hulp met de clutch

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kroesen
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 Jan 2013, 11:32

hulp met de clutch

Berichtdoor kroesen » 01 Nov 2013, 22:03

Hallo, eerste post hier.
Ik heb een Series 3 ex militaire laro. Sinds een tijdje werkt de clutch wat minder goed en nu helemaal niet meer. Op de koppeling pedaal voel ik geen weerstand.
Van internet begrijp ik dat er waarschijnlijk lucht in de clutch zit. Dat wil ik er wel uit werken en volgens internet is dat erg makkelijk, maar ik zie het niet zo zitten. Ik wil het wel opsteken.
Is er in de omgeving van Groningen iemand die me kan laten zien hoe dat moet? En me eventueel andere tips over onderhoud kan geven? Ik kan nu helaas niet met de Land Rover langs komen...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor Roger B. » 01 Nov 2013, 22:19

Lucht komt niet vanzelf in het systeem, dus je hebt hoogstwaarschijnlijk lekkage. Dat kan bij de werkcylinder zijn aan de bak, maar ook aan de hoofdcylinder bovenaan je pedaal.
gone

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor Eric Tol » 01 Nov 2013, 22:56

Waar in omgeving Groningen?

Groet,
Eric.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor Erik Peters » 02 Nov 2013, 00:10

Roger B. schreef:Lucht komt niet vanzelf in het systeem, dus je hebt hoogstwaarschijnlijk lekkage. Dat kan bij de werkcylinder zijn aan de bak, maar ook aan de hoofdcylinder bovenaan je pedaal.

En dan zit er vermoedelijk geen remvloeistof meer in het reservoir. Dan kun je eventueel bijvullen, het koppelingspedaal heel lichtjes op en neer bewegen en in het reservoir komen dan luchtbellen naar boven. Na verloop van tijd is de meeste lucht wel (naar boven toe) verdwenen en geeft het koppelingspedaal weer "druk".
Echter het kan ook zijn dat de hoofdkoppelingscilinder inwendig defect is (en dan kan er wel voldoende remvloeistof in het reservoir zitten).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2013, 00:19

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:Lucht komt niet vanzelf in het systeem, dus je hebt hoogstwaarschijnlijk lekkage. Dat kan bij de werkcylinder zijn aan de bak, maar ook aan de hoofdcylinder bovenaan je pedaal.

En dan zit er vermoedelijk geen remvloeistof meer in het reservoir. Dan kun je eventueel bijvullen, het koppelingspedaal heel lichtjes op en neer bewegen en in het reservoir komen dan luchtbellen naar boven. Na verloop van tijd is de meeste lucht wel (naar boven toe) verdwenen en geeft het koppelingspedaal weer "druk".
Echter het kan ook zijn dat de hoofdkoppelingscilinder inwendig defect is (en dan kan er wel voldoende remvloeistof in het reservoir zitten).

Groet,

Erik.


Die remvloeistof is natuurlijk wel ergens gebleven. Meestal is gewoon de slave of de master lek.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

kroesen
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 Jan 2013, 11:32

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor kroesen » 03 Nov 2013, 11:49

Bedankt voor jullie reacties. Reservoir onder de motorkap is idd leeg. En knap vuil van binnen. Ik ga het schoonmaken en vullen. Is er een speciale clutch vloeistof voor deze auto´s of is dat universeel?
Ik zou toch wel graag eens wat afspreken en wat tips en trucs horen en zien.
Eric, in de buurt van Groningen is in Westerbroek, paar kilometer ten oosten van de stad.

De hulpcylinder aan de bak heb ik gevonden, maar ik zou niet weten hoe ik bij de hoofdcylinder boven het pedaal moet komen. De plaatjes die ik op internet vind maken het niet echt duidelijker.

Groet,
Wouter

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2013, 12:13

Dag Wouter,

Gewone remvloeistof, desnoods oude remvloeistof.
Voor je remmen wil je geen oude remvloeistof omdat remvloeistof vocht aantrekt en dit vocht in je remmen voor problemen zorgt omdat bij hevig remmen een en ander heet wordt, en er dan dus dampbellen kunnen ontstaan (en dan heb je dus ineens remkrachtverlies).
De koppelingshydrauliek wordt niet zo heet, en daarom zijn er geen zorgen. (Dat je niet blij bent met vocht in het systeem is correct, maar ... reken er maar op dat er sowieso wat vocht in zit, en dat zelfs een minimale hoeveelheid al corrosie kan opleveren - ofwel: hoop maar dat de materialen corrosie-arm zijn).

Groeten MarcS

PS Hoe het bij de Series percies zit weet ik niet, maar bij een Defender neem je liefst een klein potje, bijv een ouderwets plastic film-doosje, om de remvloeistof zonder morsen in het koppelingsreservoir te krijgen (veel moet er toch niet in) - die vloeistof is geen fijn spul en je wilt liever niet knoeien.

kroesen
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 Jan 2013, 11:32

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor kroesen » 03 Nov 2013, 13:27

Bedankt MarkS.
Ga ik mee aan de gang. Ik heb nog wel een olie kannetje. Daarmee kan ik het mooi opvullen.
Groet,
Wouter

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2013, 13:35

kroesen schreef:Eric, in de buurt van Groningen is in Westerbroek, paar kilometer ten oosten van de stad.

Groet,
Wouter


Ik woon in Onstwedde, dat is naast Stadskanaal op een klein half uurtje rijden van Westerbroek. Je bent altijd welkom.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcel vonk
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 Jul 2007, 20:45
Contact:

Re: hulp met de clutch

Berichtdoor marcel vonk » 03 Nov 2013, 13:59

Wouter bij gebruik remolie liefst van een zo laag mogelijk getal (liever dot 3 dan dot 5)

inderdaad trekt de oude dot 3 vocht aan maar de nieuwere dot 4 en 5 zijn zo chemisch dat afdichtingen in de oude master en slave cilinders er door kunnen worden aangetast.
Dit gaat ook op voor het gewone remsijsteem.


Marcel


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten