boord ook bij diverse machinerieën, als het seal al op meerdere posities heeft gelopen is die speedy sleeve een prima oplossing, hoef je de flens niet voor af te draaien.
Ik maak vaak een vulring van pakkingmateriaal, 2mm ofzo en plaats die dan achter het seal, kan je het seal er intikken tot hij overal aanligt, weet je zeker dat hij recht zit.
Geert
Ik maak vaak een vulring van pakkingmateriaal, 2mm ofzo en plaats die dan achter het seal, kan je het seal er intikken tot hij overal aanligt, weet je zeker dat hij recht zit.
Geert
Light Weight 1979 2.25D
Maak eens heel goed schoon (met remmenreiniger of zo) en kijk waar precies de olie uitloopt.
Ik weet niet hoe je de keerring gemonteerd hebt, heb je wel een vloeibare pakking gebruikt en heb je nr 235648 (bus) vervangen?
Dan over die keerring (FRC1780): Waar komt die vandaan?
Ik heb nl al een paar keer meegemaakt dat het ene merk het andere niet is qua afmetingen en kwaliteit. Dat ondervond ik laatst nog met klepafdichtingen ... Die niet afdichten.
Er is nog een hele goede methode om moeilijk of niet verkrijgbare flenzen met loopvlakken weer goed te krijgen en dat is de loopvlakken verchromen tot de juiste diameter. Dit geeft een zeer slijtvaste laag.
Ik weet niet hoe je de keerring gemonteerd hebt, heb je wel een vloeibare pakking gebruikt en heb je nr 235648 (bus) vervangen?
Dan over die keerring (FRC1780): Waar komt die vandaan?
Ik heb nl al een paar keer meegemaakt dat het ene merk het andere niet is qua afmetingen en kwaliteit. Dat ondervond ik laatst nog met klepafdichtingen ... Die niet afdichten.
Er is nog een hele goede methode om moeilijk of niet verkrijgbare flenzen met loopvlakken weer goed te krijgen en dat is de loopvlakken verchromen tot de juiste diameter. Dit geeft een zeer slijtvaste laag.
ik heb de kering er weer gewoon ingetikt. daar zit geen vloeibare pakking tussen.
maar zal eens met remmenreiniger kijken wat ik kan zien en of ik de pakking nog iets dieper kan tikken.
maar zal eens met remmenreiniger kijken wat ik kan zien en of ik de pakking nog iets dieper kan tikken.
------
Goed bezig Piet, goede vorderingen op bak gebied
in het nieuwe jaar snel eens koffie komen drinken bij mij in de sleutelloods. Kunnen we op de brug eens kijken hoe het er nu bij staat
ben benieuwd. Koffie staat klaar
Groeten,
Dennis
RRC 3.9 EFI & DAF YA-126 Breda

Groeten,
Dennis
RRC 3.9 EFI & DAF YA-126 Breda