Roger B. schreef:...... ( en sneller stuk gaan)
Liever de lampjes stuk als de schakelaars als "smeltzekering" gebruiken.
Bovendien gaan de lampjes niet opvallend snel stuk, ze krijgen gewoon netjes de dynamo-spanning en zolang de spanningsregelaar zijn werk doet gaat het gewoon goed. De betere 12V autolampjes hebben een ruime marge. Ik had ooit een auto met een "rare" dynamo (was ook een "rare" auto van een ander merk, een merk dat met een R begint) - deze dynamo had kennelijk ergens een breukje en bij hevige neerslag ging hij op 2/3 vermogen ongeregeld stroom leveren. D'r was mee te leven, dwz, aan de hand van een boordspanningsindicatie (eigenlijk een eenvoudige LED-accu-"tester") moest je gewoon wat bijschakelen: lichten, aanjager en achterruitverwarming. De dynamo deed dan ook z'n werk, en werd zo ook weer snel droog. Anyway, zelfs met zo'n slordige spanningsregeling gingen de lampjes niet snel stuk (het enige wat sneuvelde was een dashbordlampje).
NB Voor de preciezen: Door de weerstanden in het traditionele circuit komt er iets minder als de volle boordspanning bij de koplampen. Dus het is waar: ze gaan langer mee. Ik blijf erbij dat het gek is dat de schakelaar sneller stuk gaat als de lampjes.
Groeten MarcS