Heren, en dames uiteraard,
Mag ik U voorleggen de volgende testcase.........
Recentelijk heb ik met een collega een reductiebak opgebouwd (LT230Q)
Deze bak is samengesteld uit originele componenten echter niet afkomstig uit of van dezelfde reductiebak
Dit neemt niet weg dat alle delen en tandwielen gecontroleerd zijn op slijtage en uiteraard op de juiste overbrengings verhoudingen.
Feit is wel, om het even zeer oneerbiedig en plat uit te drukken, dat het een bij elkaar geraapt zooitje is van originele componenten en tandwielen en dus feitelijk geen enkel tandwiel op een ander is ingelopen.
Nu weet ik uit persoonlijke ervaring dat dit geen probleem hoeft te zijn , omdat ik vorig jaar nl in mijn eigen auto het intermediate gear samenstelsel heb vervangen .
Nu is de bovengenoemde bak vandaag ingebouwd in de auto van een vriend van mij (ik was daar niet tot het einde bij, maar ik weet dat die inbouw goed is gegaan omdat deze vriend een garage bedrijf heeft en gespecialiseerd is in defenders, dus problemen tengevolge van inbouw kunnen we uitsluiten), en volgens mijn laatste berichten zou die bak tijdens rijden behoorlijk gillen / janken (hoe je het noemen wilt)
Nogmaals ik was er niet bij dus ik kan niet inschatten hoe erg dat geluid al of niet is, maar dat hij jankt is ongetwijfeld een feit.
Omdat ik uit weet dat de mijne het ook deed na vervangen van tussentandwiel, weet ik dat zoiets te verwachten valt en ook dat dat heel snel minder wordt naarmate de tandwielen zich gaan zetten en op elkaar ingeslepen raken..........
Echter dat was met na plaatsen van slechts 1 nieuw tandwiel, maar bij deze bak zijn ALLE tandwielen vreemden voor elkaar.
Mijn vraag is nu: Is dit reden om me zorgen te maken, of moet ik het spul gewoon tijd geven om in te lopen?
Alles is origineel, nieuwe oem lagers en volgens wpl handboek specs samen gebouwd.
Ik zal morgen gaan horen hoe erg het is overigens, maar ik wilde me alvast even verdiepen in het probleem, om in ieder geval wat meer achtergrond kennis te hebben, zeker gezien het feit dat ik hier nog zo. n samengeraapte bak (letterlijk) van onderdelen heb liggen, voor een 2e reductiebak op te bouwen.
Luke
Zingende Reductiebak
Zingende Reductiebak
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re: Zingende Reductiebak
Hallo Luke,
Zonder ooit een versnellingsbak uit elkaar gehad te hebben, durf ik wel een vraag te stellen
eerst even een inleiding:
Vanuit de racefietserij weet ik dat een ketting en de tandwielen (vooral de achtertandwielen) zodanig op elkaar inlopen dat ze altijd als set vervangen worden, ook als bv de ketting nog binnen specs is en de (achter) tandwielen net niet meer (of andersom) vervang je ook de ketting. Doe je het niet, vervang je beide nog een keer ruim binnen de normale levensduur ivm overmatige slijtage.
Zou het kunnen dat nu jullie samengestelde bak zich nu zingend aan het indraaien is en straks versneld zingend slijt?
Op zich een leuk experiment en ik ben benieuwd hoe de conditie van de bak is als de auto er een paar duizend km mee gereden heeft. (zelf zou ik waarschijnlijk ook voor zo'n herbouw kiezen als nieuwe originele onderdelen niet of nauwelijks voorhanden zijn)
groetjes, Fenna
Zonder ooit een versnellingsbak uit elkaar gehad te hebben, durf ik wel een vraag te stellen
eerst even een inleiding:
Vanuit de racefietserij weet ik dat een ketting en de tandwielen (vooral de achtertandwielen) zodanig op elkaar inlopen dat ze altijd als set vervangen worden, ook als bv de ketting nog binnen specs is en de (achter) tandwielen net niet meer (of andersom) vervang je ook de ketting. Doe je het niet, vervang je beide nog een keer ruim binnen de normale levensduur ivm overmatige slijtage.
Zou het kunnen dat nu jullie samengestelde bak zich nu zingend aan het indraaien is en straks versneld zingend slijt?
Op zich een leuk experiment en ik ben benieuwd hoe de conditie van de bak is als de auto er een paar duizend km mee gereden heeft. (zelf zou ik waarschijnlijk ook voor zo'n herbouw kiezen als nieuwe originele onderdelen niet of nauwelijks voorhanden zijn)
groetjes, Fenna

Re: Zingende Reductiebak
Eigenlijk hoor je natuurlijk op z'n minst de tandwielparen bij elkaar te houden. Maar wij hebben ook wel eens een onderdelenbak willekeurig tot een (reserve) tussenbak opgebouwd. Daar hebben we de eerste paar honderd kilometer een "inloop-olie" van de lokale revisieboer ingemikt om die daarna te wisselen voor de gewone olie.
Het zingen was vrij snel weg, maar omdat de bak alleen ingezet is al wisselbak durf ik niet te zeggen dat die 100.000 kilometers heel zou blijven.

Het zingen was vrij snel weg, maar omdat de bak alleen ingezet is al wisselbak durf ik niet te zeggen dat die 100.000 kilometers heel zou blijven.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Zingende Reductiebak
Dat lijkt me een goed plan; inloopolie. Dat doe je tenslotte ook met een nieuw motorblok voor de 1e 1000 km.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Zingende Reductiebak
fenix2 schreef:......:
Vanuit de racefietserij weet ik dat een ketting en de tandwielen (vooral de achtertandwielen) zodanig op elkaar inlopen dat ze altijd als set vervangen worden, ook als bv de ketting nog binnen specs is en de (achter) tandwielen net niet meer (of andersom) vervang je ook de ketting. Doe je het niet, vervang je beide nog een keer ruim binnen de normale levensduur ivm overmatige slijtage.
Dag Fenna,
Vanuit mijn lange-afstands-fietserij (nu ja niet extreem lang) heb ik een iets andere strategie: Ruim op tijd de ketting wisselen (een goede nieuwe ketting kost je de kop niet), en na een zekere tijd pas de (achter) tandwielen (en daar zelfs eventueel alleen die tandwielen die het hardst slijten - die met minder tanden).
Na een ketting-wissel heb je dan de eerste 100-200 km een wat onwillige ketting (die op de meest gesleten tandwielen wat opspeelt) maar daarna gaat het allemaal weer prima.
Moraal van het verhaal: Op elkaar inslijten kan vlot gaan zolang de slijtage-verschillen beperkt zijn.
Groeten MarcS
PS Zuinige, ordelijke, types maken de oude ketting goed schoon, leggen die weg en gebruiken die ketting dan tegen de tijd dat de tandwielen wat verder heen zijn (maar dat vraagt nogal wat administratie en zo duur is een goede ketting van een "derde" merk ook weer niet).
Re: Zingende Reductiebak
Yep...dat zingen....heb ik ook gehad, als eerste zeg maar het geluid van een stofzuiger, daarna werd het langzaamaan minder en nu hoor ik m bijna niet meer. Was een tand van het tandwiel afgebroken, tandwiel vervangen en dat moet inlopen......en is goed gegaan en heb er veel plezier van, maar het geluid in eerste instantie erg hard en best vervelend.
Robb
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"
blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten