Schijfremmen achter Defender 90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pike

Schijfremmen achter Defender 90

Berichtdoor Pike » 24 Okt 2013, 20:53

Dit weekend gaan we beginnen aan mijn Land Rover project.
De bedoeling is om 'm weer als nieuw en indien mogelijk beter te maken.

De body gaat eraf en de reeds door de vorige eigenaar opgelapte chassis wordt van binnen en buiten gereinigd en krijgt een 'Mike Sanders' behandeling.

Als het chassis toch straks 'kaal' is wil ik misschien schijfremmen achter maken.
Ik las dat een Discovery as over te zetten is.
Is dit 'bolt on' ?
Zijn de assen precies gelijk (behalve schijfremmen) of moet ik ook de vooras vervangen voor een Discovery as.

Misschien een domme vraag, maar ik heb nog nooit een Discover as gezien, dus heb geen vergelijkingsmateriaal :oops:

Rotteveel

Re: Schijfremmen achter Defender 90

Berichtdoor Rotteveel » 24 Okt 2013, 21:52

Ik heb een discovery-as eronder gemonteerd. Past allemaal prachtig, alleen heb ik wel besloten om het hele remsysteem van de disco over te bouwen, dus de vooras ook te pakken en de booster / remdrukverdeler e.d. mee te nemen.

Het kan zonder, dat wel.
Land Rover 90 - 1985 - 200TDI - LT77 - LT230

Pike

Berichtdoor Pike » 24 Okt 2013, 22:05

Als je alleen de achteras van een Discovery overzet, moet je dan nog wat doen met de remkrachtverdeling?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Okt 2013, 00:38

Pike schreef:Als je alleen de achteras van een Discovery overzet, moet je dan nog wat doen met de remkrachtverdeling?

Nee, er zit geen remkrachtverdeler op.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Okt 2013, 13:19

Pike schreef:Als je alleen de achteras van een Discovery overzet, moet je dan nog wat doen met de remkrachtverdeling?

Nee de remkrachtverdeling wordt constructief door de grootte van de remmen bepaald. Discovery achterremmen zijn af fabriek net zo groot als Defender 90 achterremmen. De remmen van de 110 zijn meen ik wel anders.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2013, 13:33

Maar ... zijn de "specs" qua druk en remvloeistofverplaatsing gelijk aan een trommelrem ?

Ik meen tussen de regels te lezen dat er oorspronkelijk sprake was van trommelremmen achter.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Okt 2013, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 25 Okt 2013, 14:04

Landmarcs schreef:Maar ... zijn de "specs" qua druk en remvloeistof gelijk aan een trommelrem ?

Ik meen tussen de regels te lezen dat er oorspronkelijk sprake was van trommelremmen achter.

Groeten MarcS

Hangt van de remcylinders af. Makkelijk op te lossen! Vergelijk de grootte (diameter) van de remcylinder van de trommel (die heb je toch bloot liggen) met die van je donor as. Als de cylinders even groot zijn (van trommel en donor) zit je goed. Als ze net zo groot zijn als je vooras, heb je een probleem, dan remt hij namelijk op alle 4 de wielen even hard (in theorie). Een defender (althans de mijne) heeft bij mijn weten geen remdruk verdeler, de remdruk wordt, zoals Joost al aangeeft, bepaald door de grootte van de cylinders.

Tel ook even het aantal cylinders (ik weet dat er voor bij een schijfrem 4 zitten, trommel nooit los gehad). Als je er dan achter slechts een hebt, en voor twee, zit je ook goed!
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 25 Okt 2013, 17:03

Landmarcs schreef:Maar ... zijn de "specs" qua druk en remvloeistofverplaatsing gelijk aan een trommelrem ?

Groeten MarcS

1) De remdruk in het circuit naar de vooras is gelijk aan de remdruk in het circuit naar de achteras.

2) Tot 1991 zijn de zuigers van de voorremmen van de Defender 90 gelijk aan die van de Range Rover Classic en de Discovery 1. Dat is tot chassis number HA701009 (dit op basis van de Paddock site). Is dat soms het moment geweest is dat de Defender geventileerde voorremmen kreeg of was dat later? De schijven van de verschillende modellen zijn altijd even groot.

Uit 1 en 2 concludeer ik dat de Discovery 1 achteras toch wel te gebruiken moet zijn in combinatie met de oude Defender vooras (die met de trommelremmen achter). De wielbasis van de 90 is 92.5'' en die van de Discovery 100'', dat scheelt minder dan 10%.

Want remkracht is evenredig met remdruk, zuigeroppervlak en aantal zuigers.
En lastoverdracht is evenredig met wielbasis.

Maar er zijn zoveel onderdeel nummers voor de remklauwen van de vooras dat ik het voorgaande niet kan garanderen.

Ik zou zeggen, monteren die as. Vervolgens een bochtje rijden en hard op de rem. Daarna beoordelen of de auto achter goed remt (blokkeren de achterremmen uiteindelijk) en of de auto niet overremd is (overstuur als gevolg van blokkerende wielen).
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 26 Okt 2013, 07:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Okt 2013, 20:33

JoostKenya schreef:2) Tot 1991 zijn de zuigers van de voorremmen van de Defender gelijk aan die van de Range Rover Classic en de Discovery 1. Dat is tot chassis number HA701009 (dit op basis van de Paddock site). Is dat soms het moment geweest is dat de Defender geventileerde voorremmen kreeg of was dat later? De schijven van de verschillende modellen zijn altijd even groot.

Niet helemaal juist. Tot chassisnr. HA701009 heeft de 90" remzuigers (voor) met een kleinere diameter (net als de RRC en Disco 1) dan de 110". Daarna dezelfde maat remzuigers als de 110" voor zover ik kan nagaan en dezelfde hoofdremcilinder.
Bij de 110" is de diameter van de (4) remzuigers (voor) nooit gewijzigd, alleen met de komst van de geventileerde schijven is er een een verbredingsplaat gemonteerd tussen beide remklauw helften. En achter is de diameter van de (2) remzuigers bij de 110" groter dan bij de 90".

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard

Berichtdoor Gerard » 26 Okt 2013, 06:09

Bij mijn 90 van '86 heb ik in eerste instantie de standaard achteras met trommels vervangen door een Discovery 1 as.
Gewoon zo er onder gesleuteld zonder andere aanpassingen en dat beviel prima.
De auto remde prima, maar dat had er ook mee te maken dat de oude trommelremmen behoorlijk versleten waren.

Later bleek op de APK remmenbank dat de verhouding voor/achter niet helemaal goed was, tegen de grens van het toelaatbare.
Ik heb toen de (2.5 n/a) hoofdremcilinder/booster vervangen door een gebruikte set uit een 300Tdi voor een paar tientjes en het is perfect ....

Gerard

Terug naar “Techniek”