Water bij de voeten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arjan287

Water bij de voeten

Berichtdoor Arjan287 » 02 Nov 2013, 09:03

Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik last van het volgende verschijnsel. Als mijn Disco I stil heeft gestaan in de regen (bij rijden is het minder/niet voor mijn gevoel) wordt de voetenbak bij bestuurder nat. Nou kan ik me herinneren dat ik hier in het verleden iets over gelezen heb i.v.m. afwateringskanaal van het zonnedak. Maar waar zit dat? (en nee daarmee bedoel ik niet mijn zonnedak ;) ).

Of zijn er nog andere oorzaken waardoor dit kan komen.

Wederom alvast bedankt voor de input.

Grt Arjan
Yeah eindelijk mijn eigen Discovery!!

1996 300tdi ES

Roger B.

Re: Water bij de voeten

Berichtdoor Roger B. » 02 Nov 2013, 09:42

afwateringsslangen zitten in de voorhoeken van het binnenframe van je schuifdak en lopen langs de A-stijl naar beneden en daar loopt het water dan weg als het goed is.....

bij verstopping of afbreken van de aansluiting zou je hemel dus nat worden, niet je voetenruimte.

Wat ik al eens meegemaakt heb is lekkage langs de kabelboom van de deur, die komt achter het bekledingspaneel in je voetenruimte naar binnen via een doorvoerrubber.

Verder kan verstopte afvoer in de paravan (die ruimte onder je voorruit in de motorruimte) door bijvoorbeeld blad en dergelijke zorgen dat het water daar te hoog komt en via allerlei niet afgedichtte gaatjes binnen komt. het water hoort links en rechts via een vrij groot gat je spatbord in te lopen.

Volgende probleem noem ik net al... tussen je buitenscherm, je binnenscherm en de kuststof kap in je spatbord hoopt zich een hoop rommel op. In de jaren wordt dat best een dikke laag die ook kan zorgen dat water ergens komt waar het normaal niet, of niet op die manier komt. Bovendien zorgt zo'n laag drab dat je metaal continu nat is met corrosie gevaar tot gevolg
gone

Arjan287

Berichtdoor Arjan287 » 02 Nov 2013, 10:19

Dan vermoed ik dat het dat laatste is. De paravan is helemaal schoon en nauwelijks nat. Water loopt daar dus normaal weg.

Is er een eenvoudige manier om de ruimte tussen buiten- en binnenscherm te reinigen? Of moet je daarvoor je buitenscherm demonteren? Dat laatste heb ik nog nooit gedaan dus als het moet is dat dus weer een mooi leermoment. Maar aanwijzingen hoe dat het beste kan zijn welkom. :)

1996 300tdi ES

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 02 Nov 2013, 18:51

Bij mijn Disco 1 zitten er wiel kas verbreders gemonteerd, hierdoor sluiten de binnen schermen van de wielkassen niet meer aan.
Weet niet of dat bij jou ook zo is? Volgens mij kun je er dan wel bij met een dun opzet stuk op een stofzuiger.
Zorgen dat de wagen een tijd droog kan staan, ruimte onder je raam stof zuigen, kijk of je in dat afwater gat kan met een haring of iets anders, stofzuiger er op etc.

Zelf haal ik de paravan regelmatig leeg, thuis last van kleine bladeren, bij parkeren op het werk van dennen naalden.
Die troep kan rustig tot kleinere delen rotten en overal tussen komen, vandaar paravaan goed laten drogen en reinigen.
Ben wel ns meerdere weken weg van huis, dus vandaar.

overbodige info misschien, maar uit die paravaan komt soms meer rotzooi dan verwacht....
Anders eens voorzichtig de bekleding bij de voeten bak lostrekken en kijken of je de oorzaak kan vinden?
Disco 1994 300TDI

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Nov 2013, 19:16

de wielkastverbreders (die rubberen rand over de bolling van de wielkastrand?) hebben niks met het aansluiten van de binnenschermen te maken.

Origineel ligt die kunststof binnenschaal in de rand van je buitenscherm. op den duur schuurt die kunststof rand door je aluplaat heen. Dan kun je een nieuw scherm kopen, of er van die randen overheen plaatsen. vaak werden die kunststof schermen ingekort zodat ze niet meer door het alu konden schuren.

Die kunststof binnenrand is redelijk eenvoudig te verwijderen, heel veel kunststof clips verwijderen en onderaan een schroefje meen ik. en dan kun je met een tuinslang de boel schoonspuiten
gone

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 02 Nov 2013, 19:25

Weer wat geleerd.
Disco 1994 300TDI

Arjan287

Berichtdoor Arjan287 » 12 Nov 2013, 16:53

Dank voor de tips. Probleem is het lang droog laten staan. Heb een mooi huis wat rustig ligt maar zonder de mogelijkheid om de Disco onder carport/garage te zetten. Helaas. Binnenkort op een vrije dag maar eens aan het sleutel gaan, blijft toch een natte boel bij mijn voeten :-(

1996 300tdi ES

Terug naar “Techniek”