Hallo,
kom er net achter dat mijn disco 2 Li achter een lekke balg heeft. Had de auto even geparkeerd en toen ik na 5 min buiten kwam stond hij scheef. Thuis opgekrikt, assteun onder chassis, wiel eronderuit en ouderwets met zeepsop in de weer. en ja hoor, flink wat bellen...
Vraag me nu af hoeveel spoed het vervangen van de balgen heeft, kan ik hier nog een paar dagen mee doorrijden of beter niet (compressor) hij staat nu weer keurig recht, en blijft dit ook (motor uit en op slot > 2 uur).
Een andere mogelijkheid is het vervangen van de balgen door schroefveren. Heeft dit veel invloed op het rijgedrag van de auto?
Alvast bedankt voor jullie input!
groet, Ralph
lekke luchtbalg D2 Td5
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
voor minder dan 200 euro heb je twee nieuwe balgen in huis (padockspares, vandaag bestellen en betalen, hoogstwaarschijnlijk woensdag in huis) die dingen vervang je doodsimpel en dan heb je weer je luxe zoals de D2 hoort te hebben.
Doe jezelf een lol, vervang ze allebei tegelijk, ze zijn even oud en zullen ook ongeveer evenveel verouderd zijn... anders kun je over een maand nogeens beginnen...
Luchtvering heeft vooral voordeel bij beladen of met relatief zware aanhangers rijden. dan zou ik echt nevernooit downgraden naar schroefvering.
Een paar dagen zal je compressor niet goed doen, maar ook niet direct zoveel schaden dat ie daardoor overlijden zal. Hoe minder hoe beter uiteraard
Doe jezelf een lol, vervang ze allebei tegelijk, ze zijn even oud en zullen ook ongeveer evenveel verouderd zijn... anders kun je over een maand nogeens beginnen...
Luchtvering heeft vooral voordeel bij beladen of met relatief zware aanhangers rijden. dan zou ik echt nevernooit downgraden naar schroefvering.
Een paar dagen zal je compressor niet goed doen, maar ook niet direct zoveel schaden dat ie daardoor overlijden zal. Hoe minder hoe beter uiteraard
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
... fully agree with Roger do both !!!
Replacement is very very simple, put the suspension in full height, support the chassis, I use the trekhhak, and get it to a point where the wheels are just about to lift of the ground. Now on the top of each air spring is a brass 10mm nut with the air line going in, you can undo this if you want to spend a good 30 minutes swearing and cursing, or you can get a long bladed screw driver and a hammer and tap the brass nut and it'll take 30 seconds max for it to pop out of it's housing.
Undo the 2 clips either side of the air spring (I use the same screw driver) and pull it downwards. Turn it 90 degrees and it's out.
Put the new one in with 2 new clips. remove the Brass nut and collar that holds it onto the pipe and push the new pipe into the brass nut on the new air spring. Let the vehicle down a little bit (not all the way down) and let the compressor fill the bag. When it is solid let the vehicle down to the correct height and test for leaks on the air line in case you haven't pushed it in far enough.
Job Done
Rob
Replacement is very very simple, put the suspension in full height, support the chassis, I use the trekhhak, and get it to a point where the wheels are just about to lift of the ground. Now on the top of each air spring is a brass 10mm nut with the air line going in, you can undo this if you want to spend a good 30 minutes swearing and cursing, or you can get a long bladed screw driver and a hammer and tap the brass nut and it'll take 30 seconds max for it to pop out of it's housing.
Undo the 2 clips either side of the air spring (I use the same screw driver) and pull it downwards. Turn it 90 degrees and it's out.
Put the new one in with 2 new clips. remove the Brass nut and collar that holds it onto the pipe and push the new pipe into the brass nut on the new air spring. Let the vehicle down a little bit (not all the way down) and let the compressor fill the bag. When it is solid let the vehicle down to the correct height and test for leaks on the air line in case you haven't pushed it in far enough.
Job Done
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
niet moeilijk doen met die schroevendraaier... afbreekmesje slangetje langs koperen moertje afsnijden... het tonnetje van de knelfitting moet er toch af om de slang onbeschadigd in de insteeknippel op de nieuwe balg te steken
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
Roger B. schreef:... afbreekmesje slangetje langs koperen moertje afsnijden
No, No and No again, sorry Roger but I strongly disagree, never cut the pipe before the flanged piece of the pipe it is there for a reason.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
de originele balg zit toch met een messing tonnetje op de slang gekneld door het messing moertje?
dat tonnetje moet er af omdat de padocksbalgen een insteeknippel hebben, de slang moet daar ook aan de buitenzijde zo onbeschadigd mogelijk in, dus het tonnetje zal er af moeten
maar jij doelt op het opnieuw monteren in een knelfitting in een nieuwe originele balg?
dat tonnetje moet er af omdat de padocksbalgen een insteeknippel hebben, de slang moet daar ook aan de buitenzijde zo onbeschadigd mogelijk in, dus het tonnetje zal er af moeten
maar jij doelt op het opnieuw monteren in een knelfitting in een nieuwe originele balg?
gone
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
Of de slang afgesneden moet worden of niet, ik weet het nog steeds niet. Een jaar of 4 gelden de balgen vervangen en er niets vanaf gesneden. De slang was nagenoeg onbeschadigd uit de koppeling gekomen en ik heb het zo in de snelfitting van de Dunlop gestoken. Ging goed.
Vorige week waren ze weer aan de beurt en nu heb ik ze ingekort. De tijd zal het leren of het nu beter of slechter gaat.
Eerst had ik nog hele theorieën over problemen met het kleppenblok. Dit gebaseerd op het fenomeen dat bij het rap nemen van een drempel de vering plots volledig weg was terwijl de rit verder normaal verliep. Ik dacht dat door na het omhoog veren van de auto de uitlaatklep open ging en dan bij het inveren geen lucht meer in de balg zou zitten. Maar nee, het was gewoon een halfvolle balg en daardoor klapte de as op het rubber (geen fijn geluid)
Verder was ik nog op het verkeerde been gezet doordat de vering inzakte na een nacht parkeren, maar niet inzakte nadat de auto eerst omhoog gepompt was. Mijn conclusie was dat het dus niet aan de balgen kon liggen. Maar de verklaring was op een forum te vinden, de haarscheuren waardoor de balg leegloopt zitten in het deel waar de balg altijd bol staat, en als de auto omhoog gepompt wordt is juist dat deel recht ipv bol, ergo, de scheuren gaan dicht.
Hier staat ook wel het een en ander: http://www.landyzone.co.uk/lz/f38/disco-ii-air-suspension-definitive-guide-61211.html
Maar goed, we kunnen weer tonnetje aan kilometers vooruit.
Groet,
Marco
Vorige week waren ze weer aan de beurt en nu heb ik ze ingekort. De tijd zal het leren of het nu beter of slechter gaat.
Eerst had ik nog hele theorieën over problemen met het kleppenblok. Dit gebaseerd op het fenomeen dat bij het rap nemen van een drempel de vering plots volledig weg was terwijl de rit verder normaal verliep. Ik dacht dat door na het omhoog veren van de auto de uitlaatklep open ging en dan bij het inveren geen lucht meer in de balg zou zitten. Maar nee, het was gewoon een halfvolle balg en daardoor klapte de as op het rubber (geen fijn geluid)
Verder was ik nog op het verkeerde been gezet doordat de vering inzakte na een nacht parkeren, maar niet inzakte nadat de auto eerst omhoog gepompt was. Mijn conclusie was dat het dus niet aan de balgen kon liggen. Maar de verklaring was op een forum te vinden, de haarscheuren waardoor de balg leegloopt zitten in het deel waar de balg altijd bol staat, en als de auto omhoog gepompt wordt is juist dat deel recht ipv bol, ergo, de scheuren gaan dicht.
Hier staat ook wel het een en ander: http://www.landyzone.co.uk/lz/f38/disco-ii-air-suspension-definitive-guide-61211.html
Maar goed, we kunnen weer tonnetje aan kilometers vooruit.
Groet,
Marco
x
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
afsnijden is zekerder dat er geen beschadigingen aan de buitenzijde van de slang zitten waarop de o-ring in de insteeknippel dan niet goed zou afdichten. Niet afsnijden kan prima goed gaan.
slechts 4 jaar met nieuwe balgjes uitgehouden? das niet lang.... maar dan toch 100.000 km valt dan toch nog mee
slechts 4 jaar met nieuwe balgjes uitgehouden? das niet lang.... maar dan toch 100.000 km valt dan toch nog mee
gone
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
Hallo,
Zelf een hoop problemen gehad met dit systeem, na lang zoeken scheen het kleppenblok defect te zijn, heb er nu "normale vering" onder laten zetten en gelijk iets verhoogd, en dit bevalt mij in ieder geval prima, ook geen lampjes meer die zo nu en dan aan gaan op het dashboard, misschien iets minder luxe, maar wel iets wat volgens mij minder storings gevoelig is
groetjes
Marco
Zelf een hoop problemen gehad met dit systeem, na lang zoeken scheen het kleppenblok defect te zijn, heb er nu "normale vering" onder laten zetten en gelijk iets verhoogd, en dit bevalt mij in ieder geval prima, ook geen lampjes meer die zo nu en dan aan gaan op het dashboard, misschien iets minder luxe, maar wel iets wat volgens mij minder storings gevoelig is
groetjes
Marco
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke luchtbalg D2 Td5
ja, die discussie hebben we al vaker gevoerd.... als iets stuk is vervang je het door een simpeler systeem............
bij fatsoenlijk onderhoud en tijdig vervangen van de balgen is het luchtveringssysteem van de D2 en ook van de P38 helemaal niet zo storingsgevoelig als op internet vaak geroepen wordt..
ook verhogen is helemaal geen probleem bij luchtvering, vrijwel alles wat daarvoor nodig is is gewoon in de handel verkrijgbaar (bij de D2 dan)
naast een ander veercomfort is het grootste voordeel van luchtvering dat belading niet van invloed is op de veerhoogte en daarmee veel beperkter van invloed is op het weggedrag. bij een P38 komt er nog het voordeel bij dat de voertuighoogte aangepast kan worden (extra laag op hogere snelheden en extra hoog in het terrein) om optimaler gedrag te krijgen.
bij fatsoenlijk onderhoud en tijdig vervangen van de balgen is het luchtveringssysteem van de D2 en ook van de P38 helemaal niet zo storingsgevoelig als op internet vaak geroepen wordt..
ook verhogen is helemaal geen probleem bij luchtvering, vrijwel alles wat daarvoor nodig is is gewoon in de handel verkrijgbaar (bij de D2 dan)
naast een ander veercomfort is het grootste voordeel van luchtvering dat belading niet van invloed is op de veerhoogte en daarmee veel beperkter van invloed is op het weggedrag. bij een P38 komt er nog het voordeel bij dat de voertuighoogte aangepast kan worden (extra laag op hogere snelheden en extra hoog in het terrein) om optimaler gedrag te krijgen.
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten