Temperatuur en oliedruk meter/sensor 2.5 NA vs 2.25 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

Temperatuur en oliedruk meter/sensor 2.5 NA vs 2.25 benzine

Berichtdoor MichielG » 29 Okt 2013, 22:30

Experts,

In mijn wagen waar ooit in een ver verleden een 2.5 NA heeft gezeten (tussendoor nog wat andere dingen) maar de temperatuurmeter stamde altijd nog uit het NA tijdperk.
Op dit moment ben ik bezig met de afronding (hoop ik) van de installatie van een 2.25 benzine blok SIII ('71). Weet iemand of de meter nu eindelijk weer een keer correct werkt ? :lol:

Hoor graag of iemand het weet !
Laatst gewijzigd door MichielG op 05 Nov 2013, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

RobStewart

Re: Temperatuur meter/sensor 2.5 NA vs 2.25 benzine

Berichtdoor RobStewart » 29 Okt 2013, 22:55

The original sensor from the Series III 560794 has a different resistance to PRC2505 which is the one fitted to the 2.5 NA and the 2.25 Petrol Defender. Now you can use the sensor you have (PRC2505) from the 2.5NA using the adaptor ERC8973 into the head of the 2.25 which is what they did in the factory.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

MichielG

Berichtdoor MichielG » 03 Nov 2013, 23:33

Bedankt Rob,

Ik zat naar aanleiding van je bericht nog even te zoeken omdat paddocks die convertor niet heeft. Nouja ik zal dan maar afwijken van mijn standaard leverancier ;) en dan een 2.5NA sensor kopen en een convertor daarvoor om die dan te kunnen uitlezen :lol:

Ik heb ook nog wat andere problemen met mijn 2.25 blok en er worden vingers gewezen naar de oliedruk, het lampje wat ik heb gaat uit op mijn dash na het starten maar is dat ook wel bij de juiste waarde ? Had mijn blok ooit een oliedrukmeter of alleen een lampje ? anders zou ik die misschien toch wel graag bestellen om te monitoren/uit te lezen. Weet iemand daar iets van ?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Nov 2013, 23:52

MichielG schreef:Bedankt Rob,

Ik zat naar aanleiding van je bericht nog even te zoeken omdat paddocks die convertor niet heeft. Nouja ik zal dan maar afwijken van mijn standaard leverancier ;) en dan een 2.5NA sensor kopen en een convertor daarvoor om die dan te kunnen uitlezen :lol:

die adapter is dit:

Afbeelding

dat is dus een verloopbusje om de sensor in het gat van je motor te draaien, niet iets om het signaal uit te lezen. ;)
de adapter is oa te koop bij Famousfour en john craddock
gone

MichielG

Berichtdoor MichielG » 05 Nov 2013, 11:55

Bedankt voor je reactie Roger maar dat had ik begrepen haha :P
Ik heb het artikel onderhand besteld !

Tevens heb ik een oliedrukmeter in bestelling van equus (via conrad) gewoon zo een nette meter voor in de auto zelf, dan zie ik eens wat de conditie van de oliepomp is (en gewoon leuk natuurlijk). Daarvoor heb ik zelf nog een t-stuk besteld welke op de plaats van de sensor van het oliedruk lampje komt waarop EN de meter en de oude sensor voor het oliedruklampje kunnen. De adapters die je bij de meter kan kopen passen niet en er zijn ook geen t-stukjes (voor zover ik kon zien). Ik zal kijken of het werkt en de resultaten posten. Mochten er dan nog mensen zijn die ook een oliedruk meter van equus willen, dan heb ik voor weinug nog wel meer t-stukjes en verloopjes want ik kon alleen zakjes vinden en heb dus het e.e.a. over ( was wel lui met zoeken overigens :mrgreen: )

piet_g

Re: Temperatuur en oliedruk meter/sensor 2.5 NA vs 2.25 benz

Berichtdoor piet_g » 05 Nov 2013, 13:10

heb jij een oliedruk meter of alleen een indicatie lampje?
wij hebben namelijk bij de ombouw van de 2.25 naar de 2.5na gewoon die sensor van de 2.5na gehouden omdat het een druk schakelaar is.

onze water temp sensor heb ik destijds een bus voor laten maken omdat die er niet was voor de omgekeerde conversie. maar de 2.25 olietemp sensor kon ik zonder problemen in het oliefilterhuis van een 2.5NA schroeven. die draad klopte dan weer wel.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

MichielG

Berichtdoor MichielG » 05 Nov 2013, 16:48

Hoi piet,

Ik heb nu alleen een lampje voor de oliedruk maar een heuze meter in bestelling. Kost maar 3 tientjes. Ziet er leuk uit en dan weet ik misschien beter in wat voor een conditie de pomp is ( en anders alleen leuk :-) )

Groeten Michiel

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 05 Nov 2013, 17:11

In mijn LWIIA 1971 heb ik de temp. sensor gemonteerd in de ruimte naast de thermostaat waar oorspronkelijk een sensor zat welke aangaf wanneer de motor op temperatuur was zodat de choke uit kon worden gezet.
Waar kan je bij een IIA de temp sensor in het blok schroeven?
Hiernaast heb ik op de verdamper een plaksensor die op een simpele digitale temp. meter is aangesloten. Geeft een goede indicatie van de temperatuur in de verdamper. Altijd tussen de 45 en 55 graden.

Ruud

MichielG

Berichtdoor MichielG » 05 Nov 2013, 21:42

Rudolfo, ik ben niet bekend met het eerdere 2 blok maar dat klinkt wel als de plaats waar de temperatuur sensor thuis hoort. Wat je eigenlijk ook zegt is dat het een soort temp meter is die je hebt.

Terug naar “Techniek”