Spatlappen RRC zelf maken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin

Spatlappen RRC zelf maken

Berichtdoor Justin » 02 Dec 2013, 18:22

Goedeavond allemaal,

Na het rijden door modder/bagger voel en hoor je de kluiten klei overal onder de auto tegen de bodem klappen. Wil de auto dus gaan voorzien van vier spatlappen. Ik wilde van een mooi stuk transportband of rubber zelf spatklappen snijden. Klein klusje, die gespaarde tientjes kunnen we weer aan dingen met veeel hogere prioriteit besteden ;)

Heeft iemand wellicht de maten (breedte/hoogte is voldoende) voor mij? Wellicht staat iemand van de week per ongeluk met zijn rolmaat naast z'n auto? ;)

Dank bij voorbaat!

Roger B.

Re: Spatlappen RRC zelf maken

Berichtdoor Roger B. » 02 Dec 2013, 20:49

kun je toch aan de auto opmeten....... breed genoeg om de band af te dekken en niet hoger dan de ruimte tot aan de grond :mrgreen:

Zeker de breedte is een beetje afhankelijk van de breedte van je banden.

Let ook op dat je bij achteruit rijden je spatlappen niet onder het wiel kunt krijgen (moet je doorgaans met kettinkjes oid doen) want als dat gebeurt ruk je hem zo van de auto af
gone

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 02 Dec 2013, 22:47

Spatlappen hou je liefst zo flexibel mogelijk. Dus geen stijve materialen gebruiken, die verzamelen te veel (sneeuw/ijs) en breken op den duur af. Ook moeten het geen remparachutes worden, anders heb je al je energie besparende banden voor niets gekocht. De vraag is wie wil je behoeden voor spetters, je achterligger (die dan waarschijnlijk te dicht achterop rijdt) of de edele delen van je auto?

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 02 Dec 2013, 22:53

RRC en Disco 1 komen nogal overeen op veel punten.
Heb achter nog spatlapjes hangen zal ze ns op meten voor je.

Heb zelf offset velgen maar heb nog geen klachten gehad van mensen die achter mij rijden...
Maar vaak rijden die niet lang achter mij door het onthaast tempo van de disco..

Resultaat:
26,5cm hoog inclusief het deel aan het bracket.
24cm breed

ik rijd met banden maat: 265/75/16 Bridgestone dueler A/T oud type.

Modder/kluiten tegen de bodem en onderstel heb ik niet echt last van, wel aan de binnen kant tussen dorpel en onderkant van de deuren, en zij schermen.
(open ruimte door spatbord verbreders) etc.
Of spatlappen helpen tegen blerf tussen chassis en body?
Geen idee, want achter de voor wielen hangen geen spatlappen..

Zoals hier onder word aan gegeven GEEN profiel of van dat borstel materiaal op de spatlappen maken!
Op de wagen van t werk zit dit wel bij de voor assen, daar blijft meer troep in hangen dan me lief is, maakt de spatlappen zwaarder en in de winter bevordert dit hompen ijs bij het wiel die voor mede weg gebruikers niet fijn zijn als ze er af vallen.. onder andere..
Laatst gewijzigd door GJ Disco 300 Tdi op 02 Dec 2013, 23:30, 8 keer totaal gewijzigd.
Disco 1994 300TDI

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 02 Dec 2013, 23:09

Ik heb ze ooit gemaakt voor mijn Ford Ranger, die verzamelde zo'n beetje alles, zonder opgaaf van redenen. Maar laat ze een cm of 10 van de weg af en gebruik een metaalstrip (aan beide zijden van waar je hem inklemt, voor verlenging naar binnen (een cm of 3- 4) de buitenkant laat je gelijk aan het spatbord +/- 1 cm. Gebruik wel een 100% rubber of plastic dat gelijke stijfheid houdt tot -20 graden en vooral geen profiel, gewoon glad!

Justin

Berichtdoor Justin » 02 Dec 2013, 23:19

Heren, hartelijk bedankt.

Het gaat vooral om mijn edele delen. (edit: van de wagen natuurlijk..)

Als ik een mooi stukje rubber heb gefikst zal ik eens gaan knutselen. Wellicht eerst even een sjabloon maken van karton, eronder hangen, en kijken hoe het eruit ziet (en finetunen.... ;) )

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 02 Dec 2013, 23:29

Dat is ook wel de beste dhz manier idd :P
succes!
Disco 1994 300TDI

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2013, 23:33

Hangt het in de lucht of zo? :lol: :lol: Kennis van me heeft hier een paar dagen terug ook spatlappen op z'n 130 lopen freubelen. Helaas heb ik alleen van die transparante tochtflappen uit een magazijn (maar dan wel veul!!) en heeft ie ze daar van gemaakt. LELIJK, LELIJK!!!! :lol: :lol:

Maar ja, hij is er blij mee. Hoop wel dat je een mooi zwart stukje rubber gebruikt. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Justin

Berichtdoor Justin » 02 Dec 2013, 23:55

Ja dat is wel functioneel spul, maar ga idd een mooi stukje rubber opsnorren ;) D'r zal vast een foto'tje komen tegen de tijd dat het er van gekomen is.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 02 Dec 2013, 23:57

Het is niet bepaald mooi, maar technisch wel het soort materiaal dat tegen temperaturen en langdurig buigen kan.
Maar je hebt gelijk, het ziet er idd niet uit :)

Terug naar “Techniek”