Defender lampje klok vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Deffie110

Defender lampje klok vervangen

Berichtdoor Deffie110 » 07 Dec 2013, 11:36

Wie kan mij op weg helpen met het vervangen van het lampje van mijn dashboard klokje?

Ik heb de klok uit het dashboard gemonteerd en heb nu een witte behuizing waarop met een zwarte ring het glaswerk is bevestigd. Ik weet alleen niet hoe ik deze ring eraf moet halen en ben bang dat ik iets afbreek. Heeft er iemand suggestie hoe ik de ring er af moet halen? Draaien of los klikken?

Bij voorbaat dank,
Klaas

Eric Tol

Re: Defender lampje klok vervangen

Berichtdoor Eric Tol » 07 Dec 2013, 11:48

Nu weet ik niet hoe het bij het klokje zit want die heb ik nooit gehad,maar bij de tellers en de meters zit lampfitting aan de achterkant en hoef je het glas niet te verwijderen.

Groet,
Eric.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Dec 2013, 14:06

Deffie110 schreef:Wie kan mij op weg helpen met het vervangen van het lampje van mijn dashboard klokje?

Unfortunately Klaas the VDO clock, YFB100390, fitted to the Td5's does not have a replaceable lampje, it is part of the circuit board and was designed never to fail or for the vehicle to be replaced before it failed ;) The entire unit is "sealed for life". Really stupid as the previous clock AMR3443 had a replaceable push in lampje like the rest of the instruments.

Now you could try to take it apart but I have never sucessfully got in there without damaging it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Deffie110

Berichtdoor Deffie110 » 07 Dec 2013, 14:39

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Verklaart het één en ander. Dan laat ik dit lampje even met rust.

Groetjes Klaas

Deffie110

Berichtdoor Deffie110 » 31 Dec 2013, 17:05

Ik heb alle lampjes vervangen met LED lampjes behalve die van het klokje. Voor de kilometerteller heb ik zelf even het een en ander moeten solderen. Maar het resultaat mag er zijn. Alles is nu helder te zien en nooit geweten dat de wijzers van het instrumentarium wit waren ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2013, 20:14

Deffie110 schreef:...... Maar het resultaat mag er zijn. Alles is nu helder te zien .....

Ieder voordeel heb se nadeel. Als je, zoals ik, met een zekere regelmaat rijdt in gebieden waar het nog echt donker is, en rijd je dan ook in dat echte donker, dan is zelfs het standaard verlichtingsniveau van een Td5 dashbord soms te helder voor het mooi (ik had dan ook de standaardlichtjes met een blauwe viltstift "geblauwd", 't doet niet heel veel maar het maakt het licht net iets rustiger aan de ogen). Rijd je vooral op goed verlichte wegen dan is het wat natuurlijk heel wat anders, dan valt de standaard dashbordverlichting in het niet. Om het dus echt mooi te maken zou je dus een regelbaar verlichtingsniveau willen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Dec 2013, 20:55

Landmarcs schreef:(ik had dan ook de standaardlichtjes met een blauwe viltstift "geblauwd"
Groeten MarcS

daar voor zijn siliconenkousjes in de handel in diverse kleuren, werkt beter, houdt beter

http://www.onlinetuning.com/lampen-hoes de eerste die ik tegen kwam met google
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2013, 22:04

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:(ik had dan ook de standaardlichtjes met een blauwe viltstift "geblauwd"
Groeten MarcS

daar voor zijn siliconenkousjes in de handel in diverse kleuren, werkt beter, houdt beter

http://www.onlinetuning.com/lampen-hoes de eerste die ik tegen kwam met google

Da's dan de pro-oplossing.

Als gevolg van domme ervaringskennis kan ik alvast verklappen dat blauwe viltstift nauwelijks pakt op zo'n siliconen-kousje -- op glas gaat het redelijk, dwz: daar is het een kwestie van zoveel mogelijk deppen/tamponneren en zo min mogelijk poetsen/wrijven, dan blijft er aardig wat blauw achter.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Dec 2013, 22:29

je moet dat kousje ook niet met een viltstift willen kleuren, je neemt een kousje in de gewenste kleur ( naast de vrij makkelijk verkrijgbare geel oranje rood groen en blauw zijn er veel meer kleuren in de handel) beetje afhankelijk van leeftijd en kwaliteit van het hoestje kun je het gewoon overzetten op het nieuwe lampje als je een defect lampje vervangt.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Dec 2013, 22:45

Roger B. schreef:je moet dat kousje ook niet met een viltstift willen kleuren, je neemt een kousje in de gewenste kleur ( naast de vrij makkelijk verkrijgbare geel oranje rood groen en blauw zijn er veel meer kleuren in de handel) beetje afhankelijk van leeftijd en kwaliteit van het hoestje kun je het gewoon overzetten op het nieuwe lampje als je een defect lampje vervangt.....

Ja, Ja, dat weet ik nu ook. 't Hier niet altijd theorie, soms is het ook de harde praktijk. Anyway, in de toerenteller zat zo'n hoesje en uit ervaring weet ik dat viltstift niet hield, en dus bij nader inzien was dat siliconen-plastic want daar houdt niks op. 't Lichtje moest net iets minder helder worden, en ... ik weet niet of d'r ook een rijtje in steeds donkerder blauw-groen is ... en zelfs al is dat er dan wist ik dat toen niet en zeker niet welke ik dan wel zou moeten kiezen. En een praktische watervaste blauwe viltstift had ik wel voorhanden.
O ja, de andere lampjes waren kale lampjes en die kon ik zo net een beetje dimmen. (Als het echt donker is zie je een te helder verlicht dashboard in de zijruit -- als je in je spiegel wil kijken zie je alle meters ... alsof er een RHD strak naast je rijdt.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”