110 3,5V8carb '86 start niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Heytse

110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Heytse » 03 Nov 2013, 18:28

Hallo allemaal,

Na tijden probleemloos te hebben gereden reed ik vandaag weer eens over ons prachtige strand. Vrij vlak dus geen extreem gehobbel. Bij terug schakelen viel de auto uit. En nu wil de auto niet meer starten. De startmotor draait rond zoals het hoort. Ik heb de 1e bougie er even uit gehad en die vonkt ook gewoon.
Daarna even de brandstof toevoer van de carb. afgehaald en op contact gezet. Er komt gewoon brandstof tot de carb.
Ik heb verder even gekeken naar alle slangetjes en kon daar ook geen problemen vinden.
Ik rijd gewoon op benzine, niet op gas.
Nu dus mijn vraag: wat zie ik over het hoofd? Als je een vonk hebt en brandstof, moet je volgens mij gewoon kunnen starten?
Wie heeft enig idee waar ik dit moet zoeken?

Groet,

Wouter

Roger B.

Re: 110 3,5V8carb '86 start niet meer

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 18:42

wilde gok, maar benzine tot aan de carb betekent niet automatisch 100% zeker ook benzine in je motor.

verstopping in de carb. zou nog kunnen al zou je dan nog wel verwachten dat dat bij slechts één van beide is.

Verder wil vonken niet zeggen dat die vonk ook op het juiste tijdstip daar is.... dus ontstekingstijdstip is zeker iets om mee te beginnen
gone

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Nov 2013, 18:46

Hallo Roger,

Bedankt voor je reactie. Wat ik dan niet begrijp, de auto sloeg af tijdens het rijden. Daarvoor draaide de motor prima.
Hoe zou de timing dan kunnen veranderen? De verdeler zit gewoon vast.
Hoe kom ik erachter of er ook benzine in de motor komt? Of moet ik eerst de carbs eraf/open halen?

Groet, Wouter

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 18:50

misschien dat het van bovenaf te zien is als je de luchttoevoer er af haalt.

contactpuntjes los in verdeler?
gone

andre66

Berichtdoor andre66 » 03 Nov 2013, 18:53

Sloeg ie ineens helemaal af? Dan denk ik eerder aan elektriciteit dan aan benzine en ook niet aan lucht. Dat ie vonkt zegt niet zoveel, zoals Roger ook al zie. Tijdstip is belangrijk maar nog lastiger is zo nu en dan geen vonk. Gingen de controlelampjes van de olie etc direct branden toen ie afsloeg? Of niet? Want als dat hapert, kan t (de bekabeling van) t contactslot zijn. Als de lampjes direct gingen branden en als ie helemaal afsloeg, ipv alleen slecht lopen, dan zou ik beginnen bij de ontsteking (eigen recente ervaring ...) En om precies te zijn bij de kabel die in het midden van de distributiekap zit. En de distributiekap zelf dwz de binnenkant. Dan de aansluiting van die kabel aan de andere kant, te weten de bobine. Dan de elektrische bedrading tussen de bobine en de massa, en vanuit de ontsteking. Als dat allemaal netjes en schoon en stevig is, dan kom je bij de bobine zelf. Afh van t type ontsteking ook de vonkversterker. Dan de verdeler.

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Nov 2013, 19:11

De auto sloeg inderdaad ineens af. Hij draaide ervoor niet slecht.
Even over het contact slot: als dat slecht is, dan draait de startmotor toch ook niet goed meer?
De middelste kabel op de distributie kap zit goed vast, heeft ook geen draad breuk. De distributie kap zelf ziet er goed uit. De contact puntjes zijn allemaal goed schoon.
Zal morgen eens verder kijken...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 19:21

contact is een ander schakelcontact en andere draad dan starten (je zet de auto op contact (en in die stand staat het contactslot ook als de motor loopt) en draait vervolgens door om te starten)
gone

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Nov 2013, 19:24

ja natuurlijk, dat had ik zelf ook kunnen verzinnen :oops: . Maar dan zou bijvoorbeeld de ventilatie (zover je het ventilatie kan noemen) ook moeten haperen. En bijvoorbeeld de radio die ook pas bij contact gaat werken. Of zit dat ook op een andere aansluiting?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 19:44

ligt aan het contactslot, soms (durf het van de 90/110 niet te zeggen) heb je een accessoirestand, dan contact en dan de startstand. ventilator zit doorgaans op contact.

maar als je contact goed is kan een kabelbreuk of slecht contact in een stekker nog steeds zorgen dat er bij de ontsteking geen geschakelde plus aankomt zo nu en dan
gone

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Nov 2013, 20:08

Dat zullen we dan ook even nakijken morgen.
Er werd mij ook ingefluisterd om te kijken naar de olie in de carbs.? Ik heb echter geen idee hoe ik dat kan controleren? Of hebben ze me nu op het verkeerde been gezet?

Terug naar “Techniek”