Hallo,
Even een domme vraag op deze zondagavond. Ik ben op zoek naar een momentsleutel voor mijn Freelander 1 om de winterbanden vast te zetten. Op internet heb ik gevonden dat de wieldoppen met 115Nm vastgezet moeten worden, klopt dat?
En wat betekent 1/2"aansluiting?
Voor de duidelijkheid: http://www.handgereedschapdiscounter.nl ... nt%3E.html
Wie kan mij helpen.
Groetjes jessica
Momentsleutel
-
Roger B.
Re: Momentsleutel
ken de precieze aanhaalmomenten voor freelanderwielen niet, maar 115 nm kan heel goed juist zijn, maar dat kan iemand hier vast wel bevestigen. (neem aan dat je de wielmoeren en niet de wieldoppen wil vastzetten
)
1/2" slaat op de maat van het vierkant waar je de dop op zet op de momentsleutel daarin zijn gangbare maten 1/4" 3/8" 1/2" en voor lomper werk 3/4" en 1"
Dat betekent dus dat je een dop moet hebben die op je wielmoer past en een aansluiting 1/2" heeft.
MBT gebruik van de momentsleutel wellicht ten overvloede een paar aanwijzingen:
-na gebruik altijd terug draaien naar de nul-instelling, niet opgespannen opbergen
-bij gebruik draai je de moer aan tot de sleutel klikt, dan haal je de kracht er even vanaf en dan druk je nog een keer tot ie klikt, niet voorbij de klik de moer verder aandraaien.
- wielmoeren gelijkmatig aandraaien (kruislings en liefst niet in een keer tot het moment maar in 2 of meer "rondes" )
1/2" slaat op de maat van het vierkant waar je de dop op zet op de momentsleutel daarin zijn gangbare maten 1/4" 3/8" 1/2" en voor lomper werk 3/4" en 1"
Dat betekent dus dat je een dop moet hebben die op je wielmoer past en een aansluiting 1/2" heeft.
MBT gebruik van de momentsleutel wellicht ten overvloede een paar aanwijzingen:
-na gebruik altijd terug draaien naar de nul-instelling, niet opgespannen opbergen
-bij gebruik draai je de moer aan tot de sleutel klikt, dan haal je de kracht er even vanaf en dan druk je nog een keer tot ie klikt, niet voorbij de klik de moer verder aandraaien.
- wielmoeren gelijkmatig aandraaien (kruislings en liefst niet in een keer tot het moment maar in 2 of meer "rondes" )
gone
hoi Jessica,
die 115 NM is correct , dat is de juiste waarde om de wielen vast te zetten.
Op een momentsleutel moet een dopsleutel (van een dopsleutelset) in de maat van je wielmoeren, bijvoorbeeld dop 19 of 21. Die dop past aan de ene kant op je wielmoer en aan de andere kant heeft ie een vierkant gat en dat past op de momentsleutel. Dat vierkant gat heeft de maat 1/2" .
Groet, Mark
die 115 NM is correct , dat is de juiste waarde om de wielen vast te zetten.
Op een momentsleutel moet een dopsleutel (van een dopsleutelset) in de maat van je wielmoeren, bijvoorbeeld dop 19 of 21. Die dop past aan de ene kant op je wielmoer en aan de andere kant heeft ie een vierkant gat en dat past op de momentsleutel. Dat vierkant gat heeft de maat 1/2" .
Groet, Mark
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw
Roger B. schreef: (neem aan dat je de wielmoeren en niet de wieldoppen wil vastzetten) )
Ja doe de moeren maar,
lwbmark schreef:Op een momentsleutel moet een dopsleutel (van een dopsleutelset) in de maat van je wielmoeren, bijvoorbeeld dop 19 of 21. Die dop past aan de ene kant op je wielmoer en aan de andere kant heeft ie een vierkant gat en dat past op de momentsleutel. Dat vierkant gat heeft de maat 1/2" .
dopsleutel heb ik, heb ook vaker mijn banden verwisselt, ben alleen niet (meer) in het bezit van een momentsleutel
Maar bedankt voor de reactie, ik ga de momentsleutel bestellen
Roger B. schreef:MBT gebruik van de momentsleutel wellicht ten overvloede een paar aanwijzingen:
Je vergeet nog een belangrijke Roger.
Een momentsleutel alleen gebruiken om bouten/moeren vast te draaien en nooit om ze los te draaien. Kan de sleutel niet tegen.
Groet,
Eric.
- RobStewart
freebee82 schreef:115Nm
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
Eric Tol schreef:Roger B. schreef:MBT gebruik van de momentsleutel wellicht ten overvloede een paar aanwijzingen:
Je vergeet nog een belangrijke Roger.
Een momentsleutel alleen gebruiken om bouten/moeren vast te draaien en nooit om ze los te draaien. Kan de sleutel niet tegen.
Groet,
Eric.
inderdaad, de meeste in elk geval niet.....
gone
Zo heeft Stahlwille een reeks moment sleutel met een torsie staaf er ipv een veer. Deze zou je gewoon op het ingestelde moment mogen laten staan. Gaat wel tegen mijn gevoel in maar toch, wel een totaal andere prijs niveau
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
tja, als ik dan kijk dat voertuigen met torsiestaven als vering na verloop van tijd ook iets in de vering zakken....vraag je je af of zo'n moment sleutel dan wel nauwkeurig blijft bij op spanning blijvende torsiestaaf.....
gone