Goedenavond allen,
Ik heb een Discovery 3 van 11/2007 met 212.000 op de teller.
De auto stond op slechte winterbanden en daarmee ondervond ik een onbalans tussen de 40 en 60km/u.
Omdat ik dacht dat het een loopvlakbreuk oid was en ik toch andere banden wilde, heb ik de banden vervangen door General Grabber AT2's.
Helaas is de onbalans en het (soort klapperend helikopter) geluid niet verdwenen.
Het geluid doet zich met name voor als ik accelereer tussen de 40 en 60 km/u. Bij constante snelheid is het (bijna) weg.
Ook is er een kleine trilling voelbaar als ik gas loslaat en de automaat terugschakelt.
Nieuwe banden zijn gebalanceerd en uitgelijnd.
Er zitten nieuwe bussen in de ophanging voor.
Dif achter maakt geen fluitend geluid, ook niet bij hogere snelheden.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt !!
Onbalans bij Discovery 3 / Hoogteslag General Grabber AT2
Onbalans bij Discovery 3 / Hoogteslag General Grabber AT2
Laatst gewijzigd door Discogant op 13 Jan 2014, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onbalans bij Discovery 3
Wiellagers is bij een dergelijke kilometerstand iets wat regelmatig voorkomt...... iets om even te controleren.
On the 8th day god invented duct tape.....
Vorige week bij Geba geweest voor een second opinion.
Twee monteurs, twee meningen
Uiteindelijk de olie uit de diff achter laten lopen en die gaf aanleiding tot gerede twijfel . . .
Deze week is dus de diff achter vervangen en lijkt het probleem verholpen te zijn.
Gelukkig nog binnen de garantie, pfffff
Twee monteurs, twee meningen
Uiteindelijk de olie uit de diff achter laten lopen en die gaf aanleiding tot gerede twijfel . . .
Deze week is dus de diff achter vervangen en lijkt het probleem verholpen te zijn.
Gelukkig nog binnen de garantie, pfffff
- RobStewart
Discogant schreef:Twee monteurs, twee meningen![]()
![]()
... it was how the English one spun the wheels that really clinched the diagnosis for me
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Landmarcs
Discogant schreef:Vorige week bij Geba geweest voor een second opinion.
Twee monteurs, twee meningen![]()
![]()
![]()
Zolang het maar niet is: twee monteurs drie meningen.
('t Is een vaste uitdrukking - maar dan met Polen ipv monteurs.)
Marc
Hoe bevallen de Grabber's?
Van de regen in de blub.
Freelander 2 TD4 HSE
Freelander 2 TD4 HSE
Dommel schreef:Hoe bevallen de Grabber's?
Dat durf ik nog niet 100% te zeggen. Ik ben er inmiddels offroad mee geweest en dat ging geweldig goed.
Ik heb er tot nu toe eigenlijk alleen nog maar mee heb gereden terwijl de diff onbalans veroorzaakte dus kan er nog weinig over zeggen.
Ik heb wel het idee dat ze (18") meer rijgeluid geven dan de 16" BG ATF's onder mijn Disco II maar dat kan ook liggen aan het feit dat de D II zoveel meer motorgeluid maakt dat ik de banden niet hoorde
Ik ervaar echter nog steeds een lichte onbalans (en geluid alsof je over een onderbroken witte streep rijdt) dus ga ze eerst nog maar eens laten balanceren bij een echte bandenboer, liefst aan de auto zelf.
Op diverse fora is men in elk geval erg positief over AT2's op een Discovery 3.
-
Roger B.
aan de auto zelf zou ik niet aan beginnen, mits fatsoenlijk gebalanceerd moet dat niet nodig zijn
gone
Beste Roger,
Als ik je beschrijving zo lees dan denk ik het probleem te herkennen. Je hebt de auto wellicht bij de Landrover dealer gekocht. En je hebt nog garantie schrijf je. Wel nu, mijn ervaring is dat de dealer er alles aan zal doen om buiten de garantietermijn te komen. Als je alles geprobeerd hebt en de garantie voorbij is zal iemand zeggen dat het wellicht de versnellingsbak is en je mogelijk naar autrans in Lunteren verwijzen. En dan kom je er achter dat je pakweg ¬ 4000 plus kwijt bent aan een gereviseerde bak. Tenminste, zo overkwam het mij.
Op het forum van de disco 3 club in de UK beschrijven ze talloze van dit soort mankementen.
Het slechte nieuws is: ik denk dat je probleem dus in de bak zit, om precies te zijn in je koppelomvormer. Mijn disco deed met 200.000 op de teller ongeveer hetzelfde. En bij constante snelheid (bijv. 100)op de cruise control leek de auto af en toe iets in te houden, bijna niet merkbaar.
Het goede nieuws is dat ik aan reparatie niet 4000 plus kwijt was maar slechts 3-400 euro voor de koppelomvormer en een paar honderd arbeidsloon. Ik denk alles bij elkaar 700 euro. Inmiddels rijdt de auto alweer 100.000 km probleemloos. De reparatie is door een kundig en kosten bewust garagist in Apeldoorn uitgevoerd. Garage Ton Mulder, Rotstuin 2 om precies te zijn. Mocht je hem bellen moet je mijn naam maar even noemen.
Uit ervaring kan ik je laten weten dat het de lagers niet zijn. Dat hoor je zo ongeveer meteen. Mocht je ze vervangen dan tip: originelen laten monteren.
Gert.
PS mocht je nog met de dealer praten check even of je remsysteem gemodificeerd is en of je remleidingen achter nog goed zijn. De leidingen zijn over de klemmetjes gespoten en gaan daaronder roesten, zeker als je af en toe de bagger in gaat.
Als ik je beschrijving zo lees dan denk ik het probleem te herkennen. Je hebt de auto wellicht bij de Landrover dealer gekocht. En je hebt nog garantie schrijf je. Wel nu, mijn ervaring is dat de dealer er alles aan zal doen om buiten de garantietermijn te komen. Als je alles geprobeerd hebt en de garantie voorbij is zal iemand zeggen dat het wellicht de versnellingsbak is en je mogelijk naar autrans in Lunteren verwijzen. En dan kom je er achter dat je pakweg ¬ 4000 plus kwijt bent aan een gereviseerde bak. Tenminste, zo overkwam het mij.
Op het forum van de disco 3 club in de UK beschrijven ze talloze van dit soort mankementen.
Het slechte nieuws is: ik denk dat je probleem dus in de bak zit, om precies te zijn in je koppelomvormer. Mijn disco deed met 200.000 op de teller ongeveer hetzelfde. En bij constante snelheid (bijv. 100)op de cruise control leek de auto af en toe iets in te houden, bijna niet merkbaar.
Het goede nieuws is dat ik aan reparatie niet 4000 plus kwijt was maar slechts 3-400 euro voor de koppelomvormer en een paar honderd arbeidsloon. Ik denk alles bij elkaar 700 euro. Inmiddels rijdt de auto alweer 100.000 km probleemloos. De reparatie is door een kundig en kosten bewust garagist in Apeldoorn uitgevoerd. Garage Ton Mulder, Rotstuin 2 om precies te zijn. Mocht je hem bellen moet je mijn naam maar even noemen.
Uit ervaring kan ik je laten weten dat het de lagers niet zijn. Dat hoor je zo ongeveer meteen. Mocht je ze vervangen dan tip: originelen laten monteren.
Gert.
PS mocht je nog met de dealer praten check even of je remsysteem gemodificeerd is en of je remleidingen achter nog goed zijn. De leidingen zijn over de klemmetjes gespoten en gaan daaronder roesten, zeker als je af en toe de bagger in gaat.
oh, sorry, ik had moeten beginnen met "discogant".
Voor alle duidelijkheid: bij mijn auto hebben ze ook heel veel mogelijke oplossingen verricht zoals olie in diff vervangen, versnellingsbak gespoeld, adaptieven in motor etc etc.
Voor alle duidelijkheid: bij mijn auto hebben ze ook heel veel mogelijke oplossingen verricht zoals olie in diff vervangen, versnellingsbak gespoeld, adaptieven in motor etc etc.