Ben de wiellagers van een defender 90 td5 aan het nazien.
Wanneer zie ik dat deze versleten zijn? Bij ijzervijnzel of dergelijke ?
Staat iets wat speling op het lager maar ik neem aan dat dit normaal is?
Hoe kan ik de lagers schoonmaken alvorens er ze opnieuw in te vetten?
Mag de stub axle/asstomp heeeeel licht opgeschuurd worden voor montage van de hub?
groeten
wiellagers defender 90td5
-
Roger B.
Re: wiellagers defender 90td5
waarom zou je de asstomp opschuren?? is ie geroest ofzo??
lagers als je ze uit elkaar hebt gewoon nieuwe plaatsen. zeker als er ook maar enige twijfel is (en speling bij een Td5 defender is niet af te stellen en betekend dus dat die speling in de lagers ontstaan is, ergo slijtage opgetreden is. lagers bij de lagerboer van timken oid kosten de wereld niet.
Mocht je ze toch hergebruiken. lager goed spoelen met ontvetter, droogblazen (NIET luchtaangedreven laten draaien) en dan goed invetten. Goed invetten kan met een lagerinvet hulpstukje voor op de vetspuit (twee trechters waar het lager tussen geklemd wordt) of door een dot vet op de muis van je hand (met latexandschoen) te doen en daar het lager in drukken en zo het lager vol vet te drukken
lagers als je ze uit elkaar hebt gewoon nieuwe plaatsen. zeker als er ook maar enige twijfel is (en speling bij een Td5 defender is niet af te stellen en betekend dus dat die speling in de lagers ontstaan is, ergo slijtage opgetreden is. lagers bij de lagerboer van timken oid kosten de wereld niet.
Mocht je ze toch hergebruiken. lager goed spoelen met ontvetter, droogblazen (NIET luchtaangedreven laten draaien) en dan goed invetten. Goed invetten kan met een lagerinvet hulpstukje voor op de vetspuit (twee trechters waar het lager tussen geklemd wordt) of door een dot vet op de muis van je hand (met latexandschoen) te doen en daar het lager in drukken en zo het lager vol vet te drukken
gone
- Timo Roovers
Als ik me niet vergis zijn dit open smeerbare lagers. Deze kun je schoonmaken met alcohol, oplosser... zelfs wd40 als je dat niet hebt.
Lagers controleer je door middel van je gehoor, zicht en gevoel. Kijken of er geen beschadigingen zijn, vlakke kanten of corrosie/putjes. Voelen of er geen extreme speling is en dan met name in axiale richting maar ook in radiale richting. Lager met de hand draaien en luisteren of er geen ratelende geluiden te horen zijn.
Als je denkt dat er te veel speling op een lager zit of er beschadigingen te zien zijn zou ik adviseren de lagers te vervangen, zijn over het algemeen redelijk goedkoop.
Asstomp kun je beter gewoon schoonmaken maar als er corrosie op zit kun je deze lichtjes opschuren maar best met scotchbrite pad oid. Waarom wil je deze opschuren als ik mag vragen?
Nadien vet weer goed in de lagers drukken met de hand. Goed invetten maar geen klodders vet aan hangen.
Lagers controleer je door middel van je gehoor, zicht en gevoel. Kijken of er geen beschadigingen zijn, vlakke kanten of corrosie/putjes. Voelen of er geen extreme speling is en dan met name in axiale richting maar ook in radiale richting. Lager met de hand draaien en luisteren of er geen ratelende geluiden te horen zijn.
Als je denkt dat er te veel speling op een lager zit of er beschadigingen te zien zijn zou ik adviseren de lagers te vervangen, zijn over het algemeen redelijk goedkoop.
Asstomp kun je beter gewoon schoonmaken maar als er corrosie op zit kun je deze lichtjes opschuren maar best met scotchbrite pad oid. Waarom wil je deze opschuren als ik mag vragen?
Nadien vet weer goed in de lagers drukken met de hand. Goed invetten maar geen klodders vet aan hangen.
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001
-
Roger B.
ik vul de "kuil" in de naaf tussen de buitenschalen ook met vet en lat de lagers best ruim ingevet als ik ze monteer..... heb nooit last gehad van teveel vet, wel van af fabriek te summier gesmeerde lagers....
gone
- Timo Roovers
Teveel vet kan in het algemeen minder kwaad als te weinig inderdaad maar in theorie zou te veel vet ervoor zorgen dat de warmte niet goed afgeleid kan worden. Dit zou er op zijn beurt weer voor zorgen dat het lager slijt.
In de praktijk heb ik ook nog nooit last gehad van een lager waar te veel vet op zat. Het is ten slotte vaak moeilijk na te gaan wat de oorzaak is van een versleten of stuk lager
In de praktijk heb ik ook nog nooit last gehad van een lager waar te veel vet op zat. Het is ten slotte vaak moeilijk na te gaan wat de oorzaak is van een versleten of stuk lager
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
-
Roger B.
bij préTd5 modellen vaak zat lagers nagesteld en die auto's reden daar dan vaak nog 40-100k mee
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:bij préTd5 modellen vaak zat lagers nagesteld en die auto's reden daar dan vaak nog 40-100k mee
Mijn oude trouwe Td5 had aan een kant na een kleine 200.000 km zijn originele lagers nog, aan de andere kant kwamen ze niet verder als halfweg, die gingen met enige tussentijd hemelen (kermen., fluiten, kraken etc...) De kant met de stukke lagers was de schaduwkant, waarschijnlijk zeer mager af fabriek in het vet gezet en een beetje condensvocht is dan genoeg als begin van het einde.
Niet nastelbaar maar gemonteerd met de juiste spacer-bus doen de wiellagers het prima, misschien zelfs beter want door de spacer worden de lagers evenwichtiger belast.
Groeten MarcS
PS Je kan sleetse lagers bij een Td5 natuurlijk ook "nastellen" met een spacer van de "juiste" lengte, maar dit "nastellen" is eigenlijk nep: je laat het lager net naast de slijtage draaien door het ietsje extra onder spanning te zetten.
-
Roger B.
bedoel alleen te zeggen dat een lager dat speling gekregen heeft in de gemonteerde toestand met nastellen, ondanks het feit dat er dus al voelbaar slijtage was, nog best lang mee gaat.
bij de niet afstelbare lagers van de Td5 (je kunt die bus er uit knikkeren en (als ik me goed herinner) een extra borgmoer monteren en dan zijn ze afstelbaar) haal je die speling er niet uit en dan slijt de boel sneller verder
bij de niet afstelbare lagers van de Td5 (je kunt die bus er uit knikkeren en (als ik me goed herinner) een extra borgmoer monteren en dan zijn ze afstelbaar) haal je die speling er niet uit en dan slijt de boel sneller verder
gone
- RobStewart
OK, any lateral or longitudinal play in the hub is not normal and must be rectified. Check first all of the bushings etc.
Now with the introduction of the Td5 Land Rover in their infinite wisdom took away the ability to adjust the play with the dual nut system and now make it adjustable with a set of 6 different spacers. a throw away nut and what a total pain in the bum that is
So yes theoretically they are adjustable but so is world peace and having zwaart peit without someone out there complaining ...
So here is everything you ever needed to know about Td5 wheel bearings (front and rear) in a foreign language too
Rob
Now with the introduction of the Td5 Land Rover in their infinite wisdom took away the ability to adjust the play with the dual nut system and now make it adjustable with a set of 6 different spacers. a throw away nut and what a total pain in the bum that is
So yes theoretically they are adjustable but so is world peace and having zwaart peit without someone out there complaining ...
So here is everything you ever needed to know about Td5 wheel bearings (front and rear) in a foreign language too
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Waarom een throw away nut ?
Ik gooi mijn velgbouten toch ook niet weg ?
Is dat cheap quality ? Of zo ?
Ik gooi mijn velgbouten toch ook niet weg ?
Is dat cheap quality ? Of zo ?
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007