maXcomX schreef:Die stoelen zijn niet veiliger (i.v.m. achter-aanrijding) en , ik meen dat van Rob begrepen te hebben, veel mensen hebben een hekel aan achteruitrijden omdat je toch veiliger acht als je kunt zien wat er aan komt (schrapzetten) , vandaar dat de NS ook minder van die zitplaatsen heeft geïnstalleerd in hun rijtuigen? Het vreet idd wel ruimte, maar is wel veiliger en comfortabeler en achteruitkijken is ook niet zo spannend.
Uhh MaXComiek ... is dit om ons uit te testen,om te kijken of we wel aan de goede kant van het scherm zitten ?
In principe zijn achteruitkijkende stoelen zeker niet onveiliger, eerder veiliger.
Hoe om je ook zit achterin ... d'r is een (nogal klein) risico van de achter-aanrijding, de kans op een ± frontale aanrijding is groter, en de beste "airbag" is de rugleuning waar je achteruitkijkend in zit.
Bij een frontale aanrijding jezelf kunnen schrapzetten bij een normale setting is zelfs contra-productief (zo is bijv gemiddeld de spookrijder beter af als de door een spookrijder getroffene, die spookrijders zijn nl niet zelden beneveld en zij ondergaan de klap daardoor ontspannen).
En bij de NS (en andere spoorwegen) is het gebruikelijk dat treinen heen en weer rijden, het heet dan wel "rondje om de kerk" maar slechts zelden wordt een trein gekeerd of rijdt hij anderszins rondjes. Treinen met zittingen die in de rijrichting kunnen worden gedraaid bestaan wel maar zeijn uiterst zeldzaam - dus, op die enkele uitzondering na rijden in een trein per definitie de helft van de stoelen achteruit. Uit analyse van trein-ongevallen blijkt dat je beter achteruit rijdt in geval van een ongeval ... maar kijk ook even naar wie tegenover je zit

.
De kinderen van Rob S.kan ik gelijk geven: als je van de naar buiten-kijk-generatie bent is achteruitkijken erg onrustig/onbevredigend (en als je hoofdpijn hebt zelfs irritant), moderne game-kinderen schijnen hier veel minder last van te hebben.
Groeten MarcS