defender start niet(startonderbreker?)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

defender start niet(startonderbreker?)

Berichtdoor def92 » 29 Nov 2013, 22:20

Mijn defender td5 2004 start niet.
Wanneer ik het contact omdraai, hoor ik gewoon de dieselpomp als ook alle lampjes branden die normaal zouden branden. batterij geeft 12.36 volt. wanneer ik de sleuter doordraai naar de stand van het starten, gebeurt er niets. GEEN spanningsval op de batterij, ook geen relais dat tikken of tekenen van lege batterij. startmotor slaat niet aan (voordien startte die zeer goed.)
Het lijkt mij dat er iets met de afstandsbediening(startonderbreker) aan de hand is. Kan dit? heeft dit deze symptomen?

groeten

Sj@rif

Re: defender start niet(startonderbreker?)

Berichtdoor Sj@rif » 29 Nov 2013, 22:51

Wellicht is het niet de startonderbreking. Ik had dit ook een tijdje geleden, toen waren de contactstrips in de starter selenoid volledig weggesleten, en dan gebeurt er niets meer als je start, kan zomaar opeens gebeuren, deze contactpunten zijn een paar mm dik koper en slijten in gebruik. Als het materiaal te dun wordt breekt het af en is je contact volledig weg. Er zijn setjes voor te krijgen op Ebay, als alternatief voor een nieuwe startmotor. De meningen over het gebruik van de repair kits lopen uiteen. Ik heb destijds een andere startmotor geplaatst, want ik had 'm onmiddellijk nodig en hij was om de hoek verkrijgbaar.

Het is niet zo heel erg moeilijk om te kijken hoe je contacten erbij zitten...
Kijk trouwens ook even of je stekkertjes aan de startmotor wel goed vastzitten, wellicht is het nog simpeler?

voorbeeld repair kit: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=st ... 5&_sacat=0
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Nov 2013, 23:25

Heb hetzelfde gehad met de Td5 van een kennis, bleek het contactslot gewoon overleden. :roll: :roll:

Meten is weten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

def92

Berichtdoor def92 » 30 Nov 2013, 08:28

Van die contactjes heb ik al eens vervangen maar ik denk niet dat dit het geval zal zijn. want dan zou er toch 12 v aan de startmotor toe moeten komen? en dit gebeurt helemaal niet.
liep ook te denken aan problemen aan contactslot. ik dacht eerst dat de kabels niet goed aangesloten waren maar dit had ik al gecheckt.
hoe meet ik het contactslot uit?

groeten

def92

Berichtdoor def92 » 30 Nov 2013, 10:29

Ondertussen het volgende gedaan:

Ik meet dat er 12 v komt op de rode aansluiting van het contactslot wanneer ik de sleutel naar stand 3 draai. (is de rode aansluiting deze naar de startmotor?)
Ik meet 12 v op het startmotorrelais wanneer ik deze naar stand 3 draai.
Ik meet geen 12v op het connectortje dat op de startmotor zit(connector van de startmotor getrokken)-> dus startmotor krijgt geen 12v .
Zit er tussen de startmotor relais en dit kabeltje op de startmotor nog een 'instrument'?
Heb de auto eergisteren gestart, terug uit gezet en voor de rest niet meer aangekomen!

groeten

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 30 Nov 2013, 14:31

Rood gaat naar het startrelais inderdaad. Het relais kan defect zijn.
Misschien het relais eens open maken? let wel op: der zit geen zekering vanaf de accu naar de startmotor, dus kortsluiting = lassen.
http://timtrott.co.uk/defender-td5-starter-motor-removal/

def92

Berichtdoor def92 » 30 Nov 2013, 16:12

Contactslot geeft dus 12 v door bij sleutel in stand 3 te zetten. (dus contactslot sluit ik uit)
relais van de startmotor dat onder de zekeringkast hangt aan het dahboard krijgt ook 12v wanneer de sleutel in stand 3 gezet wordt, het relais ook al veranderd dus dit sluit ik ook uit.
Het kleine connectortje dat op de startmotor(relais) zit heb ik er afgehaald en uitgemeten wanneer ik sleutel in stand 3 zet.Hier komt geen 12V op te staan.(startmotor krijgt dus geen spanning)
wanneer ik rechtstreeks 12 volt van batterij op de startmotor zet, draait deze stevig maar de motor slaat niet aan (geen INJECTIE) brandstofpomp staat wel gewoon aan.

De startonderbreker onderbreekt toch juist de INJECTIE en de voeding van de startmotor? daarom denk ik dat er hier iets mee aan de hand is.
Nog iets dat mij in die richting laat denken: Normaal gezien als de afstandsbediening Niet aan de sleutel hangt en ergens ver weg van de auto ligt, zal de startonderbreker zijn werk doen en kan er niet gestart worden (geen in injectie en voeding) en zal er een rood lampje met 'bliksem' beginnen te flikkeren/branden.
Wanneer ik bij deze td5 de afstandsbediening niet in de buurt heb, zal dit lichtje NIET beginnen branden.

groeten

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 30 Nov 2013, 18:25

Op het startrelais komen 3 draden uit, 1 daarvan is zwart/oranje. Deze draad komt van de ECU van de Crank Enable aansluiting. Als in die draad of de conectors een onderbreking zit, dan heb je het gevonden.

Terug naar “Techniek”