Claxon, Grootlicht seinen werkt niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dragon

Claxon, Grootlicht seinen werkt niet?

Berichtdoor Dragon » 24 Okt 2013, 16:14

Hallo allemaal,

Mijn claxon en seinen met groot licht werken niet meer.
Zekering van claxon was doorgebrand, vervangen...niet werken.
Claxon zelf werkt en permanent groot licht ook.
Verder niets kunnen ontdekken :?:

iemand een sugesstie?

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger

Re: Claxon, Grootlicht seinen werkt niet?

Berichtdoor Roger » 24 Okt 2013, 16:58

De grootlichtschakelaar waarschijnlijk.
Is berucht storingsgevoelig.
Als het tenminste een Defender is.

je hebt niet verteld om wat voor auto het gaat.
Vervangen is niet te duur en vrij simpel klusje.

Succes
Roger
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2013, 17:42

't Is een Defender (90Td5, wit op zwarte wielen). En 't is waarschijnlijk die schakelaar, wellicht zie je er niks aan en is alleen een contactje ingebrand of in het plastic weggesmolten.

Ruben, heb je al een "Zweedse lichtversterker" ? Zo nee, fiets dan maar even hier langs, ik heb er nog wel eentje voor een vriendelijk prijsje.

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 24 Okt 2013, 19:50

't is inderdaad een 90 (wit met zwarte wielen :D ) en ik was al bang dat ik dit antwoord zou krijgen ;)

Weet niet wat een "zweedse lichtversterker" is maar ik kom binnenkort (maandag?) wel even langs om te kijken.

dank voor de reacties!

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2013, 19:57

Hoe lang lees je hier nu al mee?? ;) :D :lol:

zweedse lichtversterker is stel relais, aangestuurd met draadjes die nu naar je koplamp gaan. Deze relais schakelen een dikke draad met plus door naar je lampen waardoor je schakelaar alleen de stuurstroom van de relais hoeven te schakelen. Door de dikkere kabels komt er wat meer spanning aan bij de lampjes die daardoor wat feller branden ( en sneller stuk gaan)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2013, 22:15

Roger B. schreef:...... ( en sneller stuk gaan)

Liever de lampjes stuk als de schakelaars als "smeltzekering" gebruiken.
Bovendien gaan de lampjes niet opvallend snel stuk, ze krijgen gewoon netjes de dynamo-spanning en zolang de spanningsregelaar zijn werk doet gaat het gewoon goed. De betere 12V autolampjes hebben een ruime marge. Ik had ooit een auto met een "rare" dynamo (was ook een "rare" auto van een ander merk, een merk dat met een R begint) - deze dynamo had kennelijk ergens een breukje en bij hevige neerslag ging hij op 2/3 vermogen ongeregeld stroom leveren. D'r was mee te leven, dwz, aan de hand van een boordspanningsindicatie (eigenlijk een eenvoudige LED-accu-"tester") moest je gewoon wat bijschakelen: lichten, aanjager en achterruitverwarming. De dynamo deed dan ook z'n werk, en werd zo ook weer snel droog. Anyway, zelfs met zo'n slordige spanningsregeling gingen de lampjes niet snel stuk (het enige wat sneuvelde was een dashbordlampje).

NB Voor de preciezen: Door de weerstanden in het traditionele circuit komt er iets minder als de volle boordspanning bij de koplampen. Dus het is waar: ze gaan langer mee. Ik blijf erbij dat het gek is dat de schakelaar sneller stuk gaat als de lampjes.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2013, 22:30

tuurlijk hoort de schakelaar niet stuk te gaan, en ik heb bij diverse auto's "lichtversterkers" ingebouwd omdat ik meer licht wilde (en moest dan vaak meerdere keren per jaar lampjes vernieuwen (rijdt altijd met licht aan)) maar de schakelaar ontlasten kan ook zonder meer spanning op de lampjes te zetten....

helaas maken fabrikanten doorgaans hun lampjes niet voor de boordspanning, maar voor de gemiddelde spanning aan de brandende lamp.... dus de lampjes zijn berekend op 12-12,5 volt niet op 13,5-14.
en ik heb sterk het vermoeden dat die superbright 30% meer licht lampjes stiekum op nog iets minder volt berekend zijn
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2013, 23:54

Roger B. schreef:..... ik heb sterk het vermoeden dat die superbright 30% meer licht lampjes stiekum op nog iets minder volt berekend zijn

Tja, dat kan ook haast niet anders: Superbright, 30% meer licht en even veel Watt (waardoor ze TüV en APK-waardig zijn), dat lukt alleen door toe te geven op de levensduur. Ik herinner me de Philipslamp in de WC van mijn grootouders: die deed het al sinds 1945, een dikke gloeidraad die zigzag in het peertje opgehangen was, deze lamp gaf dan ook erg weinig (en geel) licht tov het wattage.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 25 Okt 2013, 07:39

Om met goede bedrading, schakelaars en relais de lampen iets zwakker te laten branden kan je een diode in serie met de lampen opnemen. Wel in de juiste polariteit aansluiten, anders branden de lampen helemaal niet, dus daar kom je vanzelf achter :P
Zo'n diode moet wel wat warmte kwijt kunnen via een koellichaam. Dit moet geïsoleerd van het chassis worden gemonteerd, anders brand alleen de zekering ... door :!:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2013, 09:57

Gerard4t schreef:Om ...... de lampen iets zwakker te laten branden kan je een diode in serie met de lampen opnemen. ....

Ja dat kan, maar het is wel een beetje het paard achter de wagen: Eerst een extra duur extra fel brandend lampje nemen en dat dan 0,7 V minder spanning geven om het langer te laten branden: dit extra dure en extra heldere lampje brandt dan minder helder en langer .... een goedkoper "normaal" lampje van goede kwaliteit brandt van zichzelf iets minder fel en maar ook langer. (Als je even zoekt dan vind je overigens wel grafiekjes met licht-opbrengst & -kleur <> (over)spanning.) 't Is overigens een leuk dynamisch evenwicht in zo'n gloeilamp: naar mate de gloeidraad heter (dus feller) is neemt de weerstand ook toe, d'r zit dus een (beperkte) zelf-regulering ingebouwd.

Groeten MarcS

PS In Zweden nemen ze ook wel 100 of 120 W lampjes en zetten daar dan een heel kleine weerstand (een diode kan ook) voor. Als je dan een relais over die weerstand zet dan kan je door het relais te bekrachtigen ook het volle vermogen uit deze lampjes halen, en heb je voor het normaal gebruik een "normaler" licht (dit "normalere" licht is dan wel wat geler).

Terug naar “Techniek”