Update: Aansluiten Waeco stoelverwarming

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErwinD90

Update: Aansluiten Waeco stoelverwarming

Berichtdoor ErwinD90 » 03 Dec 2013, 03:15

Vrienden!

Om mijn Defendertje niet het gevoel te geven het qua aandacht volledig af te leggen tegen mijn Kleine Land Rover (Series 1) leek het me een goed idee, voor ons allebei overigens, om de stoelen te voorzien van verwarming.

En wel deze: http://www.waeco.com/nl/producten/4381.php.

Uiteraard heb ik daar geen €132 voor betaald. Wat rondkijken op het internet (Dld) resulteerde in een prijs van net iets meer €70 voor twee stoelen, inclusief verzending.

Het was handiger geweest de elementen te installeren toen ik het pakket ontving een paar maanden geleden want ook al kunnen de zittingen zo mee naar binnen genomen worden, de rugleuningen zijn op straat, indien de temperatuur wat hoger is, even snel voorzien van de verwarmingselementen. Maar goed, het spul zit na wat gekleum en gepruts op de plaats waar het hoort.

Maar dan. Ja, maar dan.

De installatiebijlage is ronduit waardeloos na het deel hoe de elementen te plaatsen. Ik heb een zekering met een rode draad die ik aan de plus van de accu moet bevestigen en een oranje die verbonden moet worden met de startvoeding (is dat een woord?). Die rode draad gaat het probleem niet zijn maar die oranje? Ik heb werkelijk geen idee. Dat het een hoger doel dient en voorkomen kan dat de hele handel aan blijft staan na het verlaten van de auto en daardoor de accu leeg trekt is me duidelijk. Zo onnozel ben ik nu ook weer niet.

Op het internet lees ik van alles en nog wat geschreven door figuren die elektro-taal spreken en begrijpen (in het Engels!). Ik doe dat dus (nog) niet. Het is mij dus ronduit een raadsel waar ik die oranje draad aan moet verbinden en een nog groter raadsel hoe dat netjes te doen. Er zit geen airco op mijn TD5 uit 2001 en ook geen elektrisch bedienbare ramen en al zou ik die hebben dan betwijfel ik of ik de bedrading daarvoor zou kunnen lokaliseren en een manier te vinden er (in het bestaande systeem) op in te pluggen.

Mijn vraag: kan iemand in Jip en Janneke taal mij een handje op weg helpen?

Martin, Edward, RogerB en MarcS... Kom er maar in!
En ieder ander die zich geroepen voelt uiteraard.
8-)
Laatst gewijzigd door ErwinD90 op 16 Dec 2013, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Roger B.

Re: Aansluiten Waeco stoelverwarming

Berichtdoor Roger B. » 03 Dec 2013, 06:27

Zit er geen schakelaar bij ????????

die "startvoeding" noemt men geschakelde spanning, in de auto elekto met +15 aangeduid ( constante spanning is +30, massa is 31)

De eenvoudigste manier om een geschakelde voeding te vinden is met een elektrisch scheme en multimeter. Zonder schema lukt ook wel maar dan heb je geen aanknooppunt kwa draadkleur en dergelijke.

heeft een defender Td5 niet onder de rechter stoel een zekeringkast? Dan is er redelijk kans dat je daar zowel een +30 als +15 kunt vinden.

doe jezelf een lol en gebruik niet van die aftakblokjes om de boel aan te sluiten.

bij de weg..... 4 boutjes en je pakt het stoelftame incl rugleuning zo uit de stoel om binnen lekker warm die mat te monteren ;-)
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 03 Dec 2013, 06:56

Roger.

Aan die +15 en +30 wordt ook, als enige overigens, gerefereerd in het aansluitschema. En ja, die zullen zowel onder de passagiersstoel als in de zekerings- en relaiskast gevonden kunnen worden, zoals ik al heb mogen vernemen via afbeeldingen op het internet. Maar daar houdt het op. De een heeft het over linken aan zekering nummer 18 een ander laat een heel handig kastje zien dat niet meegeleverd wordt maar het merendeel gaat over PC2108 tot en met 1376 in combinatie met EF12AQRST4 met uitzondering van de groen-paars-witte draad. Ergo: ik nie snap nie!

Ik wil mezelf heel erg graag een lol doen mits mij precies verteld wordt hoe dat te doen. Anders zit ik die Sitzheizung zelf wel warm!

Spaghetti.jpg
Spaghetti!

Dus... En nou?
Laatst gewijzigd door ErwinD90 op 03 Dec 2013, 07:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Defender 90", 2001

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 03 Dec 2013, 06:59

O ja, het ontbrak me aan voldoende licht om de stoel in zijn geheel eruit te nemen. Ik moest weer eens zonodig uitslapen!
:shock: :? ;)

Defender 90", 2001

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Dec 2013, 10:39

Ik neem dus aan dat je de montageinstructie op de Webasto site gevonden hebt, daar staat dit plaatje in:

stoelverwarming.JPG

Zoals Roger al schreef, is het niet zo lastig: 31 is de aarde (min pool accu), 30 (dikke rode) de voeding van het geheel, die gaat op de plus, en met de oranje (15) wordt het relais gevoed. Het is de bedoeling dat je die van een geschakelde plus aftakt, zodat je de stoelverwarming alleen kunt inschakelen met contact aan. Een geschakelde plus vind je bijvoorbeeld achter je radio, als je radio meeschakeld met het contact. Vervolgens kun je, als het contact ingeschakeld is (en er dus spanning op het relais staat), met de afzonderlijke schakelaars de individuele verwamingkjes aanzetten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 03 Dec 2013, 21:29

Ik heb dat via de radiostekker eens bekeken en dat moet me wel lukken denk ik. Is die draad nog ergens goed voor. Ik heb geen radio namelijk ;)

Defender 90", 2001

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Dec 2013, 21:45

alleen de draad van de radioaansluiting naar de stoelen leggen....maar nogmaals de vraag... geen schakelaar(s)??
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Dec 2013, 22:09

Roger B. schreef:alleen de draad van de radioaansluiting naar de stoelen leggen....maar nogmaals de vraag... geen schakelaar(s)??

Jawel Roger, die zitten ná het relais (zelfs 2-standenschakelaars, volgens de montagehandleiding):

image.jpg
Vincent

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Dec 2013, 22:22

heel logisch ook....een relais gebruiken en dan nog alle stroom door de schakelaar jassen :roll:

maar Erwin had er niks over gezegd, dus vroeg me af of die er wel bij zouden zitten, lijkt me allerminst prettig zomers als de stoelverwarming altijd aan gaat bij lopende motor.......

Afhankelijk van de plek waar je de schakelaar zou zetten kan spanning aftakken bij de zekeringkast onder de stoel de boel een stuk eenvoudiger maken. anders zul je je bekabeling van de stoelen naar het dashboard moeten wegwerken....
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 03 Dec 2013, 22:28

Roger B. schreef:Afhankelijk van de plek waar je de schakelaar zou zetten kan spanning aftakken bij de zekeringkast onder de stoel de boel een stuk eenvoudiger maken. anders zul je je bekabeling van de stoelen naar het dashboard moeten wegwerken....

Valt wel mee, je hoeft alleen het oranje draadje naar het dash te trekken voor de geschakelde plus. De rest kan in de stoelbak, en de schakelaars aan weerszijden ervan, of in, op, aan of tegen de cubbybox. Het relais dient in principe alleen om te voorkomen dat de verwarming aan kan als het contact uit is. De volledige stroom gaat inderdaad door die 2-standenschakelaars, maar die zullen daar wel op gedimensioneerd zijn.
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”