Vandaag bij RRC wezen kijken,er was alleen een probleempje met de besturing en wel dat het stuur niet in het midden staat en dat er wat speling op zit.
Nou is mijn vraag wat dat zou kunnen zijn en wat dan de kosten daarvoor kunnen zijn.
Besturing
Re: Besturing
dat is lastig om zo te zeggen.. er zitten de nodige componenten in je stuurinrichting die ofwel op zich zelf de speling kunnen veroorzaken ofwel allemaal opgeteld de speling veroorzaken.
Ik weet niet of je handig bent, maar als je het zelf kan is het handig om met een werkplaats handboek die punten na te lopen en te controleren op de individuele speling. voor sommige dingen is het handiger om dat met twee te doen zodat een kan sturen en de ander kan kijken.
Verder zou ik van de as terug naar het stuurhuis terug werken, in ons geval (maar dan kan series eigen zijn) was daar de meeste winst te behalen op het verhelpen van het spel op het stuur.
Ik weet niet of je handig bent, maar als je het zelf kan is het handig om met een werkplaats handboek die punten na te lopen en te controleren op de individuele speling. voor sommige dingen is het handiger om dat met twee te doen zodat een kan sturen en de ander kan kijken.
Verder zou ik van de as terug naar het stuurhuis terug werken, in ons geval (maar dan kan series eigen zijn) was daar de meeste winst te behalen op het verhelpen van het spel op het stuur.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Besturing
mogelijke oorzaken voor stuurspeling zijn oa
-stuurkogels
-panhardstang rubbers
-in mindere mate langsarmrubbers
-speling op stuurhuis
-speling in kruiskoppelingen stuuras
-speling in fuseelagers
-speling in wiellagers
kosten? varierend van niks tot dik over 1000 euro als je het laat doen met originele nieuwe onderdelen
stand van het stuur wordt bepaald door vier dingen
-afstelling van de stuurstang tussen pitmanarm en tegenoverliggend voorwiel
-afstelling van sporing/gevolg daarvan op je bandenslijtage
-montage stand stuuras op stuurhuis (en de kruiskoppelingen op de stuuras)
-montage stand van stuur op stuuras
kosten varierend van niks tot een paar honderd als je het laat doen en laat uitlijnen
-stuurkogels
-panhardstang rubbers
-in mindere mate langsarmrubbers
-speling op stuurhuis
-speling in kruiskoppelingen stuuras
-speling in fuseelagers
-speling in wiellagers
kosten? varierend van niks tot dik over 1000 euro als je het laat doen met originele nieuwe onderdelen
stand van het stuur wordt bepaald door vier dingen
-afstelling van de stuurstang tussen pitmanarm en tegenoverliggend voorwiel
-afstelling van sporing/gevolg daarvan op je bandenslijtage
-montage stand stuuras op stuurhuis (en de kruiskoppelingen op de stuuras)
-montage stand van stuur op stuuras
kosten varierend van niks tot een paar honderd als je het laat doen en laat uitlijnen
gone
Re: Besturing
Oke gaan we er vanavond is naar kijken,kan het ook de stuurdemper zijn.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
Re: Besturing
Ben119 schreef:Oke gaan we er vanavond is naar kijken,kan het ook de stuurdemper zijn.
Nee, dat kan niet. Een stuurdemper is een demper, geen magisch ding dat je stuur scheef op de stuuras monteert of speling veroorzaakt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Besturing
Oke auto op de krik maar nergens speling op.
De trilling begind als je met ongeveer 70 over hobbel gaat dan gaan de voorwielen slingeren(zichtbaar als je er achter rijd)dan afzakken naar 50 km en het is weg.
De trilling begind als je met ongeveer 70 over hobbel gaat dan gaan de voorwielen slingeren(zichtbaar als je er achter rijd)dan afzakken naar 50 km en het is weg.
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Besturing
Ben119 schreef:Oke auto op de krik maar nergens speling op.
De trilling begind als je met ongeveer 70 over hobbel gaat dan gaan de voorwielen slingeren(zichtbaar als je er achter rijd)dan afzakken naar 50 km en het is weg.
Zoek maar eens even op you-tube naar "wobble of death".
De fusee's hebben geen of onvoldoende voorspanning.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Besturing
je had het over speling, dat is met de wielen op de grond het (te ver) kunnen verdraaien van je stuur zonder dat de wielen bewegen. Deze speling ga je ook niet zoeken met de wielen van de grond, maar met de wielen aan de grond. iemand met het stuur "slalom"bewegingen laten maken en dan aan de onderzijde voelen of de stuur- en spoorkogels speling hebben, of er speling op de panhardbevestigingen zit enz enz .
wat je nu beschrijft is inderdaad wat erik zegt, en ja de symptomen kun je met een betere stuurdemper beperken, maar de demper is niet de oorzaak
wat je nu beschrijft is inderdaad wat erik zegt, en ja de symptomen kun je met een betere stuurdemper beperken, maar de demper is niet de oorzaak
gone
Re: Besturing
Even op you tube gekeken,en inderdaad hij doet precies het zelfde als in het filmpje.
Intussen de stuurdemper er onder vandaan, deze gaat net zo makkelijk in als uit(niet heel zwaar)
Intussen de stuurdemper er onder vandaan, deze gaat net zo makkelijk in als uit(niet heel zwaar)
RRC 1972
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
4 deurs
3.5 EFI
RRC 1971
3.9 EFI
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Besturing
Nogmaals,
de demper is er om te dempen, niet de oorzaak van je probleem, een goede zal de symptomen wel verzwakken
de demper is er om te dempen, niet de oorzaak van je probleem, een goede zal de symptomen wel verzwakken
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten