Rearward facing seats?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
KiloSjon

Rearward facing seats?

Berichtdoor KiloSjon » 01 Dec 2013, 09:42

Ik heb de inward facing benchseats van de 110 inmiddels verkocht en wilde gaan voor forward facing exmoor stoelen. Mooie oplossing maar enorm ruimtevretend (en best aan de prijs). Geïnspireerd door vroege volvo's vroeg ik me ineens af waarom niemand het heeft over rearward facing seats? Monteren met de rug tegen de tweede zitrij op een custom frame?

Vrijwel niets op te vinden via Google... Terwijl het zo op het eerste gezicht flink wat voordelen heeft: toegang via achterdeur, veiligheid (impact wordt over een groter deel verdeeld), kosten (los van een goed frame kun je met eenvoudiger stoelen werken, misschien zelfs standaard inward facing stoeltjes?), ruimte (je hoef ze niet eens op te klappen om toch nog flink ruimte te houden, je zou zelfs met tweepuntsgordels kunnen werken?). Nadelen die ik kan bedenken: hoofdsteun verplicht, dus zicht maar achter beperkt, stoelen moeten wel echt heel erg degelijk bevestigd worden...

Iemand hier al eens over nagedacht? Zo niet, dan denk ik dat er toch best ideeën over zijn?... ;)
-----

'99 Defender 110 TD5
'90 Range Rover Classic 20th anniversary (te koop)
'02 Discovery TD5 (verkocht)

Check ons Croatia Trophy avontuur op http://www.muddog4x4.com

RobStewart

Re: Rearward facing seats?

Berichtdoor RobStewart » 01 Dec 2013, 10:51

Been there done that ;)

It's not a difficult job, however fabricating the mountings to make sure that not only the seats were secure but also that the seat belt mounting points were not overloaded was a little interesting. Oh and before anyone says "why did you not use the existing second row seat belt mountings" just think for a nano-second what load goes through the mountings at the point of impact and then double it.

... and when it was all complete and the kids used the seats, they hated it, the scenery went backwards, they couldn't see out of the front at what every one else was looking at and they couldn't hear any of the conversation in the vehicle from the front seat seat passengers, (yes in the day when children looked out of the window and talked during a long car journey)

My advice then is don't do it, oh and the forward facing seats from Exmoor are fantastic, (yes done them too) but once again they took up the rear load space and again the children didn't like them much, every one preferred the bench seats and yes I know about how the passengers move in a collision with lap belts too.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 02 Dec 2013, 00:55

Die stoelen zijn niet veiliger (i.v.m. achter-aanrijding) en , ik meen dat van Rob begrepen te hebben, veel mensen hebben een hekel aan achteruitrijden omdat je toch veiliger acht als je kunt zien wat er aan komt (schrapzetten) , vandaar dat de NS ook minder van die zitplaatsen heeft geïnstalleerd in hun rijtuigen? Het vreet idd wel ruimte, maar is wel veiliger en comfortabeler en achteruitkijken is ook niet zo spannend.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2013, 09:46

maXcomX schreef:Die stoelen zijn niet veiliger (i.v.m. achter-aanrijding) en , ik meen dat van Rob begrepen te hebben, veel mensen hebben een hekel aan achteruitrijden omdat je toch veiliger acht als je kunt zien wat er aan komt (schrapzetten) , vandaar dat de NS ook minder van die zitplaatsen heeft geïnstalleerd in hun rijtuigen? Het vreet idd wel ruimte, maar is wel veiliger en comfortabeler en achteruitkijken is ook niet zo spannend.

Uhh MaXComiek ... is dit om ons uit te testen,om te kijken of we wel aan de goede kant van het scherm zitten ?

In principe zijn achteruitkijkende stoelen zeker niet onveiliger, eerder veiliger.
Hoe om je ook zit achterin ... d'r is een (nogal klein) risico van de achter-aanrijding, de kans op een ± frontale aanrijding is groter, en de beste "airbag" is de rugleuning waar je achteruitkijkend in zit.
Bij een frontale aanrijding jezelf kunnen schrapzetten bij een normale setting is zelfs contra-productief (zo is bijv gemiddeld de spookrijder beter af als de door een spookrijder getroffene, die spookrijders zijn nl niet zelden beneveld en zij ondergaan de klap daardoor ontspannen).
En bij de NS (en andere spoorwegen) is het gebruikelijk dat treinen heen en weer rijden, het heet dan wel "rondje om de kerk" maar slechts zelden wordt een trein gekeerd of rijdt hij anderszins rondjes. Treinen met zittingen die in de rijrichting kunnen worden gedraaid bestaan wel maar zeijn uiterst zeldzaam - dus, op die enkele uitzondering na rijden in een trein per definitie de helft van de stoelen achteruit. Uit analyse van trein-ongevallen blijkt dat je beter achteruit rijdt in geval van een ongeval ... maar kijk ook even naar wie tegenover je zit ;).
De kinderen van Rob S.kan ik gelijk geven: als je van de naar buiten-kijk-generatie bent is achteruitkijken erg onrustig/onbevredigend (en als je hoofdpijn hebt zelfs irritant), moderne game-kinderen schijnen hier veel minder last van te hebben.

Groeten MarcS

KiloSjon

Berichtdoor KiloSjon » 02 Dec 2013, 22:21

Dank voor alle antwoorden... Ik dacht iets slims bedacht te hebben maar denk dat ik nog even goed ga nadenken hoe en wat. De kids hebben altijd met veel plezier in de achterste rij in mijn Disco2 gezeten, en waren helemaal idolaat van de bench seats. Maar ik kan het me echt niet over mijn hart verkrijgen ze daar in te zetten met alleen een heup gordeltje... Het is puur een extraatje voor als er vriendjes / vriendinnetjes meerijden, maar wel een van de selling points om 'm als gezinsvervoer te hebben 8-)

Eerst maar eens de binnenbekleding aanpassen en een 3 punts gordel in het midden (dat lijkt al een uitdaging op zich). Ondertussen marktplaats in de gaten houden voor een mooi setje forward facing voor niet teveel...

Ik kan natuurlijk ook nog de tweede zitrij omdraaien, en dan de derde rij forward facing, krijg je een soort renault espace voor de betere NS ervaring ;-)
-----

'99 Defender 110 TD5

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Dec 2013, 22:23

moet je wel zo nu en dan iets stuk maken.... een espace is nog minder betrouwbaar als een defender :lol: :lol:
gone

Dixo

Berichtdoor Dixo » 02 Dec 2013, 22:35

KiloSjon schreef:
Ik kan natuurlijk ook nog de tweede zitrij omdraaien, en dan de derde rij forward facing, krijg je een soort renault espace voor de betere NS ervaring ;-)

Of een 130 station maken met een gewone middenbank en daarna een setje rearward facing en een setje forward facing...tafeltje ertussen... ;)

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 02 Dec 2013, 22:38

Dat is dus in het geval als je zelf ergens tegenaan rijdt, en dan moet er zeker ook een hoofdsteun bij, anders heb je alsnog een whiplash.
Maar ik vraag me af hoe je erbij komt dat een dergelijke stoel veiliger is?
Dan zouden alle autofabrikanten de achterzittingen ook wel zo plaatsen, toch?

KiloSjon

Berichtdoor KiloSjon » 02 Dec 2013, 22:49

Ach als volvo het toepast zal er wel over nagedacht zijn (in veiligheids zin)...
Afbeelding
-----

'99 Defender 110 TD5

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 03 Dec 2013, 00:06

Nou... Er zijn elegantere oplossingen te bedenken, lijkt me.
Misschien passen die zitelementen ook wel op de grondbak van mijn tractor, die heeft weliswaar geen kreukelzone, maar als je maar genoeg massa hebt, dan maak je maar gebruik van andermans kreukelzone :mrgreen:
Ik kan natuurlijk ook bij naderend omnheil de bak omhoog halen, dan worden de inzittenden hooguit gelanceerd...
Maar goed, ik ken overigens deze constructie van Volvo niet, het ziet er ook een beetje amateuristisch uit zo met je voeten in de reservewiel bak. Of zijn ze bedoeld voor mensen met een bepaald soort beperking aan het onderstel?

Terug naar “Techniek”