Sinds ik een safariedak heb, regent het in mijn auto.
Met vriesweer hangt het hele dak vol druppels, klaar om je een natte douche te geven als je wegrijdt.
Eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar wat is de beste remedie om deze ongewenste winterse buien in je LaRo tegen te gaan?
Met de softtop heb je daar nooit last van.
Het regent in mij auto
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Het regent in mij auto
condens dat neerslaat betekend dat het vochtig is in de auto.... dus ergens lekkage?
een bekleding tegen de hemel zorgt dat het condens elders neerslaat op metalen delen
een bekleding tegen de hemel zorgt dat het condens elders neerslaat op metalen delen
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Het regent in mij auto
When you say "safariedak" you do mean the two part Series roof, so you have the normal hard top and then the secondary top above that which gives a 2,5 cm air gap between the two ?
The whole point of the Safari Roof was to reflect the sun (hence them being white) and providing an insulating air layer between the outer and the inner. When the sun goes down then on a normal single skinned roof the differential between the inner air temperature and the outer air temperature causes moisture held in the cabin to condense on the inner surface of the roof. With a Safari Roof then this doesn't happen as the differential between the outer roof and the inner roof is negligible due to the trapped air between the two layers which keeps the outer cooler than normal and the inner warmer than normal and the condensation problem no longer exists.
Yes a Roger says any water ingress would cause the air in the vehicle to have a higher moisture content than normal, but I have never owned a Series that didn't have a higher water content on the inside than that of the outside
Rob
The whole point of the Safari Roof was to reflect the sun (hence them being white) and providing an insulating air layer between the outer and the inner. When the sun goes down then on a normal single skinned roof the differential between the inner air temperature and the outer air temperature causes moisture held in the cabin to condense on the inner surface of the roof. With a Safari Roof then this doesn't happen as the differential between the outer roof and the inner roof is negligible due to the trapped air between the two layers which keeps the outer cooler than normal and the inner warmer than normal and the condensation problem no longer exists.
Yes a Roger says any water ingress would cause the air in the vehicle to have a higher moisture content than normal, but I have never owned a Series that didn't have a higher water content on the inside than that of the outside
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Het regent in mij auto
Een waterdichte landrover, speciaal de Series heb ik nog nooit meegemaakt.
Dat er wel eens vochtige lucht binnen komt, is inherent aan het openen en sluiten van deuren of ramen met name als het regent, of als je met natte kleding binnen stapt
Maar om telkens bij mist en vorst getrakteerd te worden op een koude douche...
Wat het safarie dak aangaat: De buitenste heb ik er maar afgelaten, zo vaak schijnt de zon hier ook weer niet, nog los van de rotzooi die ertussen belandt die er niet meer tussen uit te peuteren is.
Ik denk dat een isolatie-laag kan helpen, maar even uitzoeken welk materiaal het beste werkt.
Dat er wel eens vochtige lucht binnen komt, is inherent aan het openen en sluiten van deuren of ramen met name als het regent, of als je met natte kleding binnen stapt
Maar om telkens bij mist en vorst getrakteerd te worden op een koude douche...
Wat het safarie dak aangaat: De buitenste heb ik er maar afgelaten, zo vaak schijnt de zon hier ook weer niet, nog los van de rotzooi die ertussen belandt die er niet meer tussen uit te peuteren is.
Ik denk dat een isolatie-laag kan helpen, maar even uitzoeken welk materiaal het beste werkt.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Het regent in mij auto
MaXcomiX,
Dubbelzijdig gealuminiseerd belletjes-plastic tegen het dak plakken, dat helpt veel.
Eventueel afwerken met dun tapijt of hemelbekleding.
En troost je: Ook tegen het dak van een nieuwe Defender condenseert het bij de "juiste" omstandigheden.
Ik een HardTop heb je alleen voorin een hemeltje, en je hebt ook dakgootjes aan de binnenzijde maar ... als je ook maar iets van lekkage hebt krijg je vanzelf veel condens en vervolgens weer een "regebui" binnen. Bij mijn vorige 110 liep dan zo nu en dan het binnen-gootje over.
Nadat ik alles geïsoleerd had werd het wel een stuk beter: als de auto binnen een beetje wil opwarmen (mind my words: "een beetje") dan krijg je een vochtpomp, de koudere buitenlucht "trekt" dan het vocht uit je auto. Als je dan ook iets van dak-isolatie hebt dan gaat het al goed.
Groeten MarcS
Dubbelzijdig gealuminiseerd belletjes-plastic tegen het dak plakken, dat helpt veel.
Eventueel afwerken met dun tapijt of hemelbekleding.
En troost je: Ook tegen het dak van een nieuwe Defender condenseert het bij de "juiste" omstandigheden.
Ik een HardTop heb je alleen voorin een hemeltje, en je hebt ook dakgootjes aan de binnenzijde maar ... als je ook maar iets van lekkage hebt krijg je vanzelf veel condens en vervolgens weer een "regebui" binnen. Bij mijn vorige 110 liep dan zo nu en dan het binnen-gootje over.
Nadat ik alles geïsoleerd had werd het wel een stuk beter: als de auto binnen een beetje wil opwarmen (mind my words: "een beetje") dan krijg je een vochtpomp, de koudere buitenlucht "trekt" dan het vocht uit je auto. Als je dan ook iets van dak-isolatie hebt dan gaat het al goed.
Groeten MarcS
Re: Het regent in mij auto
In de 130 zit er twee lagen 3 mm zelfklevend neopreen tegen het dak. Werkt geweldig, zowel in zomer als winter.
Eer voor deze vondst gaat naar Martin van Landreiziger.
Eer voor deze vondst gaat naar Martin van Landreiziger.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Het regent in mij auto
Ehh Edward bedankt voor de tip. Waar kun je dat spul krijgen?
Marc, jij ook bedankt, ik denk dat het een kwestie van het juiste isolatiemateriaal wordt.
Marc, jij ook bedankt, ik denk dat het een kwestie van het juiste isolatiemateriaal wordt.
Laatst gewijzigd door maXcomX op 04 Dec 2013, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het regent in mij auto
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Het regent in mij auto
Ik had het kunnen weten
Ik heb nog 2 duikpakken liggen, zal m'n vriendin leuk vinden
Ik heb nog 2 duikpakken liggen, zal m'n vriendin leuk vinden
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Het regent in mij auto
Als je bij Martijn langs gaat, ga er dan maar van uit dat je er langer blijft plakken als 5 minuten.. 
Uitgebreid advies met koffie!
Uitgebreid advies met koffie!
Disco 1994 300TDI
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten