Ik ben mijn Defender 110 uit 1985 aan het restaureren aangezien deze te grote punten had om nog te kunnen opknappen. Ik ben voor een chassis wissel gegaan en ben nu in de opbouw fase bezig op dit moment en ben nu de laatste hand aan het leggen aan de puzzel die draadboom heet. Ik heb drie nieuwe draadbomen, 1 hoofddraadboom, 1 chassis draadboom en 1 aanvullende draadboom voor de HRW/RW aansluiting. De draadbomen zijn allemaal gekozen met de motor (200tdi) in het achterhoofd en hebben allemaal corresponderende chassis nummers; HA 455596 - HA 903278. De restauratie is dus geen 1:1 en kan daarmee niet terugvallen op mijn originele draadboom en gebruik drie verschillende schema’s (hebben soms net iets andere informatie) om het geheel aan te sluiten. Ik heb deze puzzel bijna afgerond, maar loop vast bij het aansluiten van de HRW/RW en dan specifiek de Voltage Sentative Switch (VSS) (Ik heb het schema hiervoor toegevoegd) en de brandstof waarschuwing.
Het probleem is dat ik de aansluiting voor deze VSS heb gevonden en deze zitten in de motor ruimte met een drieweg stekker en de VSS zelf zit bij de ruiterwissermotor, zie bijgevoegde foto’s. Ik had verwacht dat met de drie draadbomen ik deze aansluiting standaard kon maken mede omdat de diode aansluitdraad ook in deze driewegstekker zit. Mijn vraag is hoe/waar wordt deze driewegstekker normaal aangesloten?
Een andere aansluiting die ik niet helemaal begrijp is de “low fuel warning light” aansluiting. Op alle schema’s gaat deze rechtstreeks van het lampje naar de sensor in de brandstof tank met natuurlijk 1 connector tussen de hoofd en chassis draadboom. Bij de nieuwe draadboom gaat deze aansluiting niet naar de chassis draadboom van het lampje, maar naar de naar de stekker waar ook het dashboard op wordt aangesloten. Deze stekker is ook ±2 keer zo groot (aansluitingen) als bij mijn originele draadboom. Nu zal ik dus een nieuwe draad moeten trekken vanaf het dashboard naar de chassis draadboom ipv dat deze al mee bedraad was. Hoe is deze aansluiting standard gerealiseerd mbv deze grotere stekker?
Ik kan in beide gevallen ook niets vinden in de onderdelen boeken welke draadbomen ik misschien zou missen of dat er iets anders fout is gegaan.
Voor achtergrond informatie; ik deze draadbomen bij Autosparks in UK gekocht, maar hun kunnen mij maar beperkt helpen, omdat zij geen auto’s zien en alleen de draadbomen maken aan de hand van werkplaats tekeningen. Verder begrijp ik gewoon losse draden kan trekken om het geheel aan de praat te krijgen, maar mijn insteek is om het zo standaard mogelijk aan te sluiten nu ik die kans nog heb.
Aansluitingen 200 TDi draadboom
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
lastig te volgen zo'n tekst vol afkortingen (wtf is HRW/RW???) en zonder de draadbomen te zien
als je een kabelboom hebt met een niet passende stekker aan je instrumenten paneel.....heb je dan wel een goede kabelboom?? lijkt me dat er weinig verschil zit tussen een 200tdi en een 2,5 td/na dashboard
als je een kabelboom hebt met een niet passende stekker aan je instrumenten paneel.....heb je dan wel een goede kabelboom?? lijkt me dat er weinig verschil zit tussen een 200tdi en een 2,5 td/na dashboard
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
@Roger HRW/RW is Heated Rear Window and Rear Wiper it's a significant difference to the main harness.
@Guy, the Chassis Harness you have is either PRC7004 (EA343945 to HA903278) or PRC8869 (HA903279 to LA93975) and the rear door harness should be PRC6290, The Engine Harness and Main Harness could be any one of several options. If you have the numbers to hand I can tell you what you have it may be easier that way.
Rob
@Guy, the Chassis Harness you have is either PRC7004 (EA343945 to HA903278) or PRC8869 (HA903279 to LA93975) and the rear door harness should be PRC6290, The Engine Harness and Main Harness could be any one of several options. If you have the numbers to hand I can tell you what you have it may be easier that way.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
This is what I orered:
- HA 455596 - 903278 Main Harness PRC8385
- Diesel Only HA 702830 - JA 915353 "Chassis Harness PRC8869 with HRW and Rear Wiper. In-tank pump."
- "90's - from 455946 110's from 455596 All to 903278" PRC8452 Supplementary Dash Harmess for Rear Washer and HRW.
So looking at your description the parts numbers & Chassis numbers do not add up to what I have ordered, but I hope it helps.
thanks
Guy
- HA 455596 - 903278 Main Harness PRC8385
- Diesel Only HA 702830 - JA 915353 "Chassis Harness PRC8869 with HRW and Rear Wiper. In-tank pump."
- "90's - from 455946 110's from 455596 All to 903278" PRC8452 Supplementary Dash Harmess for Rear Washer and HRW.
So looking at your description the parts numbers & Chassis numbers do not add up to what I have ordered, but I hope it helps.
thanks
Guy
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
Guy... zou je,zoals Rob in zijn onderschrift aangeeft svp in het nederlands willen posten. In het subforum 'over dit forum' staat uitleg.
Ik ben moderator-af.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
The Main Harness for the 200Tdi Chassis Harness is AMR4188, the Supplementary Dash Harness you have PRC8452 got superceded to PRC9334.
If it you intention to keep the whole of the wiring to the 200Tdi spec then these are the 2 you would need.
Rob
If it you intention to keep the whole of the wiring to the 200Tdi spec then these are the 2 you would need.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
Ok, maar ik zal het moeten doen met wat ik nu heb.
Ik ben iets verder met de drie weg stekker in het motor compartiment. Deze stekker heeft een groene, een bruine en een zwart/slate draad. De bruine (voeding naar VSS) & zwart/slate (Massa) gaan naar de voltage sensitive switch. Nog geen idee waar de groen voor is. Volgens mij is deze stekker de aansluiting voor "split charge" connectie (kwam zo iets tegen bij een zoektocht naar iets anders). Ik kom de volgende onderdeel nummers tegen:
PRC5724 Cable split charge Up to KA922208
AMR2350 Cable split charge From KA922209 up to LA939975
AMR3135 Cable split charge From MA939976
Gebaseerd op mijn huidige hoofddraadboom heb ik dan PRC5724 nodig. Zal ik alleen nog moeten uitvinden hoe deze schakeling dan weer werkt en een schema moeten zoeken. Nog niet helemaal zeker, dus een bevestiging (of ontkenning) zou welkom zijn.
Blijft de aansluiting van de brandstof waarschuwingslampje nog over.
Ik ben iets verder met de drie weg stekker in het motor compartiment. Deze stekker heeft een groene, een bruine en een zwart/slate draad. De bruine (voeding naar VSS) & zwart/slate (Massa) gaan naar de voltage sensitive switch. Nog geen idee waar de groen voor is. Volgens mij is deze stekker de aansluiting voor "split charge" connectie (kwam zo iets tegen bij een zoektocht naar iets anders). Ik kom de volgende onderdeel nummers tegen:
PRC5724 Cable split charge Up to KA922208
AMR2350 Cable split charge From KA922209 up to LA939975
AMR3135 Cable split charge From MA939976
Gebaseerd op mijn huidige hoofddraadboom heb ik dan PRC5724 nodig. Zal ik alleen nog moeten uitvinden hoe deze schakeling dan weer werkt en een schema moeten zoeken. Nog niet helemaal zeker, dus een bevestiging (of ontkenning) zou welkom zijn.
Blijft de aansluiting van de brandstof waarschuwingslampje nog over.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
PRC5724 is the earlier split charge system up to around 1993 so would be suitable for your 200Tdi conversion and it uses relay ASU1151. Now earlier you mentioned the VSS and this has it's own specific link harness AMR2351 with relay (VSS) AMR3325 however this was only used in the very last of the build from late 1993 to the end of 1994.
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
De VSS is volledig geïntegreerd in mijn hoofddraadboom en dit relay AMR3325 heb ik ook al geïnstalleerd. Ik heb hiervoor geen separate harness nodig. Als dit relay alleen gebruikt is tussen 93-94 zal ik dus AMR2350 Cable split charge From KA922209 up to LA939975 moeten gebruiken.
Zijn er schema's beschikbaar van z'n split charge systeem?
Zijn er schema's beschikbaar van z'n split charge systeem?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Aansluitingen 200 TDi draadboom
Guy schreef:Zijn er schema's beschikbaar van z'n split charge systeem?
If you can wait until this evening ... Yes
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten